Inovatorul Jack Ma, presedinte al Alibaba.com, a dezvaluit in sfarsit oferta mult asteptata de fanii Internetului chinez. Acesta estimeaza atragerea a aproximativ 1,5 miliarde de dolari printr-o oferta public initiala (IPO – initial public offering) co-administrata de bancile de investitii Goldman Sachs si Morgan Stanley.

Listarea Alibaba.com va incepe pe 6 noiembrie si promite sa aduca in centrul atentiei mondiale online-ul chinez. Cu peste 160 milioane de utilizatori ai internetului, China are cea mai mare populatie de internauti dupa Statele Unite. Totusi afacerile online chineze listate la Nasdaq sunt relativ putine: motorul de cautare Baidu si portalul Sina, de exemplu. Pana acum insa nimeni nu a starnit un interes mai acut pentru investitori decat Alibaba.com, puternicul site de e-commerce al Chinei.

“Afacerile de tip e-commerce (comert online) in China sunt inca in faza incipienta”, a declarat Liu Bin, analist al firmei de consultanta BDA China, cu sediul in Beijing. Intregul sistem da semne de evolutie, existand in prezent aproximativ 50 de firme chineze pe segmentul platilor online.

Daca in urma cu cativa ani chinezii se aratau reticenti in privinta utilizarii cardurilor de credit si a platilor online, astazi aceasta situatie s-a schimbat, companiile si bancile oferind diferite facilitati de plata online prin servicii ca Alipay, versiunea PayPal creata de Alibaba.

Desi preferintele consumatorilor pentru online sunt in continua expansiune, interesele investitorilor in actiunile companiilor online si-au spus deja cuvantul: actiunile motorului de cautare Baidu au crescut cu 180% in anul curent, portalul Sina a cunoscut o majorare de 80% a actiunilor sale, in timp ce rivalul local Sohu a crescut cu 69%.

Citeste si:

Alta categorie extrem de atractiva pentru investitori sunt companiile care dezvolta si opereaza jocuri online. Liderul Shanda Interactive, cotat la bursa Nasdaq, si-a vazut actiunile majorandu-se cu peste 70%. Vanzarile din al doilea semestru au crescut cu 39%, pana la 75 milioane de dolari. Veniturile de 55 milioane de dolari reprezinta un boom de peste 200% fata de aceeasi perioada a anului trecut. Alti competitori sunt Netease si Perfect World.

Perfect World s-a listat pe bursa in 26 iulie la pretul de 16 dolari per actiune. Oferta publica de listare (IPO) a atins 189 milioane de dolari, in 11 octombrie pretul unei actiuni dublandu-se efectiv la 34 de dolari. Compania online Kingsoft a inregistrat o crestere de 39% dupa debutul la bursa. Mai mult, compania de jocuri online Giant Interactive Group a estimat atragerea a 800 milioane de dolari in listarea de pe New York Stock Exchange (NYSE).

Mai nou, fenomenul online este predestinat unei cresteri spectaculoase pe fondul evenimentului sportiv de talie mondiala ce va avea loc anul viitor in China, Jocurile Olimpice ale Verii. Cu aceasta ocazie, Morgan Stanley a evaluat piata publicitatii online la un total de 2,4 miliarde de dolari in 2008, o crestere anuala de aproximativ 45%.

Chiar si afacerile nelistate se bucura de venituri substantiale din publicitatea generata de Olimpiada de anul viitor. Veniturile din publicitate ale Oak Pacific Interactive s-au dublat in cel de-al treilea trimestru comparativ cu rezultatele aceleasi perioade a anului trecut. Compania controleaza unele din cele mai populare site-uri Web 2.0, incluzand site-ul de networking Xiaonei, un Facebook autohton. Per total, 15 milioane de dolari s-au obtinut datorita bugetelor alocate Olimipadei.

Ce se va intampla insa dupa Jocurile Olimpice? Va reusi online-ul chinez sa ramana puternic si atractiv pentru investitori? Pentru inovatori ca Jack Ma, un brand awareness este de ajuns sa plaseze China in centrul lumii afacerilor online. Se vorbeste acum de branding si imagine. Razboiul preturilor pierde teren in fata noii ere a comunicarii de brand, iar companiile online vor simti si mai intens acest trend generat si de apropierea Jocurilor Olimpice. Alibaba.com are toate sansele sa ajunga un succes real pentru online-ul chinez, dar si pentru investitori. In fond, Yahoo a stiut ce face atunci cand a mizat pe creatia lui Jack Ma.