Vanzarea Cosmorom este asteptata de piata de cel putin trei ani, solutia relansarii fiind insa prea putin atractiva pentru operatorii occidentali care s-au interesat de compania romaneasca. La sfarsitul lui 2003, fostul ministru al Telecomunicatiilor, Dan Nica, spunea ca negociaza cu circa sase companii straine preluarea Cosmorom. Romtelecom a ajuns pe profit in 2004 insa este trasa in jos de rezultatele proaste ale Cosmorom, arata ultimul raport OTE. Cum Romtelecom nu are puterea financiara sa relanseze Cosmorom, singura solutie era vanzarea sau lichidarea companiei mobile.
In cazul in care OTE si statul roman luau decizia de a inchide operatorul de telefonie mobila, valoarea de piata a Romtelecom ar fi scazut cu cel putin 40%. Romtelecom ar dori sa se listeze la Bursa de Valori Bucuresti in 2006, conform declaratiilor anterioare ale oficialilor Ministerului Comunicatiilor (MCTI), or, fara Cosmorom sau cu un Cosmorom indatorat nu ar putea sa o faca in termeni profitabili.

Relansarea Cosmorom ar presupune, potrivit surselor, o investitie de aproximativ 500 milioane de euro, insa solutia este destul de riscanta. Companiile care intra pe aceasta piata se confrunta cu problema tarifului de interconectare (pentru convorbiri intre retele) mare: circa 10 centi/minut. Acesta este cu mult mai mare decat cel cerut de Romtelecom pentru interconectare, de 2,55 eurocenti, in conditiile in care investitiile sunt mult mai mici. Astfel investitia pe o linie de telefonie fixa este 400-600 dolari, iar pe o linie de telefonie mobila de 200 dolari.

Unii analisti spun ca tarifele de interconectare cu retelele mobile, ar trebui sa fie reduse la nivelul celui practicat de Romtelecom, pentru a permite si operatorilor mici sa creasca.

Gradul ridicat de risc al investitiei presupune ca numai un investitor cu resurse financiare solide si cu experienta in domeniul telefoniei mobile ar putea sa se implice in relansarea Cosmorom.

In acelasi timp, reteaua Cosmorom nu sta chiar rau: specialistii spun ca o companie de telefonie mobila trebuie sa aiba o arie de acoperire de cel putin 80% din teritoriul unei tari pentru a fi competitiva, in timp ce Cosmorom are deja o acoperire de circa 53%.

Daca operatorul grec va lansa servicii cu discount, vandute la pachet, asa cum se practica in Europa occidentala, impreuna cu servicii de telefonie fixa si mobila, Internet, televiziune prin cablu etc. succesul Cosmorom ar fi garantat.

Intrarea Cosmote in actionariatul Cosmorom se inscrie firesc in politica de consolidare a prezentei acestuia pe piata telecomunicatiilor mobile din zona Balcanilor: recent, Cosmote a preluat actiunile la companiile GloBul (Bulgaria) si CosmoFon (Macedonia), ambele controlate integral de OTE. Transferul efectiv al actiunilor se va incheia in al treilea trimestru din acest an. La finele anului precedent, Cosmote, impreuna cu operatorul AMC (Albania), avea 4,79 milioane de clienti, din care 4,15 milioane in Grecia. Cosmorom a fost lansat in 2000, cu mult dupa Connex si Orange, oferta sa neffind sustinuta de campanii de marketing sau dezvoltari ale serviciilor pe masura sa concureze primii doi operatori mobili.

Cosmote merge pe profit

cosmote a raportat ieri o crestere de 9% a profitului net trimestrial, pe baza cresterii gradului de utilizare pe piata locala si pe cea albaneza, informeaza Reuters. Cel mai important furnizor de servicii de telefonie mobila din Grecia, din punctul de vedere al numarului de utilizatori, a anuntat ca profitul sau net a crescut la 75 de milioane de euro, usor peste media de 73,7 milioane de euro estimata de analisti.

Profitul inainte de deducerea impozitelor, deprecierilor si amortizarii (EBITDA) a crescut cu 9%, la 166 de milioane de euro, in timp ce vanzarile au urcat cu 6%, la 380 de milioane de euro.

Conducerea companiei se asteapta la o crestere de 13-15% a veniturilor pe ansamblul anului, pe baza achizitiilor din Bulgaria si din Macedonia, care vor fi incluse in rezultatele grupului incepand din a doua jumatate a anului.

Cosmote a precizat ca a atras 79.691 noi utilizatori in primul trimestru, ajungand la 4,23 milioane de clienti, fapt care confirma pozitia sa de lider al pietei, inaintea companiei Vodafone Grecia, care are 3,99 milioane de abonati.

Cosmorom intra pe o piata foarte dura

Piata romaneasca de telecomunicatii mobile este dominata de Orange (care avea la sfarsitul lui martie 2005 circa 5.290.000 abonamente) si MobiFon (Connex), operator preluat recent de grupul britanic Vodafone, care avea la sfarsitul primului trimestru exact 5.022.902 abonamente vandute).

Rata de penetrare a telefoniei mobile, fara Cosmorom, este estimata la 57% din totalul populatiei.

Piata comunicatiilor mobile din Europa Centrala si de Est (CEE) trece printr-o perioada turbulenta. Rivalitatea dintre jucatori este in crestere, numarul total al abonatilor se apropie, in unele tari, de totalul populatiei, in timp ce ritmul de crestere a veniturilor operatorilor scade de la trimestru la trimestru. Pentru a beneficia de oportunitatile prezente, companiile trebuie sa-si revizuiasca strategiile si sa le adapteze conditiilor pietei, a spus Kresimir Alic, analist in cadrul IDC.

In CEE exista deja state cu un grad de penetrare foarte ridicat - Slovenia (99%), Lituania (95%), Estonia (92%), in timp ce, in Cehia, numarul de abonamente la serviciile de telefonie mobila a depasit, anul trecut, totalul populatiei.

Romania si Polonia, tari cu cele mai mari populatii din regiune, se numara printre statele cu cel mai redus grad de penetrare.

Totusi, Polonia are cel mai mare total de utilizatori ai serviciilor de telefonie mobila, 22,6 milioane de abonati, in timp ce in Estonia, cu un grad foarte mare de penetrare, numarul abonatilor este cel mai mic, respectiv 1,3 milioane de persoane.


Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri