Firma X cauta asistent marketing manager. Cerinte: profesionist, motivat, rezultate anterioare remarcabile, capacitate de munca, referinte excelente, valori morale ridicate: cinste si corectitudine (la angajare, candidatul va fi de acord sa se supuna unui test prin metoda Poligraf)", asa suna unul dintre miile de anunturi de angajare de pe Net. Si in Romania, testul cu detectorul de minciuni a ajuns proba de foc.

Trei situatii in care se foloseste detectorul

"Prin 2000, mai mult filialele din Romania ale unor companii straine apelau la serviciile noastre. Acum, insa, suntem solicitati si de patroni autohtoni, pentru ca, vorba-ceea, nevoia te impinge", zice Andreea Popescu, psiholog si specialist poligraf la o firma din Bucuresti care organizeaza si interpreteaza teste cu detectorul de minciuni. Printre solicitanti se numara persoane juridice, persoane particulare si diverse companii: de curierat, de productie de mezeluri, de distributie, lanturi de magazine... mai precis, firme de la care se poate fura. Concret, sunt trei tipuri de situatii in care un patron poate sa ceara un asemenea test. "Este vorba, in primul rand, de testul aplicat in situatia de angajare, cand se verifica loialitatea si corectitudinea fata de locurile de munca anterioare. Potentialul angajat e intrebat daca a furat de la fostul loc de munca, daca a dezvaluit informatii confidentiale, daca a prejudiciat in vreun fel firma, daca a produs, intentionat, nereguli in detrimentul firmei, daca a ajutat pe altii sa fure. Iar daca n-a mai lucrat nicaieri, testul e menit sa descopere potentiale vicii: daca e consumator de alcool, de droguri, daca se preteaza la anumite furturi.

Conteaza foarte mult postul pentru care candideaza respectivul. Daca vrea sa fie angajat ca sofer, va fi intrebat daca a avut accidente, daca s-au soldat cu pagube materiale sau umane, daca a furat combustibil, daca obisnuieste sa bea".Dar si angajatii mai vechi ai firmei pot fi chestionati, la cerinta sefului: "Sunt situatii in care o firma cere astfel de teste, teste care au caracter de preventie. Exista companii care fac, de pilda, verificari periodice, o data la sase luni", povesteste aceeasi Andreea Popescu. Iar cea de-a treia situatie este cea de "furt punctual, caz in care testul se aplica fie tuturor angajatilor, fie unui cerc de suspecti. Am avut recent un caz in care s-au furat 50 de milioane dintr-un magazin cu articole sportive. Am testat 10 angajati si am aflat astfel ca autorul era un pusti, care a recunoscut ca a furat si ca a cheltuit o parte din bani".

200 de euro costa depistarea mincinosilor

Cei trimisi la testare sunt, de regula, reticenti, dar dupa ce li se explica si vad ca nu e o chestiune represiva, se calmeaza. "Concret, li se adreseaza 10-12 intrebari, ei raspund, si-abia apoi sunt conectati la aparat si li se pun aceleasi intrebari, pentru a vedea daca exista diferente. Din experienta, chiar daca se simt cu musca pe caciula si stiu ca au gresit, foarte putini refuza testul, avand impresia falsa ca pot pacali aparatul. Dupa interpretarea rezultatelor, se discuta cu persoanele in cauza, iar raportul de expertiza este trimis celui care a comandat testul". Testele cu detectorul de minciuni dureaza aproximativ 2 ore si costa de la 80 la 200 de euro per examinare. Manager Resurse umane la firma Den Braven Romania, Stefania Muresan subliniaza: "Noi ne luam anumite responsabilitati fata de angajati si e normal sa cerem de la ei loialitate si cinste. Vrem sa stim daca au furat produse sau bonuri de benzina, daca datele din CV sunt corecte, daca au intocmit acte false, daca si-au inselat, intr-un fel sau altul, fostii sefi. Iar experienta nu e traumatizanta. Eu insami am trecut prin ea acum doua luni si mi-a dat incredere in mine".






Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri