Nimic spectaculos la inceput. Bogdan Gheorghe si Catalin Garmacea au pornit afacerea softpedia.com, cand inca erau studenti fara resurse importante. De fapt, pe atunci site-ul se numea soft news.ro si era destinat romanilor. Site-ul era gazduit pe un server al unui furnizor de servicii Internet, asemenea celor mai multor pagini web de prezentare a companiilor. Printre primele metode utilizate pentru promovarea site-ului a fost lipirea de afise in oras.

Au inteles repede ca publicul romanesc redus ca numar le limiteaza drastic dezvoltarea si s-au reorientat rapid catre publicul vorbitor de limba engleza. Apoi au schimbat numele site-ului. Particula ".com" aduce o incredere mult mai mare publicului international decat ".ro". In cele din urma, au fost nevoiti chiar sa renunte la versiunea in limba romana. Clientii straini ai spatiului publicitar doreau un site doar in limba engleza. Intreprinzatorii s-au conformat, pentru ca publicitatea este sursa lor de venit. Doar forumurile de discutii au fost pastrate in limba romana. Despre castig, intreprinzatorii evita se vorbeasca. Totusi, ei ne-au dezvaluit ca firma este inca microintreprindere, ceea ce inseamna ca cifra de afaceri este inferioara sumei de 100.000 de euro. Nu pentru mult timp.

COMERT. Anul 2005 ar trebui sa insemne depasirea acestui prag. Una dintre caile de dezvoltare este producerea de mici programe software utilitare, pe care apoi sa le promoveze si sa le vanda prin intermediul site-ului. Cum acesta oricum este foarte vizitat, succesul sta acum doar in abilitatea de a realiza soft competitiv. Desi patroni, cei doi inca introduc continut in site alaturi de angajati, mai ales in week-end, cand acestia sunt liberi. "La noi merge nonstop, foc continuu", spun ei. Explicatia succesului site-ului? Faptul ca ei au facut site-ul din perspectiva utilizatorului si au incercat sa-i ofere acestuia informatia de care are nevoie, in modul cel mai potrivit, considera intreprinzatorii.

Citeste si:

CONCURENTA, LA SIBIU

Traiectoria site-ului aflat pe locul doi in topul popularitatii a fost similara cu cea a primului. Inceputul a fost totusi putin diferit. A dorit sa promoveze in primul rand soft-ul romanesc. La un an, Mihail-Lucian Todea, initiatorul site-ului soft32.com, si-a dat seama ca veniturile obtinute din reclama sunt insuficiente. A urmat reprofilarea site-ului pentru vorbitorii de limba engleza. Veniturile obtinute in prezent sunt in proportie de aproape 60% din reclama. Restul reprezinta castigurile aduse prin programele de afiliere la site-uri straine de comert electronic. Anul trecut, cu doar doi oameni, firma a inregistrat o cifra de afaceri superioara pragului de 100.000 de euro. Afacerea a fost pornita atunci cand studentul Todea se afla la Bucuresti. Faptul ca acum s-a intors acasa, la Sibiu, nu-i deranjeaza afacerile. Atat publicul, cat si clientii se afla oricum in afara tarii. Intreprinzatorul spera totusi ca va dezvolta si aplicatii web pentru publicul romanesc, dar planurile imediate vizeaza tot piata externa. Pentru 2005, Todea spera sa cumpere un sediu pentru firma si sa angajeze trei sau chiar patru oameni.