Dintre cei 60 de angajati, doua treimi sunt in Romania.

“Expertiza noastra este una tehnica, astfel ca peste jumatate din echipa AdaptiveBee are experienta in dezvoltarea de produse software. Credem ca impreuna putem oferi mult mai mult decat un simplu serviciu, iar faptul ca suntem formati din peste 10 nationalitati de pe intreg globul ne ofera atat o buna intelegere a utilizatorilor si a culturilor din care fac parte, cat si o perspectiva mai larga pentru luarea deciziilor”, subliniaza country managerul Adaptive Bee din Romania, Ionut Vidu.

Cum le-a venit ideea fondarii AdaptiveBee

Actionarii AdaptiveBee erau deja prezenti in aceasta industrie de ceva timp, la o companie care functioneaza similar cu un incubator, lucrand pe diverse proiecte. Dintre acestea s-a remarcat „UR Launcher”, o aplicatie Mobile care a primit un feedback foarte bun de la utilizatori, asa ca s-au decis sa formeze o echipa in jurul acestei idei.

“Pentru a reusi, a fost nevoie sa revenim la conceptul de „start-up” si sa ne concentram pe singur brand si un singur produs. Efortul a meritat: din februarie 2016 suntem, oficial, AdaptiveBee, chiar daca multi dintre noi eram deja colegi cand am inceput sa lucram la UR Browser”, spune Ionut Vidu.

Cui se adreseaza si ce probleme rezolva AB?

Publicul tinta este utilizatorul de Internet in cautare de alternative pentru gigantii din SUA. “Dorim sa oferim o experienta mai personala si de aceea am creat un browser in care utilizatorul se poate regasi, oferindu-i-se siguranta in timp ce navigheaza pe Internet. UR Browser este atat pentru studentii tineri carora le place sa se uite la videoclipuri sau sa asculte muzica si sa-si creeze propriile playlisturi, cat si pentru un parinte care sa isi poata lasa copiii sa se joace pe Internet in completa siguranta. Nu targetam persoanele foarte tehnice in mod special - exista deja destule browsere pentru ele pe piata”, puncteaza antreprenorul.

Practic, tinerii isi doresc sa adauge simplitate.

“O proportie foarte mare din populatia planetei foloseste Internetul, dar acestia nu stiu sau nu realizeaza cum pot sa profite din plin de el. Le oferim utilizatorilor un browser rapid si sigur, cu o gama foarte larga de caracteristici incluse. Pe scurt, mizam pe un concept frumos, simplu si eficient”.

In cateva luni, aplicatia pentru mobile, UR Launcher, a ajuns la aproximativ cinci milioane de utilizatori in toata lumea, in timp ce 500.000 de utilizatori folosesc UR Browser in fiecare luna.

“Chiar daca ambele aplicatii au succes pe cont propriu, am observat ca utilizatorii sunt foarte interesati in a avea solutii care le permit sa imbine experienta desktop si pe ceea mobila, iar acesta este obiectivul pe care dorim sa-l atingem”.

Principalele provocari la inceput de drum si sistem de monetizare

Daca ne uitam astazi la browserele existente, ne dam seama ca acestea sunt destul de complexe si un pic prea "serioase”, asa ca desi avem abilitatile tehnice sa construim un browser navigator care sa schimbe experienta utilizatorului, ramane totusi provocarea: "Cum sa facem ceva diferit, o alternativa la ceea ce suntem deja obisnuiti, care sa serveasca in mod natural utilizatorului?”, se intreaba, retoric, managerul roman.

Citeste si:

“De-a lungul timpului, am observat o similitudine intre ceea ce dezvoltam pentru Mobile - o interfata practica, prin care utilizatorul sa-si personalizeze viata digitala - si extensiile care aduceau functionalitate in plus pentru browsere. Credem cu tarie ca imbinarea intre cele doua este cheia reusitei unui astfel de produs”, spune el.

In ceea ce priveste sistemul de monetizare, echipa franco-romana se bazeaza, in principal, pe publicitate si parteneriate cu motoare de cautare – Yahoo, Bing – si, desi au introdus cateva reclame in cadrul functionalitatilor produsului, cheia este pastrarea utilizatorilor pentru o perioada cat mai lunga.

“Suntem, de asemenea, in cautare continua de parteneri cu aplicatii third-party, care sa aduca un plus de valoare utilizatorului. Pentru primul an de activitate, suntem de parere ca nu trebuie pus accentul pe venituri. In schimb, ne vom axa pe cresterea bazei de utilizatori si pe imbunatatirea produsului pentru o experienta optima pe PC si mobile. De abia dupa lansare si formarea bazei de utilizatori este posibil sa fim deschisi unor investitii externe”, puncteaza Ionut.

Aportul financiar al investitorilor (din Franta – n.r.) este mai mult decat suficient pentru a lansa UR Browser si pentru a mentine compania cat timp lucreaza la construirea produsului conform planului. “Ne vom baza ulterior si pe profitabilitate, dar dupa ce aceasta etapa se va incheia”.

Planuri de dezvoltare ale AdaptiveBee in viitorul apropiat si cel mediu

“In sase luni ne dorim sa validam modelul de business, sa ajungem la doua milioane de utilizatori si browserul sa primeasca prima versiune care interconecteaza platformele desktop si mobile”, spune, hotarat, general manageru-ul pe Romania al proiectului.

Romania este o tara ultra-conectata, devenind un Sillicon Valley al Europei, “asadar vedem un potential foarte mare aici: sa angajam cei mai buni oameni, sa crestem incontinuu si, de ce nu, in cinci ani dorim sa fim browserul european numarul 1 si in Top 5 in lume, cu aproximativ 50 de milioane de utilizatori”, spune, poate putin nerealist (dar cine stie?), Ionut Vidu.

Daca rata de crestere a numarului de useri se va pastra relativ constanta, nu este deloc imposibil – in prezent, de la luna la luna, rata de crestere este de 70%.

Start-up-ul angajeaza in continuare, desi in sase luni are deja 65 de angajati. “Ne bucuram sa gasim multe persoane care, in urma unor joburi la marile corporatii, doresc sa lucreze intr-un mediu diferit si vad in noi solutia potrivita”.