Companiile de telefonie mobila au avut o evolutie fenomenala. Im prezent, au peste 10 milioane de clienti, care au vorbit anul trecut nu mai putin de 6.532 de milioane de minute. Traficul de voce este insa serios concurat de mesaje. S-a constatat insa o crestere a preferintei pentru SMS-uri. Astfel, in 2004 s-au trimis 931 de milioane de mesaje, fata de 438 de milioane in 2003. Practic, numarul mesajelor trimise anul trecut este mai mult decit dublu fata de anul prcedent. Si MMS-urile incep sa devina ceva uzual pentru posesorii de telefoane mobile. Astfel, in 2004 s-au transmis 3,5 milioane de MMS-uri, comparativ cu 0,2 milioane, cite s-au trimis in 2003. Atuul mesajelor pare a fi pretul.

Tastare de masa

Conform principalilor operatori de telefonie mobila, numarul mesajelor trimise a continuat sa creasca si in acest an, astfel ca este foarte probabil ca in 2005 sa se stabileasca un nou record. „Traficul de SMS-uri a crescut in perioada ianuarie – mai 2005 de doua ori fata de aceeasi perioada a anului trecut, iar traficul de MMS-uri a crescut de zece ori“, spune Alina Balsanu, Senior Product Manager Orange. Aceeasi situatie se inregistreaza si la Connex. „Traficul de SMS-uri este in continua crestere, asa cum se observa si pe pietele europene mature. Comparativ cu prima jumatate a anului trecut, de exemplu, traficul de SMS-uri este in acest an cu 80% mai mare. In ceea ce priveste MMS-ul, cresterea de 20 de ori fata de anul trecut a numarului de mesaje tip MMS arata un nivel foarte bun de adoptie a acestui serviciu din partea utilizatorilor“, afirma Iulia Oancea, Manager Consumer Messaging.

Priza la tineri

Acest tip de mesaje a prins la tineri. Acestia vor sa comunice cit mai mult si sa plateasca putin, iar mesajele reprezinta, in acest moment, solutia optima. Acestea pot fi trimise oricind, de pe orice model de telefon mobil, iar pretul nu depinde de ora la care este trimis. „In ultima vreme, SMS-ul este utilizat si ca instrument de business, fiind folosit pentru informari interne sau catre clienti, in special de companii multinationale, ca instrument de marketing direct. De asemenea, utilizatorii serviciilor pre-platite dovedesc o atractie mai mare catre SMS, comparativ cu utilizatorii serviciilor cu abonament“, spune Iulia Oancea. Cum operatorii au lansat oferte care includ SMS-uri gratuite, este de aseptat ca si pe viitor acest tip de comunicare sa se bucure de popularitate. Ramine de vazut daca si pe segmentul de voce se va inregistra acelasi ritm de crestere.

Sperante pentru MMS

Chiar daca numarul de mesaje multimedia expediate este inca foarte mic in comparatie cu SMS-urile, se asteapta ca, in timp, acest tip de mesaje sa devina foarte popular. „Ca orice serviciu nou, serviciul de mesaje multimedia (MMS) necesita o perioada mai mare de timp pina cind este adoptat, dar inregistreaza o tendinta crescatoare“, spune Alina Balsanu. Operatorii considera ca numarul MMS-urilor va creste odata cu aparitia de noi terminale care permit difuzarea lor. •