Urmare a instabilitatii politice si a lipsei puterii de decizie la nivel guvernamental, Pierre Audoin Consultants (PAC) vede sectorul public trecand de la pozitia de locomotiva a cresterii pietei IT, la aceea de frana in dezvoltarea industriei de soft si servicii informatice din Romania.

In cadrul studiului Software and IT Services Industry Romania, PAC evalueaza in fiecare an situatia pietelor de soft si servicii informatice in contextul cheltuielilor IT din 21 de tari, inclusiv sase din Europa Centrala si de Est (Cehia, Ungaria, Polonia, Romania, Rusia si Slovacia).

Insa, potrivit previziunilor realizate de PAC in anii 2005 si 2006, Romania ar fi avut potentialul de a creste cu rate mult superioare celor din celelalte tari din regiune (cu exceptia Rusiei).

In urma re-evaluarilor realizate de consultantii PAC cu privire la ponderea si dinamica diverselor sectoare considerate in cadrul studiului SITSI Romania, ultima versiune actualizata publicata pe portalul www.sitsi.com este mult mai rezervata cu privire la cresterile investitiilor IT din sectorul public si, implicit, la nivel national.

Din pacate, in ultimii doi ani, in profida declaratiilor, strategiilor si promisiunilor politice venite de la diverse niveluri ministeriale, foarte putine proiecte importante au fost lansate in zona tehnologiei informatiei in Romania, spun reprezentantii PAC.

Avand in vedere ca in Romania aproximativ o treime din piata IT depinde de proiectele din sectorul de administratie (centrala si locala), indeciziile politice impacteaza deosebit de grav performantele si sansele de dezvoltare ale companiilor de profil.

Privind evolutia prognozata de Pierre Audoin Consultants (PAC) cu privire la investitiile IT din sectorul public, este de remarcat ca scenariul ce parea pesimist in 2004 prevedea pentru anul 2007 aproape 110 milioane euro ca servicii de proiect IT (“project services” = consultanta, integrare, dezvoltare software, training) in sectorul public in Romania. Astazi, dupa o re-evaluare profund negativa, PAC prognozeaza aceste servicii (considerate purtatoate de valuare adaugata ridicata) la maxim 75 milioane euro, dupa cresteri anuale la jumatate fata de cele previzionate cu 3 ani in urma.

Considerand nevoile din sectorul public ale unei tari de dimensiunile si cu ambitia Romaniei, aceasta valoare este extrem de scazuta atat la modul absolut, cat si in comparatie cu alte tari din regiune. Aceleasi servicii in Ungaria se ridica la 114 milioane de euro (la o populatie de doar 10 milioane de locuitori), in Cehia la 156 milioane de euro (la 10 milioane de locuitori), iar in Polonia la 208 milioane (la 38 milioane).

Citeste si:

Pentru a acoperi partial lipsa de proiecte cu valoare adaugata care ar avea efecte in functionarea institutiilor statului si in gestionarea fondurilor si bugetelor, sectorul public din Romania lanseaza in fiecare an licitatii de achizitii de echipamente de baza (mici servere, PC, imprimante, copiatoare, software de baza). Cu toate acestea, asa cum remarca Eugen Schwab, Director General al filialei pentru Europa Centrala si de Est a Pierre Audoin Consultants (PAC) inca din 1999, “o mare parte din aceste achizitii se devalorizeaza moral cu mult inainte de a fi cu adevarat utile si integrate in sisteme complexe cu aplicatiile corespunzatoare”.

Cu toate acestea, totalul cheltuielilor IT (hardware, software si servicii informatice) de-abia vor depasi in 500 milioane euro in 2007 in administratia publica locala si centrala.

In acelasi timp, analizand structura veniturilor unor mari jucatori IT din Romania, Eugen Schwab considera ca “amorteala din sectorul public a obligat majoritatea integratorilor din Romania sa-si regandeasca strategia si chiar sa-si transforme profund abordarea de marketing pentru a se putea dezvolta in continuare, dar si pentru supravietui cresterii accelerate a costurilor operationale”. Astfel, privind evolutia portofoliului de clienti a celor mai importante companii IT din Romania, se poate observa o scadere dramatica a ponderii sectorului public in totalul veniturilor si o crestere impresionanta a vanzarilor catre industrie, sectorul financiar-bancar, utilitati, telecomunicatii si comert.

Chiar daca poate fi considerata ca normala si benefica scaderea dependentei pietei de soft si servicii informatice de sectorul public, Eugen Schwab considera ca “atat timp cat administratia nu se va mobiliza pentru a pune bazele utilizarii tehnologiei informatiei in procesele activitatii zilnice la nivel central si local, precum si in relatia cu cetatenii, este greu de crezut sa Romania va putea sa evolueze ca stat, atat ca imagine interna si externa, cat mai ales ca eficienta si transparenta”.

Fenomenul cel mai intalnit astazi de catre companiile IT care doresc sa-si ofere produsele si serviciile informatice catre institutii ale statului este ca, initial, exista un interes destul de mare cu privire la proiecte care sa aiba ca finalitate sisteme informatice complexe, insa pe masura ce trebuie trecut de la stadiul de idee la coordonatele unui proiect si realizarea unui caiet de sarcini profesionist, reprezentantii potentialului beneficiar din administratia publica isi pierd din entuziasm si asteapta decizii politice, refuzand practic luarea unor decizii cu privire la finantare si alegerea prestatorului.

Partial din cauza “vanatorii de vrajitoare” din lupta anti-coruptie, dar mai ales din lipsa de curaj si putere de decizie, multe proiecte aflate in faza avansata de conceptie sunt stopate si risca sa ramana astfel pana dupa alegerile din 2008.

Eugen Schwab concluzioneaza: “pentru industria de soft si servicii informatice aceasta poate insemna pana la 100 milioane de euro mai putin ca venituri in 2006-2008, iar pentru Romania poate reprezenta un pas pe loc echivalent cu doi pasi inapoi in contextual politic, social si economic european”.