Chris Hughes, unul din fondatorii Facebook, a parasit compania pentru a imbunatati imagine senatorului Barack Obama in mediul online.

Hughes a fost unul dintre cei patru fondatori ai Facebook-ului. La inceputul anului 2007, acesta a plecat din companie pentru a lucra in noua campanie media a senatorului Obama. Lasand in urma compania sa, el s-a directionat catre crearea de dezacorduri cognitive: campaniile politice sunt bazate pe “strangeri de mana” si pe persuasiune, nu pe servere de computere. “Primele doua luni au fost coplesitoare. A trecut ceva timp pana cand m-am acomodat”, a declarat acesta.

De fapt, serviciul pentru campania lui Obama l-a mutat pe Hughes mai aproape de centrul fenomenului de retele sociale.

Strategia campaniei new-media, inspirata din retele sociale cum ar fi MySpace si Facebook, a revolutionat utilizarea web-ului ca instrument politic ajutand candidatii sa creasca mai mult decat ar face doua milioane de donatii mai mici de 200 de dolari fiecare, si de a mobiliza rapid sute de mii de sustinatori inainte de alegeri importante.

Piesa de rezistenta in aceast tip de campanie este My.BarackObama.com, unde sustinatorii se pot alatura grupurilor locale, pot crea evenimente, se pot inscrie pentru sectiunea de stiti si pot crea o pagina personala cu strangere de fonduri. “Daca nu am fi avut instrumentele de organizare online, ar fi fost mult mai greu sa ajungem unde suntem astazi”, a declarat Hughes.

Candidatul democrat Obama sustine ca o mare parte din succesul din primul sezon se datoreaza instrumentelor de retele sociale.

“Una dintre convingerile mele fundamentale este ca schimbarile adevarate vin de jos in sus”, a declarat Obama intr-un discurs. “Nu este nicio arma de organizare mai puternica decat Internetul”.

Acum, Hughes si alti consilieri de campanie vor sa aplice acelasi instrument de retele sociale pentru a castiga alegerile generale. Cu toate acestea, de aceasta data trebuie sa ajunga dincolo de publicul de baza format din tineri.

De la inceputul lunii aprilie, echipa new-media a lui Obama s-a pregatit deja pentru alegeri prin extinderea tehnologiei de telefonie online. La mijlocul lunii mai, pentru a tine voluntarii ocupati dupa ce primariile au iesit din cursa, campania a pornit o inregistrare nationala a alegatorilor. La sfarsitul lunii iunie, dupa ce senatorul Clinton a iesit din cursa, milioane de oameni din lista de e-mail de campanie a lui Obama au fost inregistrati pe pagina
“Uniti pentru Schimbare”, unde erau regrupati sustinatorii lui Clinton si unde erau gazduiti alegatorii indecisi. Pe aceasta pagina s-au inscris aproape 4000 de partide online.

Campania de succes prin strategia new-media a fost luata in considerare deja de ceilalti candidati, cum ar fi si candidatul republicanilor, senatorul John McCain.

“Utilizarea retelelor sociale vor ghida drumul in campaniile viitoare”, a declarat directorul de internet al lui Clinton, Peter Daou, care a numit “uimitoare” campania online a lui Obama.

Camera de zi sunt o gramada de camere de dormit, Hughes, care a fost supranumit “guru de organizare online” a construit My.BarackObama.com, care era deja cunoscut din campania numita MyBo.

Alti membri ai staffului lui Obama ii mentin acestuia prezenta pe Facebook (care cuprinde milioane de utilizatori). Acestia cumpara publicitate online, raspund la mesajele venite din partea votantilor, produc videoclipuri si milioane de e-mail-uri pentru sustinatori.

