Evident, cifrele acestea nu sunt deloc absolute si nici incontestabile. Modul de culegere a datelor, felul in care se face media sau specificul regional sunt factori care influenteaza masiv cifrele finale, deci pot exista variatii destul de serioase ale rezultatelor. Intr-adevar, alte statistici ne claseaza pe locul sase mondial, locul trei sau locul opt, insa exista mereu un numitor comun al acestor clasamente: aproape toate includ Romania in primele zece tari ale lumii in ce priveste viteza de Internet. Si asta fara ca tara noastra sa faca vreun efort constient in acest sens.

Cum e folosita conexiunea la Internet pentru business

Peste tot in lume, deci inclusiv in Romania, ponderea cea mai mare in consumul de Internet o are utilizatorul de tip home user, interesat in primul rand de divertisment si de comunicare sociala. Deloc surprinzator si deloc dezamagitor pentru lumea afacerilor, mai ales ca astfel s-a format o piata impresionanta pentru distribuitorii de continut online. Asadar, direct sau indirect, Internetul de mare viteza foloseste business-urilor, fie ele mari sau mici.

Insa evolutia digitala a unei afaceri e un domeniu de posibilitati mult mai vaste decat simple evolutii tehnologice. Pe langa dezvoltarea catre piata - furnizarea de continut, comertul electronic sau comunicarea online cu clientii, internetul aduce si o intreaga gama de solutii si modele pe care IMM-urile le pot folosi intern pentru implementarea unei viziuni a noii companii digitale – instrumente care pana nu demult erau rezervate marilor jucatori. Vorbim de o noua generatie de solutii de software pentru afaceri– ca CRM (Customer Relationship Manager) sau ERP (Enterprise Resource Planning) – ruland in cloud, usor de accesat oricand si de oriunde.

Internetul rapid da sansa IMM-urilor sa foloseasca un sistem ERP tinut in cloud, avand astfel acces la un instrument software pe care pana acum doar companiile mari si-l permiteau. Folosirea cloud-ului elimina nevoia de servere proprii pentru stocare si procesare (totul petrecandu-se in centrele de date ale platformei de cloud), nevoia de hosting, licente pentru mai multe software-uri tip ERP si chiar de asistenta IT in general. Si, fiind in cloud, are si avantajul mobilitatii.

Cloud-ul si modelul SaaS (Software-as-a-Service – in care software-ul nu este achizitionat ci accesat pe baza unui abonament) inseamna si un control al costurilor mult mai eficient pentru o companie. Intregul proces si buget de achizitii, mentenanta si dezvoltare devine acum rapid, predictibil si mult mai controlabil.

Mai mult, ERP-ul insusi se poate sa fie rezultatul accesului la un cloud. De pilda, accesul la un cloud cu platforma de dezvoltare, cum este Microsoft Azure, a permis companiei romanesti Senior Software sa devina partener Microsoft si sa dezvolte SeniorERP, un ERP in cloud, destinat pietei din Romania. Astfel, Microsoft Azure ofera un set complet de instrumente de dezvoltare in cloud, care acopera practic toate scenariile si procesele de dezvoltare.

In plus, livrarea unei astfel de solutii aduce avantaje precum accesul la servere de ultima generatie, la servicii superioare de administrare si mentenanta, la posibilitatea scalarii rapide si usoare atat ca numar de operatiuni cat si ca dimensiune a bazei de date, la serviciile de backup si failover care elimina riscul pierderii datelor si asigura disponibilitate 24x7, sau la serviciile de tip Data Center care respecta cele mai inalte standarde de securitate.

Citeste si:

Afacerile in zona de furnizare de continut in online sunt deocamdata apanajul marilor jucatori din media, precum televiziunile sau publicatiile online. Micii intreprinzatori, IMM-urile, nu prea reusesc sa faca un business din a vinde continut in online. De altfel, chiar si marile platforme de continut Video on Demand de la noi, precum Voyo, TelekomTV sau Netflix, au avut un succes limitat, chiar daca sunt in continua crestere.

Accesul la Internet de mare viteza a permis insa aparitia unor activitati economice care nu ar fi existat fara Internet, de pilda comertul electronic. Cum era de asteptat, marii jucatori din retail au intrat si in comertul electronic, dar asta nu a impiedicat ca o multime de start-up-uri sa-si gaseasca un loc pe aceasta piata, incurajati de costurile mai mici decat cele din offline.

In primul rand, Internetul serveste mediul business ca mijloc de comunicare. Evident ca exista comunicare business si inaintea erei digitale, insa usurinta trimiterii unui e-mail, de exemplu, a accelerat ritmul schimbului de informatii pana cand a devenit aproape un flux continuu de oferte de pret, liste de furnizori, orare de transport samd.

Publicitatea in online a dat IMM-urilor sansa de a concura de la egal la egal cu marii jucatori. Daca IMM-urile nu reuseau sa intre pe TV cu publicitate, iata ca in online situatia este mult mai echilibrata: preturile sunt aceleasi pentru toti, iar un cont de Facebook este gratuit pentru toata lumea.

HR-ul este un domeniu cat se poate de privilegiat in era Internetului, pentru ca ofera o baza de selectie imensa, posibilitatea verificarii profilului unui candidat, acces la un portofoliu si multe alte avantaje. Site-urile de recrutare si retelele profesionale dau sanse egale tuturor angajatorilor de a-si gasi personalul de care au nevoie, iar totul se desfasoara mult mai repede.
In concluzie, in mod cert, mediul business din Romania are de castigat din faptul ca avem una dintre cele mai rapide conexiuni la Internet din intreaga lume. Iar daca ar trebui sa alegem, se pare ca au mai mult de castigat companiile mici si mijlocii decat cele mari. Si, desi nu ne garanteaza nimic, acest avans tehnologic si de infrastructura pe care (inca) il avem ar putea sa faca diferenta exact acolo unde e mai important: in economie.