Razvan Sturza, mobile business group leader Lenovo este relaxat, accentueaza in mod repetat ideile esentiale si nu se da in laturi de a spune lucrurilor pe nume. Este tipul de manager de la care poti afla lucruri interesante si, din fericire, instinctele nu m-au inselat. La o cafea cu el am aflat strategia Motorola pe piata locala, problemele pietei mobile, cat (mai) cheltuiesc romanii pe smartphone-uri dar si perspective asupra intregii piete.

Brandul Motorola a “facut o pauza” de cativa ani pe piata locala, insa acum este pregatit sa revina in forta. “Intr-un fel a fost mai bine ca brand-ul nu a fost atat de prezent pe piata locala atunci cand compania americana nu a fost in forma maxima, revenind acum, sub umbrela Lenovo si cu terminale foarte bune”, spune Razvan.

Citeste in WALL-STREET PRO ce strategii are Motorola pe piata locala, cum priveste producatorul competitia si intreaga piata de smartphone-uri, cat se vinde online, dar si prin ce difera marketing-ul brandului.

Motorola, precum alte branduri puternice – Samsung, Sony sau LG -, ataca multiple segmente de piata, de la entry level pana la cei care doresc un telefon “varf de lance”.

Motorola C, E, G si terminand cu varfurile de lance Z-urile acopera paleta de preturi de la 400 de lei la 2000+. Diferenta fata de principalii concurenti? Moto Z-urile, disponibile in Romania din septembrie, cuprind module pe care le poti cumpara separat, pe care le poti atasa terminalului, acesta devenind un suport multimedia. “Poti pune un gamepad sau o camera la 360 de grade sau chiar un proiector, toate foarte rapid si simplu de utilizat”.

Ca target de vanzari, oficialul Lenovo estimeaza ca se vor vinde foarte bine Moto G, la 1.000 de lei, si Moto E, la 700 de lei. “Moto Z nu este atat de simplu de inteles, chiar daca produsul este foarte interesant. Ca target pentru Z-uri avem oamenii tehnologici, pasionati de IT si noutati, dar si tinerii din generatia Z care cauta ceva diferit, acel…factor de “cool-ness”, continua Razvan Sturza. “Vom vedea insa statistici in urmatoarele 6 luni”.

Pe langa aceste modele, Motorola intra pe piata si cu Moto X, un telefon rezistent cu preturi intre G si Z-uri.

Canale de vanzari si provocari

Cu brandul Lenovo, compania intrase deja in toate canalele de vanzari, avand contracte cu toti operatorii telecom.

“Cu Motorola este insa un alt proces; in prezent avem parteneriate cu Orange si Telekom, suntem in proces de a seta VoLTE pentru RCS&RDS. La Vodafone este un proces mai complicat, compania avand o structura centralizata, conteaza ce se intampla in afara”.

Bugetele clientilor au crescut in ultimii ani, ducandu-se catre 800-1.000 de lei per terminal mobil. “Conteaza specificatiile, atunci cand bugetele depasesc 2-300 de lei. Si clientii sunt chiar dispusi sa suplimenteze bugetul daca li se da ceva palpabil superior, RAM sau calitatea ecranului, pentru cateva sute de lei in plus”, spune managerul.

Razvan Sturza spune ca sunt trei tipuri de client:

1. Clientii care cumpara dupa brand – circa 80% dintre consumatori judeca un terminal mobil dupa acest lucru. Polarizarea este foarte mare pe cateva branduri principale, cu atat mai mult cu cat telefonul este mai personal decat un latop sau o tableta, este vazut ca o extensie. “Il pui pe masa si te simti bine, relaxat, stiind ca te asociezi cu acel brand”.

2. Categoria de clienti care se uita la specificatii. “Aici sunt toate brandurile care nu intra in prima categorie. Desi categoria rationala este mai mica, este o competitie acerba pentru aceasta”, puncteaza Razvan.

3. Cea din urma categorie de clienti deriva si este integrata, de fapt, in prima. Este cea “fan base”, o categorie FOARTE fidela unui singur brand, nedeviind de la aceasta pentru a deveni “fanii” unui altuia pentru o perioada de timp mare.

De ce Motorola si de ce acum?

De ce nu a continuat Lenovo sa opereze pe piata locala sub acest brand, alegand pentru divizia de mobile tranzitia catre Motorola?

“Aici nu este doar o discutie despre brand. In lumea smartphone-urilor sunt mult mai multe implicatii legale decat, de exemplu, pe PC-uri. Este un segment de piata foarte fragmentat pe zona de Proprietate Intelectuala. Motorola are foarte multe mii de astfel de IP-uri, fiind bine protejata, mai bine decat Lenovo, permitandu-i astfel sa se apere, sa se protejeze in fata atacurilor. Moto este, deci, optiunea mai buna pentru Lenovo, inclusiv in Romania”.

Mai mult, ce au mai descoperit oficialii companiei este ca a lua un brand asociat in special cu zona de laptop-uri si a-l aduce in zona de smartphones ar putea fi mai dificil fata de a lua un brand deja cunoscut, dar care a lipsit o perioada din piata, si a-l face sa insemne iarasi ceva.

“Intervalul de timp de la “n-as vrea acest brand pe telefonul meu” pana la “as vrea acest brand” este mai mare decat acela necesar in a renaste un brand, deja cunoscut si bine intiparit de pe vremea telefoanelor Motorola cu clapeta”.

Mai mult, Motorola nu are nicio conotatie negativa in piete, fiind detinatorul a multiple premiere – primul telefon mobil, best seller clamshell si altele.

In ceea ce priveste piata de telefonie mobila, Razvan subliniaza ca nu ar schimba nimic la ea, spunand insa ca este ocupat in a se gandi cum sa intre puternic in piata deja existenta, nu cum sa o schimbe. “Ce este drept, ar ajuta, ca brand nou, ca ponderea telco din totalul vanzarilor sa nu fie atat de mare. De exemplu in Cehia si Slovacia, unde nu mai ai telefoane subventionate atat de mult, unui brand nou ii este mult mai usor sa intre pe piata”.

Citeste si:

    Deci cat detine telecom-ul din piata de smartphone-uri? Dar online-ul

    Piata retail-ului din totalul pietei este de 30%, restul fiind telco; online-ul acopera 12% din intreaga piata.

    “Pe online operatorii telecom nu vand atat de mult, fiind un model de business mai complex, bazat si pe abonamente, nu doar “la liber”. eMag vinde foarte mult online, aproape cat Altex”, subliniaza managerul.

    Logo-ul reprezinta un plus evident pentru Motorola, puncteaza Razvan.

    “Brandul este desenat intr-o zona in care poti sa te asiguri ca adresezi segmente pe orice piata din lume. Fata de altele, este un brand flexibil, care poate fi tot timpul colorat altfel, in palete de culori potrivite fiecarei tari sau campanii in parte. De exemplu, la Bucuresti, am vopsit 4 autobuze in 4 culori diferite, cu brandul Motorola. Acest lucru atrage atentia, fiind varietate, te rupi din cotidian. De asemenea, inca o tendinta este aceea de a face campanii de marketing care sa se rupa de zona oamenilor relaxati, aspirationali, prea aceesata, si sa tinesti si alte segmente”, spune Razvan Sturza.

    Citeste si:

      Compania foloseste un mix de campanii de marketing pentru piata locala – TV-ul ramane cel mai important, insa si outdoor-ul are o pondere majora. “Pe online poti face multe, insa lipseste proximitatea, il vezi doar virtual, nu poti face campanii doar pe online; trebuie campanii la 360 de grade”.

      Tinta Motorola in Romania? 5-10% cota de piata, in functie de campanii, “in cat mai scurt timp posibil. Noi ne dimensionam resursele pentru 10% cota, pentru ca sub aceasta pondere esti, in general, volatil, nu intri in prima categorie de consumatori, cea mai mare, care cumpara dupa brand”, explica managerul.

      Sursa foto

      Abonează-te pe

      Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

      Despre autor
      Alex Goaga
      Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

      Te-ar putea interesa și:



      Mai multe articole din secțiunea IT & C »



      Setari Cookie-uri