Romanii au cumparat de 138.000 ori de pe Internet intre ianuarie si mai. Clientul online prefera produsele de lux. In primele cinci luni din 2005, s-au inregistrat 138.000 de tranzactii in valoare de 26 de milioane de dolari, potrivit RomCard. Estimarile pentru 2005 sunt de peste 80 de milioane de dolari. Intr-adevar, magazinele online au cunoscut o explozie a cifrelor de vanzare. „Acest lucru se datoreaza, in mare masura, introducerii la inceputul acestui an a platii electronice de catre majoritatea site-urilor de comert electronic“, spune Liviu Taloi, de la emag.ro. Site-ul emag.ro a avut o cifra de afaceri de 3 milioane de dolari in 2004 si de 4 milioane de dolari in primul trimestru 2005. Catalina Sursilov, de la cumpa raturionline.com, crede ca cifra de crestere inregistrata de RomCard este importanta pentru piata e-commerce din Romania, „considerand numarul scazut de comercianti care ofera posibilitatea de plata online si nivelul de pionierat la care inca ne situam.“ Doamna Sursilov este sigura ca in viitor vom discuta despre cifre mult mai mari.

Avantajele comertului electronic pentru client sunt destul de evidente: in primul rand, are la dispozitie oricat de mult timp pentru a se informa despre un anumit produs. „Informatia este la un click distanta si este usor de gasit. Poate citi si poate cumpara in cunostinta de cauza“, spune Radu Apostolescu, director executiv emag.ro. In al doilea rand, poate comanda din fotoliul de acasa: e vorba de comoditate si de intimitate in procesul de cumparare. Cei mai multi dintre clienti sunt grabiti. „Ei stiu ca vor gasi la noi solicitudine si timp de livrare acceptabil pentru produse pe care nu le-ar fi gasit in alta parte.“ Pe Internet se gasesc modele care nu se pot vedea intr-un magazin clasic, „nu pentru ca acel comerciant nu ar vrea sa-l expuna, ci pentru ca efectiv nu are spatiul necesar pentru aproximativ doua sute de modele de notebook-uri, o suta de aparate foto digitale, sau mii de alte produse ce pot fi expuse intr-un raft virtual.“

Asa ca multi dintre clienti vin la magazinele virtuale pentru gama larga de produse. Evident este vorba si despre pret. „Costurile functionarii unui magazin virtual sunt mult mai mici decat cele ale unui magazin clasic“, spune Taloi. Cam ce cumpara romanii de pe Internet? La emag, notebook-uri si home-entertainment: aparate foto digitale, camere video, telefoane mobile, ca si produse de sezon: aparate de aer conditionat. „In general, se vand bine aceleasi produse ca in orice magazin clasic, dar, datorita filtrului Internet, publicul este mai documentat, mai apropiat de conceptul de «prosumer» decat de «consumer», astfel si gama de produse ce se vinde mai bine sunt cele high-end.“ La www.cumparaturionline.com, supermarket online, cele mai bine vadute produse sunt apa minerala, cafeaua, laptele si produsele de curatenie, comandate de catre companii. Dificultatile intampinate de comerciantii online sunt „problemele care apar din lipsa unui control strict asupra marfii: nesiguranta disponibilitatii produselor si fluctuatiile preturilor la furnizori“, spune Catalina Sursilov. In ceea ce-i priveste pe cei de la emag.ro, „acum trei ani, principala noastra preocupare era sa coboram bariera de neincredere a vizitatorilor, pentru ca nu puteau vedea fizic produsele, insa acum putem spune ca unul dintre obstacolele in calea unei dezvoltari rapide a comertului electronic este neincrederea in modalitatea de plata cu cardul online.“ Mai este o problema: gradul mic de dotare cu PC-uri legate la Internet. In privinta provenientei geografice a comenzilor, clientii externi sunt in numar mic, aproximativ 5% din totalul clientilor de la www.cumparaturionline.com, in general sunt romani stabiliti in diaspora care comanda pentru rudele si prietenii de acasa.

Citeste si:

Comertul electronic in cifre

Indicator 2003 2004 trimestrul 1 2005
Valoarea tranzactiilor 4.967,5 mld. lei 9.161,5 mld. lei 4.149,5 mld. lei
Carduri in lei 3.587,8 mld. lei 7436,3 mld. lei 3549,3 mld. lei
Carduri in euro 2.747 mii euro 6.682 mii euro 2.731 mii euro
Carduri in dolari 38.449 mii dolari 44.564 mii dolari 17.635 mii dolari
Numar de tranzactii 3.010.765 6.576.268 9.095.132
Carduri in lei 2.675.607 6.172.284 8.927.725
Carduri in euro 62.628 155.157 77.494
Carduri in dolari 272.530 248.827 89.913
Valoarea medie a tranzactiei 1.650.000 lei 1.393.000 lei 456.000 lei