Romtelecom acuza Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii (ANRC) ca nu trateaza in mod egal toti marii jucatori de pe piata de telefonie si ignora specificul local al pietei romanesti, fiind depasit de realitatile acestei piete, au declarat ieri oficialii companiei.

"Prin transpunerea legislatiei comunitare in domeniul comunicatiilor fara o adaptare la specificul pietei romanesti, ANRC a inregistrat un esec teribil, descurajand investitiile in infrastructura si promovand un model concurential incorect", a declarat, citat de NewsIn, directorul executiv juridic si de relatii ale companiei Romtelecom, Catalin Dima.

Acesta a adaugat ca in acest moment, ANRC reglementeza discriminatoriu jucatorii principali de pe piata romaneasca de telefonie. "Desi operatorii de telefonie mobila au o putere mult mai mare pe piata prin prisma numarului de utilizatori, ANRC insista sa suprareglementeze activitatea Romtelecom, in timp ce concurenta beneficiaza de un mediu mult mai relaxat, a continuat Dima.

Minus un million de clienti

Oficialul Romtelecom a apreciat ca pana la sfarsitul acestui an, compania va pierde aproximativ un milion de clienti, ca urmare a politicii discriminatorii a autoritatii de reglementare. Cei un milion de clienti vor migra in proportie de 50% catre operatorii de telefonie mobila si 50% catre operatorii alternativi (cablistii).

Acesti operatori au posibilitatea de a propune oferte superioare Romtelecom si chiar de a practica tarife sub costuri, a precizat Dima. "Arbitrul pietei (ANRC) incurajeaza migratia clientilor pentru ca nu ne lasa sa egalam ofertele concurentei sau chiar sa venim cu oferte superioare", a mai declarat Dima. Modalitatea de desemnare a operatorilor cu putere semnificativa este eronata, acestia trebuind identificati la nivel regional si nu national, a precizat Dima.

Potrivit reprezentantului Romtelecom, ANRC a ales sa reglementeze doar activitatea acelor operatori de telefonie care considera ca domina un anumit segment al pietei, reglementarea operatorilor cu putere mica fiiind lasata pe seama competitiei. Deasemenea, acesti operatori cu putere semnificativa trebuiesc desemnati pentru " piata de voce ", care include atat telefonia mobila cat si cea fixa. In opinia lui Dima, diferenta intre telefonia fixa si cea mobila, pe care ANRC insista sa o opereze in continuare, "este depasita de realitate".

Desi numarul de linii telefonice operate de RomTelecom s-a micsorat cu aproape 10% la finele lunii iunie, ajungand la 3,77 milioane de la 4,18 milioane la mijlocul anului trecut, fostul monopol de stat, detinut acum in proportie de 54% de grupul elen OTE, ramane cel mai mare jucator pe piata de telefonie fixa, cu o cota estimata la 90% la finele anului 2005.

Revoltare impotriva aprobarilor cerute

ANRC a propus la finalul lunii septembrie un proiect prin care Romtelecom ar fi obligate sa modifice tarifele doar in functie de rata inflatiei. In plus, operatorul de telefonie fixa ar trebuie sa solicite acordul institutiei pentru toate schimbarile de tarife pe pietele unde compania are o putere semnificativa, nu doar lista existenta de servicii pentru care ANRC trebuie sa-si dea acordul, precizeaza un comunicat al institutiei. De asemenea, pentru a preveni un comportament anticoncurential, Romtelecom ar trebui sa obtina acordul ANRC de fiecare data cand vor fi introduse noi pachete de servicii sau scheme de reducere a tarifelor.

Citeste si:

Dima a facut referire si la proiectul publicat de ANRC pe 25 septembrie privind controlul tarifelor cu amanuntul practicate de Romtelecom. "Este aberant, socant si inadmisibil ca ofertele comerciale ale Romtelecom sa necesite o aprobare prealabila din partea ANRC. In acest fel se mareste timpul de reactie la provocarile pietei si se creaza un dezavantaj pentru Romtelecom, care nu poate egala in timp util ofertele concurentei", a declarat Catalin Dima.

In legatura cu tarifele de interconectare, oficialul Romtelecom sustine ca au fost calculate incorect, ca urmare" slabiciunii si a lipsei de profesionalism " demonstrate de ANRC in fata refuzului operatorilor mobili de a prezenta un model de calculatie bazat pe costuri.

ANRC: Reglementarile urmaresc interesul consumatorilor

Reprezentantii ANRC s-au aratat surprinsi de acuzele lansate de oficialii Romtelecom si sustin ca reglementarile urmaresc interesului consumatorului final. "ANRC a adoptat si va adopta intotdeauna o atitudine impartiala fata de toti jucatorii din piata si va continua sa protejeze, prin toate demersurile sale, interesele utilizatorilor romani. In aceasta calitate ANRC nu isi permite sa alimenteze un razboi al declaratiilor de presa sau sa intre intr-o disputa publica cu Romtelecom" au afirmat reprezentantii ANRC, intr-un comunicat remis NewsIn.

Surprinderea oficialior ANRC apare in conditiile in care numai cu cateva luni in urma compania Romtelecom a inaintat o cerere de modificare a tarifelor care a fost aprobata in totalitate, in mod justificat, dand operatorului toate sansele de a conduce o politica comerciala eficienta. Ramane la latitudinea acestuia daca va valorifica aceste sanse, intr-o piata concurentiala castiga cel mai bun, potrivit comunicatului ANRC

"Credem ca cei mai in masura sa vorbeasca despre succesul reglementarilor ANRC sunt utilizatorii romani care, asa cum recunosc chiar si oficialii Romtelecom, au acum de unde alege si se pot indrepta catre ofertele care le pot satisface cel mai bine nevoile, asa cum trebuie sa se intample pe orice piata concurentiala", au completat oficialii ANRC.

Acestia sustin ca cele trei companii nu au fost tratate in mod diferit, iar modalitatea de stabilire a tarifelor de interconectare in cazul celor trei companii (Romtecom, Orange si Vodafone) a fost identica, respectiv utilizarea unui model de calculatie a costurilor de tip LRAIC. "Anumite diferente existente intre procesele de fundamentare pe costuri a tarifelor de interconectare, precum intarzierea de noua luni reclamata de Romtelecom, sunt justificate de circumstantele specifice fiecarui caz in parte si sunt determinate de motive obiective", potrivit comunicatului ANRC.

Fundamentarea pe costuri a tarifelor la telefonia fixa a fost implementata in tarile europene cu trei patru ani in urma. La telefonia mobila acest proces abia a demarat, ANRC fiind printre primele autoritati care au incheiat acest demers, afirma reprezentantii ANRC

"In cazul telefoniei fixe, demersul era mai urgent: prin raportare la nivelul corespunzator al tarifelor practicate in statele membre ale Uniunii Europene, vom constata ca tariful practicat de Romtelecom pleca de la unul din cele mai mari nivele din Europa pentru a ajunge la un nivel inca superior mediei europene. Tariful stabilit de ANRC in baza modelulului de cei doi operatori mobili este in prezent cel mai mic din Europa", potrivit comunicatului ANRC.