RomTelecom a pierdut cateva zeci de mii de clienti, in detrimentul operatorilor alternativi
Romanii nu sunt dispusi sa renunte la liniile fixe, pe care le considera utile, dar operatorul traditional pierde abonati, si invidiaza ratele de crestere a telefoniei mobile. RomTelecom a pierdut clienti intre sfarsitul primului trimestru 2005 si perioada similara din anul trecut, avand 4.279.038 linii fata de 4.328.174 in primavara 2004.

Potrivit oficialilor companiei, principalul competitor al RomTelecom este telefonia mobila, insa raportul financiar OTE afirma ca traficul intern a scazut in raport cu primul trimestru 2004 din cauza substituirii cu telefonia mobila si a intensificarii concurentei operatorilor alternativi. Intr-adevar, la mai bine de doi ani dupa liberalizare, acestia au o politica din ce in ce mai atractiva pentru clienti, constand mai ales in minute gratuite oferite in retea si pentru RomTelecom, si preturi foarte bune pentru interurban, extern si mobil.

Dar telefonia fixa este departe de a cunoaste rata de crestere de invidiat a telefoniei mobile, care a avut o evolutie absolut exploziva: de la o rata de penetrare de 1% in 1997, trecand prin stadiile de 12% in 2000, 18% in 2001, 20% in 2002, 32% in 2003, 47,12% in 2004. Previziunile pentru sfarsitul anului sunt foarte optimiste: in jur de 60%. Cu toate acestea, suntem inca departe de rata de penetrare de 110%, constatata pe piata Cehiei. Potrivit unui studiu Media Controller Research Company, 92,1% din romani considera ca telefonia fixa este utila.

Deci in ciuda afirmatiilor lui James Hubley, director general RomTelecom, si ale lui Pieter Bakker, director comercial, nu telefonia mobila ii va face pe romani sa renunte complet la liniile fixe. Pericolul de neignorat sunt operatorii alternativi, cu sisteme noi, puse la punct pentru a satisface clientii, care cunosc cateodata afluenta mare, dovada fiind succesul Atlas Telecom in Oradea. Potrivit unui raport al ANRC, la sfarsitul anului 2004, numarul total de abonati la serviciile de telefonie (fixa si mobila) atingea valoarea de 14,6 milioane, in crestere cu 56,60% fata de numarul total de abonati existenti la sfarsitul anului 2002.

Dintre acestia, 30,05% erau abonati la servicii de telefonie fixa, iar 69,95% la servicii de telefonie mobila. La aceeasi data, rata de penetrare a telefoniei mobile era de 47,12%, mentinandu-se ritmul accentuat de crestere din anii anteriori. Din momentul liberalizarii complete a pietei de telefonie fixa, numarul abonatilor care au optat pentru oferta furnizorilor alternativi de telefonie fixa a crescut de la doar 9.023 (sfarsitul 2003) la 66.990 (decembrie 2004). Incluzand si numarul abonatilor raportat de furnizorii alternativi de servicii de telefonie fixa, rata de penetrare a telefoniei fixe atingea la sfarsitul anului 2004 procentajul de 20,24% iar gradul de digitalizare depasea pragul de 77%. Penetrarea serviciilor de telefonie fixa de doar 20% la nivelul populatiei plaseaza Romania printre ultimele tari din Europa. In alte state din zona central si est-europeana, rata de penetrare se situeaza intre 30 si 40%, aproape de nivelul de saturatie, la care fiecare gospodarie are un telefon fix. Dar tocmai din cauza nivelului scazut de penetrare, piata romaneasca are un potential important de crestere. Intre 2003 si 2004, volumul traficului de voce din retele publice fixe catre alte retele publice fixe de telefonie a crescut de 11,5 ori, iar catre destinatii internationale, a crescut cu 37%.

Potrivit acelorasi statistici ANRC, in 2004, traficul total de voce originat in retelele publice de telefonie a atins valoarea de 15.530 milioane de minute (o crestere de 56% comparativ cu valoarea aceluiasi indicator la sfarsitul anului 2002) impartite in felul urmator: 57,44% trafic de voce originat in retele publice fixe, iar 42,56% trafic de voce originat in retelele publice mobile, inclusiv roaming. Din totalul de 11.083 milioane de minute de trafic realizat in retelele publice fixe de telefonie din Romania, la sfarsitul anului 2004, 79,56% reprezinta trafic de voce, 20,44% constituind traficul pentru apeluri Acces Special Internet.

Dinu Malacopol, CEO Date, Telefonie si Internet la Astral Telecom, companie care a investit in reteaua integrata 30 de milioane USD, stie ca fiecare roman cheltuieste 8 % din venitul lunar pentru comunicatii, incluzand comunicatiile fixe, mobile, consumul pentru Internet. Atata timp cat acest procentaj reprezinta o suma relativ mica, recuperarea investitiilor facute in retele de catre companiile de telefonie va dura.



Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri