Viitorul este paradoxal – il traim secunda de secunda, este atat de aproape de noi, insa nu il prindem niciodata. A spune ca viitorul este aproape este atat o lema, o axioma, cat si un paradox si o imposibilitate. In business insa, daca vorbim strict de tehnologie si forta de munca, viitorul pare a fi din ce in ce mai aproape. Era digitala ne impresoara si, vrem nu vrem, depindem de ea daca dorim sa avem succes in afaceri.

Digitalul a reprezentat 22% din economia lumii, in 2015, si va creste pana la 25%, o crestere de zece puncte procentuale fata de 2005. Si, intr-adevar, am vazut salturi impresionante in tehnologie digitala in ultimii cinci ani – smartphone-uri din ce in ce mai performante, tablete multi-touch, cloud computing, solutii pentru smart homes si asa mai departe. Acestea, impreuna si separat, au revolutionat felul in care traim si muncim. Interesant (si captivant totodata), este faptul ca abia suntem la inceput de drum. Tehnologia va deveni si mai performanta si, intr-un viitor nu prea indepartat, vom avea acces la mijloace de a lucra cum admiram doar in filmele SF.

Noua normalitate este schimbarea

Unele companii gasesc ritmul accelerat al tehnologiei ca fiind covarsitor, ducandu-i, mai incet sau mai repede, intr-o stare de “soc digital” si, ulterior, in faliment. Castigatorii nu doar ca imbratiseaza schimbarea ci se simt extraordinar facand acest lucru. Mai mult, o pornesc, isi pregatesc constant angajatii, partenerii si consumatorii cu noi tehnologii care le permit abilitati de neegalat pentru a construi idei noi, a dezvolta produse si servicii moderne.

Intr-o economie digitala, in care business-urile pot atinge miliarde de oameni de pe toate continentele aproape instant, increderea este un subiect de extrema importanta – sa nu uitam, increderea atrage clienti. Tehnologia digitala are insa dublu tais – iti ofera instrumente pe care nu ni le puteam imagina in urma cu cateva decade, insa aceleasi instrumente amplifica pericolele business-ului tau, la nivel de securitate. Daca nu esti atent(a), acest lucru pot insemna clienti, cota de piata si valoare pierdute.

Recunoasterea potentialului si pericolelor aduse de digitalizare a dus la investitii masive in acest domeniu. Investitiile in cyber securitate vor depasi 100 de miliarde de dolari pana in 2019, conform Gartner. Etica digitala si a datelor a devenit un subiect foarte important, inclusiv in Romania.

Fara incredere, business-urile nu pot impartasi si folosi datele care le ghideaza operatiunile. Business-urile care au puse la punct securitatea si etica, se vor bucura de un nivel mai ridicat de incredere si, implicit, de afaceri mai mari si clienti mai fericiti. Totodata, 70% din executivii la nivel global investesc mai mult in inteligenta artificiala, decat in 2013.

Investitiile in IA ale start-up-urilor au crescut de circa 20 de ori in ultimii patru ani. Cum poti folosi inteligenta artificiala?

De exemplu, Amazon are 30.000 de roboti Kiva care ajuta activ angajatii din depozite pentru o mai rapida sortare si livrari in aceeasi zi. Si eMag, in Romania, merge intr-o directie similara, automatizand cat mai multe procese.

Batalia depozitelor: "magia" din spatele sutelor de mii de produse stivuite la eMag si PCGarage

Batalia depozitelor: "magia" din spatele sutelor de mii de produse...

Citeste si:

Educatia reprezinta, de asemenea, un pilon esential al societatii, pregatind viitorii angajati si oameni de business. Studentii de matematica din SUA, de exemplu, au acces la profesori virtuali. Dupa implementarea acestor “bot tutors”, ratele de promovare la examene au crescut cu 11% si retragerile au scazut cu 56%, deoarece studentii pot invata acum in ritmul lor.

In HORECA, robotii pot fi angajati, de asemenea, pentru a aduce prosoape sau paste de dinti in camere, sau chiar sa serveasca masa, intr-unele restaurante.

Cat de pregatita de schimbare este forta ta de munca?

Multe IMM-uri si start-up-uri din Romania au o mana de angajati la inceput de drum. Acest lucru inseamna ca este cu atat mai important ca aceasta “mana de oameni” sa fie flexibila, foarte adaptabila la schimbarea continua din tehnologie si digital.

Deseori aud manageri care spun ca nu sunt atat de interesati de bagajul de cunostinte actual, cat de capacitatea de invatare si adaptare a angajatilor. Aceasta forta de munca “lichida” devine extrem de importanta pentru manageri, care o listeaza ca importanta chiar inainte de “expertiza excelenta la task-ul actual”. Abilitatile de a invata repede sau de a-si schimba rolul intr-o companie sunt mai importante.

In SUA, 43% din forta de munca va fi formata din freelanceri, pana in 2020, conform Intuit Forecast – atentie, Romania de obicei urmeaza tendintelor internationale. Mai aproape de noi, in 2015 millenials au devenit cei mai multi angajati in companii – cererile si nevoile lor sunt complet diferite de ale generatiilor mai vechi, asa ca au nevoie de strategii noi pentru a fi retinuti pentru o perioada indelungata in companii.

Poate parea o provocare enorma, insa si beneficiile sunt la fel de mari. Odata ce o organizatie stapaneste o echipa stabila “lichida”, va realiza ca pot creste mai rapid si mai precis decat si-ar fi imaginat. In era digitala, aceasta nu este doar o dorinta frumoasa – este critic.

In urmatorul an, intelegeti si identificati ce aptitudini lipsesc din companie si vezi ce investitii trebuie sa faci, in training sau oameni, pentru a acoperi acele lipsuri. Aranjeaza-ti compania astfel incat sa fie “millenial-friendly”, cu proiecte incitante si deloc monotone. Regandeste-ti strategia privind contractorii, partenerii si freelancerii.

IMWorld este evenimentul din aceasta toamna unde vei putea identifica solutii de IT si Digital si afla informatii relevante despre felul in care le poti adopta pentru o digitalizare eficienta a companiei, indiferent de gradul ei de dezvoltare. Afla de la speakeri de renume international ponturi si sfaturi practice privind mentinerea si cresterea business-ului tau.

Sursa foto: Shutterstock: puhhha