„Nu mi-e teama de calculatoare. Mi-e teama de absenta lor“, spunea Isaac Asimov. Se pare ca aceasta sentinta a fost foarte bine asimilata de piata din Romania, care, dupa bajbaielile de la inceputul anilor ‘90, dovedeste astazi maturitate. Cresterile vanzarilor de computere se mentin de la an la an, consumatorii devin mai exigenti, retailerii mai atenti la dorintele acestora. Asamblorii romani de calculatoare vand sub brand propriu, fie cu configuratii prestabilite, fie configuratia dorita de client. Comrace, din Craiova, este practic cel mai matur producator roman de calculatoare, activand in piata din 1990. Inregistrarea brandului s-a facut in anul 1994. Se vand circa 25.000 de bucati pe an, incluzand PC desktop, notebook si servere.

Anul trecut, „in sfera business, configuratiile de succes au fost Comrace Elite, bazate pe Intel Pentium 43 GHz, iar pentru consumator, Comrace MAX bazate pe procesoare AMD Athlon/Sempron cu grafica generoasa si DVD Writer“, spune Octavian Suciu, director de vanzari la Comrace. Grupul K Tech - Ultra PRO, care a luat fiinta in 1995 sub denumirea K Tech Electronics, companie de distributie de sisteme si componente de calculatoare, s-a transformat in 1999 in Ultra Pro Computers, lant de retail al grupului, care azi numara aproape 70 de magazine, si o data cu el s-au lansat si primele calculatoare sub brand propriu. In 2004 s-au vandut peste 48.000 de unitati. Piata romaneasca e sensibila la pret si configuratiile cu cel mai mare succes au fost cele care au imbinat calitatea cu pretul accesibil.

„E dificil de stabilit un invingator, spune Cristian Dragomir, director de retail la Ultra Pro, deoarece o mare parte din computerele vandute de noi sunt configurate dupa dorinta clientilor. Dar dintre computerele preasamblate in 2004 iese in evidenta Ultra Games PRO, iar in 2005, Ultra Fighter.“ Generatia de procesoare de la AMD, Athlon 64 2800+, s-a dovedit extrem de competititiva si apreciata de utilizatori.

Adrian Furnica, director executiv la Depozitul de Calculatoare al Romsoft, prezent pe piata de 15 ani, unul dintre lideri in retailul de computere, afirma ca, de la client la client, configuratiile se schimba, si ca ceea ce conteaza este flexibilitatea maxima: „Anul acesta, clientii au migrat catre P4/3 GHz si de la CD-RW catre DVD-RW cu cel putin 256 RAM. In rest, variatiunile sunt pe aceeasi tema.“ Elsaco Electronic, din Botosani, cu brand propriu din 1996, vinde in medie 5.000 de computere pe an.

Citeste si:

Firmele romanesti intampina si dificultati. Una dintre ele ar fi legislatia actuala prea laxa, care permite multor firme sa nu plateasca facturile cu termen de plata, chiar daca emit OP-uri, cecuri, au contracte. „Credem ca daca legislativul ar dori un climat sanatos al mediului de afaceri, acesta s-ar obtine imediat printr-o legislatie mai stricta“, spune Doru Popa de la Elsaco. Pentru el, o alta problema ar fi ca la licitatiile organizate de institutiile statului (centrale sau locale) se remarca protectionismul acordat brandurilor straine, prin prezenta in caietul de sarcini a unor cerinte de felul: „unitatea centrala, monitorul, tastatura, mouse-ul trebuie sa fie produse de acelasi producator“. Folosindu-se aceasta cerinta se exclud automat din licitatie ofertantii cu branduri autohtone.

Dar in domeniul IT o eticheta pe un produs nu inseamna automat ca producatorul este acelasi cu posesorul brandului. „Pentru un producator autohton, limitarea accesului la licitatiile de calculatoare prin astfel de cerinte inseamna, de fapt, o concurenta neloiala cu firmele internationale. Statul „reuseste“ astfel sa cumpere mai scump tehnica de calcul (branduri straine) si mai „reuseste“ sa descurajeze asamblorii interni de calculatoare.“ Retailerii vad in roz viitorul pietei: vanzarile vor creste, deoarece sporeste puterea de cumparare si interesul publicului.

„Parcul de calculatoare este inca batran si nu a fost innoit cu viteza care trebuie, deci volumul ar trebui sa creasca“, spune Adrian Furnica de la Depozitul de Calculatoare. Firmele au inceput sa-si dea adresa site-ului si mail-ul, trimitand deci cumparatorul spre Internet si, deci, implicit, spre utilizarea calculatorului.

„Asta inseamna introducerea Internetului in domestic si cotidian, spune Furnica. Nu vad in urmatorii 3-4 ani nici o locuinta din mediul urban, in care traiesc oameni activi, fara o conexiune Internet.“ Evident insa ca trendul acesta trebuie sustinut de cresterea economica.

Cresterea pietei in trimestrul I 2005

Piata de computere a crescut cu 41,2% ca numar de unitati, dar valoric doar cu 18,8% deoarece preturile din domeniul tehnicii de calcul scad.