Citeste si:

Sustinatori au inceput sa se alature MyBo la inceputul anului 2007, Hughes a adus o strategie de crestere, imprumutand principiile fondatoare de la Facebook: mentine real si mentine local. Hughes a dorit ca reteaua sociala a lui Obama sa reflecte lumea virtuala in aceeasi maniera in care o face si Facebook, deoarece sustinatorii sunt din ce in ce mai dezinteresati de intalnirile din cartier si de telefonatul oamenilor ce fac parte din viata lor. Internetul serveste ca un tesut de legatura.

In timp ce multi candidati isi castiga sustinatorii prin intermediul web-ului, caracteristicile retelelor sociale ale MyBo permite sustinatorilor sa se conecteze cu un alt sustinator.

Inainte de alegerile din statul Iowa, acesta a promovat atitudinea “Ce puteti face azi pentru Iowa?”. Utilizand acest instrument de campanie online i-a adus victoria lui Obama in statul Iowa datorita sustinatorilor de pe site-ul MyBo care au fost directionati la randul lor.

In anumite state, voluntarii au folosit internetul pentru a se organiza cu luni inainte de a sosi stafful de campanie. In Texas in luna martie, Clinton a castigat votul popular, dar Obama a sosit aici pentru a multumi pentru castigarea intalnirii preliminare. Intalnirile preliminare sunt un test de tarie organizatorica, iar echipa lui Obama a folosit tehnologia pentru a atrage 100.000 de voluntari pe care i-a pus la treaba. Acest lucru permite staffului de campanie sa treaca peste “pasul 1,2 si 3”, a declarat Hughes.

Obama a beneficiat foarte mult si de bancile virtuale de pe telefon. In timpul alegerilor, voluntarii ar putea semna online, sa primeasca o lista cu numere de telefon si sa sune de acasa. Voluntarii au initiat sute de mii de apeluri iarna si primavara trecuta. La sfarsitul lunii iunie, campania lui Obama a inceput cu atentie la deschiderea fisierelor de alegatori pentru sustinatorii online, facand mai usoara gasirea vecinilor democratici pentru a-i suna sau a-i inregistra.

Un scop important este conducerea puterii online printr-o persoana de sprijin. De exemplu, din ianuarie pana in aprilie campania lui Obama a cheltuit 3 milioane de dolari pentru publicitate online pentru a conduce posibilii alegatori in sectia de votare cu instrumentele online si a dicta oamenilor ce sa voteze. “Centrele sunt greu de construit, dar odata ce le-ai construit, ele au un profit foarte ridicat”, a declarat Hughes.

Dupa ce luna trecuta a recunoscut ca atacurile din timpul alegerilor generale au fost mai mult decat scandaloase, campania lui Obama a investit in site-ul web, FightTheSmears.com. Prin acest site campania spera ca sustinatorii vor actiona ca o echipa de lucru a adevarului care sa dezminta acuzatiile, cum ar fi bloggeri care folosesc informatii neoficiale.

Oamenii care au postat deja pe site au intampinat deja cinci zvonuri, inclusiv ca Obama nu a fost nascut in Statele Unite (certificatul de nastere a fost afisat) si ca acesta nu si-a pus mana pe inima in timpul Promisiunii de Loialitate (Pledge of Allegiance), la care era atasat un filmulet de pe YouTube.

Hughes si alti consilieri au declarat ca Obama este obisnuit cu retelele sociale, atat de mult deoarece acum doi ani si-a creat propriul profil de Facebook. Obama a promis ca daca va fi ales, el va angaja un ofiter sef de tehnologie, care este foarte probabil sa fie Hughes.

Alte administratii s-au adaptat la Internet, “dar ele nu sunt evaluate”, a mai afirmat acesta.

Hughes nu s-a decis daca va reveni la Facebook, iar decizia tine in mare parte de soarta campaniei. Dar lectia pe care a invatat-o in viata politica pare sa le consolideze pe cele invatate in Silicon Valley.

“Poti avea cea mai buna tehnologie din lume, dar daca nu poti avea o masa de oameni care vrea sa o utilizeze si care sa fie incantata de ea, atunci nu are niciun sens”, a conchis Hughes.