Liberalizarea telecomunicatiilor din urma cu doi ani a insemnat un pariu usor de castigat de companiile care s-au lansat pe piata cu servicii noi. Relativ tanara, piata telecomunicatiilor din Romania a reusit cateva „performante“ fara precedent. Suntem singura piata din lume in care monopolul este un basm frumos, iar un operator GSM este, de ani buni, la un pas de faliment.

Dincolo de campaniile de imagine sau actiunile de PR, si in comunicatiile autohtone concurenta a inceput sa-si arate coltii, e drept mici, intre operatorii de telefonie mobila.

Cifra de afaceri a telecomunicatiilor romanesti a crescut continuu, motorul fiind operatorii de telefonie mobila la care statul nu este actionar. Daca telefonia fixa nu gasea calea spre performanta la momentul liberalizarii, inregistrand o valoare de 900 de milioane dolari, mai putin decat in 2003, telefonia mobila a „sarit“ de la 596 milioane dolari in 2000, la peste 1.500 milioane euro in prezent. Pe scurt, intr-o industrie cu o crestere de aproximativ 70% in perioada 2001-2004, cifra de afaceri a companiilor pe care le administreaza statul a ramas aproape constanta, in timp ce a telefoniei mobile a crescut cu 160%.

Piata este inca tånara

La nivel international, piata telefoniei mobile se confrunta in ultima vreme cu o stagnare sau cu profituri mai mici. In Romania nu va fi vorba despre asa ceva in urmatorii ani.

Daca azi penetrarea comunicatiilor mobile se cifreaza la 46% din piata, abia la sfarsitul anului 2006 se va putea discuta de o acoperire de 60%. Romania are o populatie de 22 de milioane de locuitori, astfel incat se asteapta ca numarul utilizatorilor de telefonie mobila sa ajunga la peste 14 milioane, fata de 10 in prezent. De altfel, operatorii sunt convinsi ca viitorul suna bine pentru dezvoltarea organica a unei companii de telefonie mobila pe piata autohtona, dand exemplu Danemarca, unde, la o piata de cinci milioane de utilizatori, exista cinci operatori „mobili“ si o rata de penetrare de 95%.

Razboi 3G la intensitate mica

Stapanii pietei mobile autohtone, Connex si Orange, declarau la sfarsitul anului trecut ca au depasit impreuna numarul de zece milioane de utilizatori, iar pentru primul trimestru al acestui an cei doi operatori au anuntat atragerea a inca un milion de utilizatori. Prin esecul prelungit al Cosmorom, specialistii sunt de parere ca piata GSM din Romania seamana mai mult cu una de „duopol“ decat cu una de concurenta. Mai exact, suntem singurul caz din Europa in care exista numai doi operatori majori de telefonie mobila.

Un alt semiesec, in opinia specialistilor, ar fi eliberarea licentelor 3G, doua din patru scoase la vanzare, prea putin pentru o piata a telefoniei mobile care promite mult. De exemplu, Ungaria a eliberat patru licente de telefonie de a treia generatie, oficialii de la Budapesta fiind „asaltati“ pentru acestea de cinci operatori mari, pe o piata care se situeaza la jumatatea potentialului romanesc.

Totusi, „cursa inarmarilor“ in ceea ce priveste 3G a fost declansata de Connex, care are deja in oferta abonamente pentru videotelefonie, in vreme ce Orange prefera sa astepte pana in 2006 lansarea acestui serviciu.

Orange versus Vodafone, razboiul colosilor

Nivelul tranzactiilor operate pe piata telefoniei mobile de la inceputul anului pana in prezent se ridica la peste 3,6 miliarde euro. Potrivit Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, piata de specialitate este de aproximativ sase miliarde euro, din care mai mult de jumatate este detinuta de telefonia mobila.

In spatele acestor cifre se ascund interese chiar mai mari. De curand, Vodafone a achizitionat aproape 80% din actiunile Connex, pentru o suma neoficiala de trei miliarde dolari, iar France Telecom a tinut sa cumpere un pachet de 23% din Orange Romania, platind 523 de milioane de dolari. De altfel, cei doi operatori sunt si principalii jucatori de pe piata europeana de telecomunicatii mobile. Pe plan mondial, Orange inregistreaza profituri mai mari fiindca a reusit sa atraga segmentul business din tarile dezvoltate, in timp ce Vodafone se poate lauda cu un numar mai mare de abonati datorita faptului ca „acopera“ piete in care reprezentarea concurentilor este mai mica.

Orange a reusit si in Romania. Detine in prezent cel mai mare numar de utilizatori, peste cinci milioane, datorita faptului ca a cumparat o parte din fostul Dialog inca din 2002.

