Actiunea intentata de Apple rezuma astfel conflictul dintre detinatorii de continut video ca NBC si Apple al carui iTunes este cel mai mare distribuitor de muzica in format digital, emisiuni TV si filme online. Dominantia Apple si iTunes in industria online este foarte puternica, sustin analistii media, iTunes adjudecandu-si deja cea mai mare parte a vanzarilor online audio-video.

Luna trecuta, Universal Music, cel mai mare studio de inregistrari din lume, a refuzat reinnoirea contractului cu iTunes pentru a-si promova productiile online, alegand sa distribuie independent piesele audio sub marca Universal.

Apple a anuntat apoi ca va inceta contractul cu NBC pentru urmatorul sezon, intentionand sa renunte la toate show-urile postului de televiziune prezente pe iTunes. Care a fost insa motivul acestei decizii?

Conform declaratiilor oficialilor Apple, NBC a refuzat categoric reinnoirea contractului cu iTunes dupa ce compania IT a dezaprobat plata unei taxe care ar dubla pretul fiecarui episod TV de pe NBC, de la 1.99 de dolari la 4.99 de dolari. “Nu vom accepta aceasta crestere dramatica a tarifelor”, a declarat Eddy Cue, vice presedintele iTunes, adugand ca spera la o reevaluare a situatiei din partea conducerii NBC.

Pozitia companiei NBC, parte a grupului General Electric, este cu totul diferita de versiunea Apple. “Nu am cerut dublarea pretului show-urilor noastre. Negocierile s-au centrat pe flexibilitatea in tarifare, incluzand abilitatea de a oferi la pachet produsele noastre pentru a face continutul acestora si mai atractiv consumatorilor”, a replicat Cory Shields, vice presedinte al comunicatiilor la NBC Universal.

Citeste si:

Strategia de preturi practicata de Apple pentru iTunes este clar orientata spre cresterea vanzarilor gadget-urilor Apple, prin exploatarea celor care creeaza continut si care in primul rand fac ca produsele Apple sa se vanda excelent, a adaugat Shields, care a solicitat reprezentantilor Apple sa ia masuri impotriva piratieriei. Se estimeaza ca un iPod tipic contine un numar semnificativ de material descarcat ilegal de pe Internet.

Decizia Apple a surprins analistii media intr-o perioada in care compania anunta proiectul Apple TV si o versiune imbunatatita a iPod-ului video. “Ceea ce Apple trebuie sa realizeze este faptul ca, din zecile de show-uri televizate existente majoritatea vor doar pe cele patru-cinci cele mai populare, iar pierderea acestora va reduce numarul de consumatori”, sustine James McQuivey, analist al Forrester Research.

Contractul dintre Apple si NBC va expira in decembrie, perioada in care toate show-urile NBC vor fi retrase de pe iTunes. Apple va pierde unele dintre cele mai bine cotate seriale TV de pe iTunes, “The Office” si “Heroes”. Show-urile NBC detin o pondere de 30% din vanzarile TV ale iTunes.

In octombrie, NBC va lansa in parteneriat cu News Corp, grup controlat de mogulul media Rupert Murdoch, un portal de video online denumit Hulu. Acesta va oferi si emisiuni TV ale postului de televiziune NBC, anuntandu-se ca rival al fenomenalului success YouTube. Astfel NBC si-a asigurat inca o platforma de difuzare a productiilor sale, pe langa site-ul sau oficial NBC.com. Pierderea contractului cu iTunes nu va afecta deci vanzarile NBC.

Potrivit datelor Apple, compania NBC ofera episoade TV a peste 550 de programe, incasand venmituri de pe urma a 50 milioane de episoade TV de la lansarea serviciului pentru iTunes in octombrie 2005.