Se intampla o data la trei sau patru ani si nu participa decat 4-5 echipe, de pe intreg globul. Competitia mondiala are o traditie care precede prima editie a Jocurilor Olimpice cu 45 de ani, radacina si regulile competitiei avandu-si originea la mijlocul secolului 19. Echipele care se inclesteaza in America’s Cup, competitie de navigare, investesc milioane de euro pentru a reusi sa castige si se folosesc de cele mai noi tehnologii existente pe piata.

De-a lungul deceniilor, in mod evident, tehnologia s-a dezvoltat incomensurabil si, in prezent, yacht-urile care se intrec mai mult zboara peste apa, decat plutesc, atingand viteze de peste 80 de kilometri/ora. Regulie de baza au ramas, insa, aceleasi – echipa castigatoare din editia anterioara are dreptul sa aleaga locul unde va avea loc urmatoarea competitie (pe Oceanele si marile din intreaga lume), insa challengerul are drept de veto. De asemenea, detinatoarea trofeului si challenger-ul decid impreuna perioada in care are loc cea mai veche competitie internationala pe apa, insa echipa care detine trofeul poate adauga noi reguli, fara a le modifica pe cele de baza, din anii 1800.

“La anul, de exemplu, competitia va avea loc la San Francisco si vom monta un stadion astfel incat oamenii sa poata privi, LIVE, competitia”.

Detinatoarea trofeului, cel putin pana in vara lui 2017, este echipa Oracle Team USA si wall-street.ro a stat de vorba cu o parte din “creierele” care se afla in spatele echipei. Fondatorul si principalul investitor in echipa este excentricul miliardar Larry Ellison.

Un om = 350 de vati

Ky Hurst este, spun colegii sai, unul dintre cei mai puternici oameni din lume, dublu campion olimpic la inot – “de aceea l-am si adus in echipa!”, glumesc ei. Intr-adevar, are o statura impresionanta, pentru ca trebuie sa depuna efort fizic constant pentru a reusi sa alimenteze cu energie, constant, yacht-ul.

In linie dreapta, poate fi o placere, insa atunci cand trebuie sa manevram, la viteze ametitoare, lucrul in echipa este esential – unii dintre noi trebuie sa pompeze energie, cu forta maxima, alti colegi sa vireze si sa pastram si echilibrul navei”, spune el. Intr-o singura cursa care dureaza 30 de minute, un singur om genereaza echivalentul a 350 de vati.

Tehnologii si big data "fara limite"

Desi poate parea mai mult un hobby, echipa Oracle se bazeaza pe tehnologii de ultima generatie pentru a calcula, in cloud, dinamica navei, unghiurile, puterea, vantul. Mai mult, tot echipajul este monitorizat constant, prin senzori plasati pe oameni, fiind monitorizate constant bataile inimii, pozitionarea fizica pe vas.

“Am ajuns la nivelul la care putem calcula momentele in care echipa da cel mai bun randament si in functie de ce mananca, cand mananca, ce bea si cand bea. Putem astfel, analizand datele, sa le recomandam anumite meniuri sau regimuri, pentru a le creste eficienta si, per total, sanatatea”, spune Ian (Fresh – porecla – n.r.) Burns, director of performance analysis group.

4 milioane de dolari - investitia de baza

Investitia “de baza” pentru construirea unui vas cat mai bun se ridica la circa 4 milioane de dolari, estimeaza Burns. La aceasta suma se adauga insa alte cheltuieli cu cei 70 de angajati full time ai echipei – si aici se numara designeri, analisti, experti IT, dar si o echipa care construieste, efectiv, yacht-urile din fibra de carbon si, la nevoie, le modifica astfel incat sa dea randament mai bun. Echipa este de peste tot din lume, navele fiind construite, efectiv, in Noua Zeelanda. “Neo zeelandezii sunt cei mai buni de pe planeta in ceea ce priveste construirea de yacht-uri performante – isi stiu perfect meseria si sunt experti in construirea de nave din fibra de carbon”.

(Parte din echipa de management a echipei Oracle Team USA si cupa originala de la mijlocul anilor 1800)

“Daca in trecut, pana acum cativa ani, trebuia sa luam in calcul in mare parte hidrodinamica, acum trebuie sa calculam si aerodinamica. Yacht-ul mai mult zboara asupra apei”, mai spune Ian Burns.

Fiecare cursa, inregistrata si analizata “la secunda”

Echipa care navigheaza, efectiv, yacht-ul, are job aproape full-time, care consta in a parcurge curse si experimente pe ocean 4-5 zile pe saptamana, timp de 4-5 ore/zi. Manevre de repetitii, linii drepte, geometrie, curbe bruste, intoarceri rapide, toate sunt “la ordinea zilei”. Toate datele sunt apoi analizate, pornind de la cele structurale, ale navei, pana la foarte mici modificari de design.

Acestea sunt apoi simulate pe computere, se construiesc chiar si mici prototipuri. Totul este, de asemenea, inregistrat video si sunt analizati peste 150 de factori.

Si toate aceste eforturi pentru o competitie de cateva zile, la trei sau patru ani. Este, insa, cea mai veche cupa din lume, si multe state ravnesc sa o aduca in tara.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri