Ce este semnatura electronica?

Semnatura electronica reprezinta un set de informatii in format electronic, atasate unor documente in forma electronica si serveste ca metoda de identificare a semnatarului, fiind inmagazinata pe suport magnetic securizat.

O semnatura electronica extinsa indeplineste urmatoarele conditii: este legata in mod unic de semnatar; asigura identificarea semnatarului; este creata prin mijloace controlate exclusiv de semnatar; este legata de documentul in forma electronica la care se raporteaza in asa fel incat orice modificare a documentului, ulterioara semnarii, sa duca automat la invalidarea semnaturii.

Cine poate sa semneze electronic?

Orice persoana care, in baza unui contract incheiat cu un furnizor de servicii de certificare, detine o pereche functionala cheie publica sau privata si are o identitate probata printr-un certificat digital emis de acel furnizor.

Pentru a obtine cateva informatii de interes general in privinta semnaturii electronice, in exculsiviatate pentru www.Banii Nostri.ro, Lauru Badita, director general E-Sign Romania, a declarat:

"Spre deosebire de semnatura olografa, semnatura electronica este generata pe baza cheii private a semnatarului si a amprentei documentului, astfel, o semnatura de pe un document nu se poate pur si simplu copia pe un alt document, iar un document semnat electronic nu mai poate fi modificat fara a invalida automat semnatura, mai mult, cheia privata, esentiala in procesul de generare a semnaturii electronice, se afla stocata pe un dispozitiv securizat iar accesul se face in baza unui cod PIN."

"Filosofia este aceeasi ca in cazul card-urilor bancare: pentru a putea utiliza serviciul trebuie sa detin dispozitivul si sa cunosc codul de identificare, asadar, principalul avantaj pe care-l ofera semnatura electronica consta in nivelul maxim de securitate, celalalt avantaj fiind calitatea probatorie a semnaturii electronice."

"Cu ajutorul semnaturii electronice se creaza un cadru eficient pentru interactiunea cetatean-administratie, prin oferirea unor mecanisme variate, usor de exploatat, prin care orice persoana fizica sau juridica sa poata interactiona eficient cu administratia locala si centrala, cum ar fi: plata taxelor si impozitelor, declaratiile pe web, participarea la licitatii, toate acestea ducand la economii de timp si bani pentru toate partile implicate."

"Un alt avantaj deloc de neglijat il reprezinta economiile potentiale pe care organizatiile le pot obtine, integrarea semnaturii electronice in managementul documentelor in cadrul unei organizatii responsabilizeazand angajatii, deci, un control eficient cu un cost minim."

"Ca o concluzie, semnatura elctronica permite dezvoltarea comertului electronic, ceea ce inseamna eficienta si costuri reduse, faciliteaza interactiunea administratie-cetatean, asigura securitatea datelor si tranzactiilor, si economii pentru agentii economici."