Un alt nume ce devine din ce in ce mai greu in domeniul telecomunicatiilor este Zapp. Aparut inca din 1991 in Romania, operatorul reprezenta o investitie a Telefonica España si, dupa o perioada in care a avut o existenta palida, in 1999 a fost preluat de o alta companie si redenumit SunTel.

Nici asa nu a mers, motiv pentru care a fost regandita o noua reteta care, de data aceasta, a produs si surpriza: Zapp. Cu o oferta indreptata spre domeniul afacerilor, fara a oferi servicii prepay, clasice la ceilalti operatori, Zapp a reusit sa atraga peste 250.000 de utilizatori care, luati individual, aduc un profit mai mare decat in cazul Orange sau Connex. Pe de alta parte, oferta „Internet Express“ s-a bucurat in ultimul an de un real succes, surse din companie dezvaluind ca numarul abonatilor la Internetul mobil de la Zapp este, in prezent, egal cu acela al abonatilor de la telefonie.

Cosmorom moare, dar nu se preda

Primele declaratii ale noului ministru al comunicatiilor au luat prin surprindere intreaga suflare din telecomunicatii. Acesta s-a declarat hotarat sa relanseze operatorul aflat intr-o ipostaza unica in spectrul comunicatiilor mobile mondiale.

Infiintat inca din 1999, Cosmorom si-a inceput activitatea in calitatea de „aripa“ de telefonie mobila a Romtelecom, companie in care statul detine 36% din actiuni. Afacerea nici nu a fost bine pusa pe picioare ca, in 2003, esecul devenise deja evident. La sfarsitul anului trecut, Cosmorom avea in evidenta 80.000 de clienti, cu 8% mai putini decat in anul precedent, ceea ce inseamna mai putin de 2% din piata.

Pierderile inregistrate de companie se situeaza in jurul sumei de 8 milioane de euro. De altfel, principalul furnizor de echipamente al Cosmorom, compania Intrarom, sustine ca are de recuperat peste 200 de milioane de euro.

Citeste si:

Potentialul Cosmorom este insa simtit, pe de o parte, de OTE, care ar vrea sa investeasca in relansare sau sa vanda divizia de telefonie mobila, iar de cealalta parte de ministrul comunicatiilor, care s-a aratat dispus sa atraga investitii de 500 de milioane de euro pentru relansare. Specialistii sunt de parere ca aparitia unui nou operator de telefonie mobila ar putea fi benefica pentru piata, acesta avand posibilitatea de a mai atrage doua-trei milioane de utilizatori, cu conditia sa reuseasca o convergenta fix-mobil, asa cum era initial gandit Cosmorom. Insa aceste investitii trebuie facute cat mai repede pentru ca timpul lucreaza in defavoarea singurului operator de telefonie mobila din lume aflat in aceasta situatie.

Telefonia fixa, pe ultimul loc in Europa

Rata de penetrare a telefoniei fixe autohtone este de 20%, in timp ce in tarile Uniunii Europene media este mai mare de 50%, dar operatorii alternativi aparuti in ultimii doi ani promit sa schimbe aceste cifre.

Telefonia fixa se incapataneaza sa nu produca explozia mult asteptata, chiar si la doi ani de la liberalizarea telecomunicatiilor. Romania are in prezent una dintre cele mai mici densitati ale telefoniei fixe din Europa centrala, desi in ’89 ne plasam inaintea Ungariei sau Poloniei. Rata de penetrare a telefoniei fixe s-a stabilit de ani buni in jurul valorii de 20%, un procent foarte mic in comparatie cu restul tarilor europene. De exemplu, in Bulgaria, procentul de penetrare a telefoniei fixe in 2004 a fost de 35%, iar in tarile Uniunii Europene acesta depaseste in medie 50%.

Conform specialistilor, esecul trebuie cautat in reforma institutionala intarziata, in privatizarea mult amanata a operatorului national Romtelecom, dar si in politica tarifara impusa de cel mai mare operator national, care a pozitionat telefonia fixa ca serviciu social.

O alta problema “ingropata” o reprezinta incheierea in mare graba, in 2002, a negocierilor de aderare pentru capitolul 19, sectorul IT&C, fara a avea in vedere uriasul decalaj intre densitatea telefoniei fixe de la noi si media UE. Incheierea rapida a acestor negocieri a facut ca atragerea de fonduri pentru dezvoltarea comunicatiilor fixe sa dispara, iar Romania se vede in imposibilitatea de a ajuta prin forte proprii peste 47% din populatia tarii care locuieste in zonele rurale si din care doar 10% are acces la telefon fix. Cu un miliard de euro sub forma de finantari se puteau instala intre 500.000 si un milion de linii noi de telefonie, iar astazi am fi vorbit altfel despre comunicatiile fixe autohtone.

Romtelecom s-a oprit la 4,4 milioane de clienti
Pana la momentul liberalizarii, Romtelecom a fost singurul operator cu tarife in lei, toti ceilalti furnizori, de la telefonie mobila la Internet, percepand tarifele in dolari si fiind astfel protejati de inflatie. Acest fapt, coroborat cu liberalizarea comunicatiilor si cu aparitia concurentei ce a obligat la scaderea tarifelor interurbane si internationale, a facut ca Romtelecom sa intre in imposibilitatea de a rebalansa tarifele, motiv pentru care numarul abonatilor Romtelecom a „refuzat“ sa mai creasca, fixandu-se in jurul valorii de 4,4 milioane de utilizatori.

De altfel, un studiu efectuat de Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii (ANRC) si dat publicitatii la inceputul acestui an releva faptul ca peste 80% din utilizatorii de telefonie fixa ar renunta la actualul operator pentru o oferta mai buna, insa mai mult de 40% din acestia nu au habar ca in Romania exista si alti furnizori de telefonie fixa.

Operatorii alternativi au atras deja 100.000 de clienti
La doi ani de la liberalizare, concurenta incepe sa-si faca simtita prezenta. La „cascavalul“ Romtelecom s-au repezit, pe de o parte, cateva zeci de companii de telefonie internationala care vand servicii sub forma de cartele prepaid, iar pe de alta parte - firme care au aparut cu oferte de telefonie fixa greu de refuzat, printre care RDS sau Astral. Conform ultimelor date de la ANRC, numarul utilizatorilor care au mi-grat catre operatorii alternativi a depasit deja cifra de 100.000. Aceste rezultate sunt promitatoare daca tinem cont ca noile servicii sunt de pionierat. De altfel, RDS si Astral isi construiesc propria retea de utilizatori de telefonie, oferind aceste servicii prin tehnologia Voice Over IP (VoIP), instaland telefoanele tuturor abonatilor deja existenti in reteaua de cablu, fara a mai fi necesare alte investitii din partea clientilor. Avantajele? Cei doi operatori nu percep abonament lunar, ofera sute sau chiar mii de minute gratuite in pro-pria retea, tarife pentru apelurile internationale cu 80% mai mici fata de momentul liberalizarii etc.

Problemele pionieratului

In spectrul comunicatiilor fixe au aparut deja zeci de companii care ofera aceste servicii. Insa nu toate fac fata concurentei. De aceea este de preferat o studiere atenta a pietei inainte de incheierea unui contract de acest gen.

Fiind o piata de pionierat, foarte multe firme promit mult, dar se confrunta cu diferite dificultati tehnice. Este posibil sa renuntati la Romtelecom in favoarea unui alt operator, pentru ca apoi sa descoperiti ca telefonul nu functioneaza, iar asistenta tehnica din partea furnizorului este greoaie sau inexistenta.

Mai mult, cei care doresc sa-si instaleze un nou post telefonic la unul dintre operatorii alternativi trebuie sa se inarmeze cu multa rabdare fiindca o astfel de miscare poate dura saptamani bune.

Cea mai mare problema ramane totusi acoperirea zonelor rurale, unde acesti operatori nu pot ajunge in viitorul apropiat, preferand sa se dezvolte in reteaua de cablu deja instalata in marile orase.

53% din utilizatori nu stiu ce drepturi au

Lipsita ani buni de o concurenta fiabila in comunicatiile mobile, piata se confrunta cu tot felul de situatii ilare. Asa se face ca peste 53% din utilizatorii de telefonie fixa nu-si cunosc drepturile. Conform unui studiu ANRC, efectuat pe un numar de 600 de companii, peste 40% din acestea intentioneaza sa-si schimbe furnizorul de servicii, pe fondul unei mai bune cunoasteri a drepturilor si a ofertelor. Pe de alta parte, 77,6% din utilizatorii persoane fizice nu au facut uz de drepturile prevazute in contractele de abonament, in timp ce mai mult de 90% din consumatori nu au apelat la nici o institutie publica pentru a-si rezolva problemele legate de serviciile de comunicatii utilizate.

Profitand de toate acestea, nu mai putin de 2.621 de firme au decis sa investeasca pe piata liberalizata a comunicatiilor electronice. “Unul dintre operatorii alternativi de telefonie a anuntat cifra de 40.000 de abonati, dublu fata de numarul raportat de toti alternativii in vara anului 2004”, ne-a declarat Ion Smeeianu, presedintele ANRC, care se arata foarte optimist in ceea ce priveste viitorul comunicatiilor fixe.

Dezvoltarea operatorilor alternativi intr-un mod spectaculos este cat se poate de posibila, daca tinem cont de problemele operatorului national. “Cine isi face PR mai bun va castiga”, sunt de parere analistii, facand referire la faptul ca in reteaua Romtelecom exista abonati de zeci de ani care nu beneficiaza de nici un bonus de fidelitate.