In conferintele din cadrul Festivalului de Comunicare Digitala Internetics 2005 s-a dezbatut situatia afacerilor on-line din Romania. Intre temele de discutie: "Cum sa iti dezvolti o afacere pe Internet", "Tendinte in dezvoltarea afacerilor on-line in Romania" sau "Cum sa iti transformi site-ul intr-un instrument de marketing eficient".

Pentru un start-up, atat investitiile initiale, cat si costurile operationale pe o luna sunt cu cel putin 50% mai mici in cazul unei afaceri on-line fata de una clasica, a spus Marius Dosinescu (Avantaj Net). In plus, pentru un antreprenor, Internetul ofera mai multe avantaje competitive, printre care: capacitatea de adresare catre o piata nationala (2 milioane de utilizatori, potentiali clienti, doar in Romania), flexibilitatea in schimbarea ofertelor si a "vitrinei" magazinului, controlul total al incasarilor (nu exista un vanzator), a adaugat Marius Dosinescu.

TRANZACTII ON-LINE, IN CRESTERE.

In ceea ce priveste numarul de tranzactii on-line, Sergiu Cone (No Cash) a aratat ca probabil o sa aiba loc o crestere rapida a volumului de tranzactii. Astfel, desi in sistemul trafic.ro sunt listate 500 de magazine on-line, dintre acestea doar 150 sunt active in privinta tranzactiilor on-line (sunt inregistrate in sistemul 3D Secure), urmand ca si celelalte sa faca acest pas in perioada urmatoare. In privinta disponibilitatii de cumparare a consumatorilor romani, Cone a aratat ca, in 2004, posesorii de carduri VISA emise in Romania au efectuat 33.742 de tranzactii in valoare totala de 4.565.440 dolari. Dintre acestea, valoarea tranzactiilor facute in Romania a fost sub 6%. In masura in care comerciantii romani vor veni cu oferte mai competitive, este probabil ca o parte din ce in ce mai mare din aceste tranzactii, pe care romanii le fac deja pe Internet, sa ramana in tara.

GRESELI.

Tocmai datorita faptului ca Internetul pare o oportunitate de afaceri facila, antreprenorii sunt tentati sa cada prada unor greseli care ii vor impiedica sa obtina succesul pe care si-l doresc, a subliniat Ciprian Stavar (Vodanet). Printre aceste greseli se numara: lipsa unui plan de afaceri (antreprenorii se lasa ghidati doar de entuziasm); ideea ca pentru o afacere on-line investitiile trebuie sa fie intotdeauna mici; ideea ca o afacere on-line trebuie sa aiba ca principal avantaj competitiv pretul mic al produselor; accentul pus mai mult pe vanzari decat pe strategia de marketing.

PREMII

Festivalul de Comunicare Digitala Internetics si-a desemnat si castigatorii editiei din 2005. Structurate pe mai multe domenii de activitate, proiectele premiate sunt in numar de 20. Intre castigatori: Doizece.ro (IT Studiu Solutions) pe domeniul Jocuri on-line; Voltaj.ro (FD Interactive), la Celebritati si Personalitati; Portal despre Muntii Carpati (Carpati.org) la Timp Liber; Proiectul "Cloud Climbing" la Divertisment; Prezentare Ceasuri Unicat (Spider Net) la Aplicatii de Prezentare; Portul Popular din Romania (Dot Commerce), domeniul Aplicatii Utilitare Tematice; 1001 case.ro (A Rond) la Portaluri Tematice; Liternet.ro la domeniul Arta si Cultura; www.kestionare.ro (Netlogiq) la Servicii On-line; FunGift.ro, la Comert Electronic.