In curand va veni vacanta, cu trenul din Franta, sau invers, se va pleca in Franta sau spre alte destinatii cu trenul, avionul, masina, orice mijloc de transport. Va fi plaja, soare sau alte atractii, iar telefonul mobil va calatori si el alaturi de proprietarul sau. Dar in timpul sejururilor in strainatate, tocmai portofelul utilizatorului va avea de suferit. Se stie ca atunci cand telefonam din strainatate, costurile de rutare ale convorbirii ne sunt facturate. La fel si daca cineva ne suna. Acest serviciu se numeste roaming si constituie o sursa de venit extrem de importanta pentru operatorii de telefonie mobila. In fiecare an, cam in aceasta perioada, inainte de concediile de vara, Comisia Europeana ii urecheaza pe operatori, considerand ca aplica taxe pentru serviciile itinerante internationale (tarife de roaming) disproportionate pentru apelurile pe care clientii lor le efectueaza in afara tarii lor.

Dar anul acesta, Comisia Europeana s-a suparat mai rau. Un raport al 25 de autoritati nationale de reglementare a telecomunicatiilor evidentiaza situatii extreme, considerate abuzuri de tarife. Astfel, un finlandez care suna in tara sa din Cipru cu un abonament finlandez nu plateste decat 58 de eurocenti minutul, in vreme ce un polonez care telefoneaza la Varsovia, din acelasi loc, plateste 5,01 euro minutul, adica de zece ori mai mult. Britanicii, francezii si belgienii nu sunt nici ei prea rasfatati din punctul de vedere al tarifelor.

Sursa problemelor vine din acordurile de itineranta internationala pe care providerii de telefonie mobila le semneaza cu omologii lor straini. Dar Comisia considera ca diminuarea preturilor acestor contracte nu s-a regasit corect in preturile practicate catre clientii companiilor de telefonie mobila.
Companiile romanesti de telefonie mobila se feresc sa raspunda la intrebari privind volumul traficului efectuat de clientii lor in roaming, sau la veniturile generate de acest serviciu. Nici numarul SMS-urilor in roaming nu este dezvaluit, cu atat mai putin numarul de minute vorbite in strainatate sau numarul de romani care folosesc anual serviciul. Connex considera aceste informatii confidentiale, iar Orange raspunde destul de vag, fara cifre exacte in ce priveste traficul de minute.

Insa, “in prima jumatate a acestui an, convorbirile in roaming ale abonatilor Orange Romania au crescut cu peste 40% fata de perioada similara a anului trecut”, spun oficialii companiei. Ei spun, de asemenea, ca numarul persoanelor care folosesc serviciul de roaming este in continua crestere.
Este vorba atat despre cei care au abonamente, cat si cei care au pachete Orange PrePay, “iar pentru 2004 ordinul utilizatorilor a fost de cateva sute de mii.” De asemenea, numarul SMS-urilor date in roaming inregistreaza o tendinta ascendenta, “astfel ca in prima jumatate a acestui an s-au trimis cu 50% mai multe SMS-uri in roaming fata de aceeasi perioada a anului trecut.” Cat priveste veniturile generate, “cresterile de trafic in roaming au determinat o crestere si a veniturilor companiei din aceste servicii.”

Daca ne gandim ca anul trecut au fost inregistrate la frontierele Romaniei sase milioane de iesiri, si ca aceasta cifra a fost in crestere in ultimii ani, si continua in acelasi mod, intelegem si cresterea profiturilor companiilor mobile. Desigur, in cresterea veniturilor e vorba si de cresterea numarului de abonati, si de marirea volumului de minute vorbite intre granitele tarii, insa este clar ca, de exemplu, progresiunea cu 34% a veniturilor Connex in trimestrul I 2005, fata de trimestrul I 2004, datoreaza mult veniturilor din convorbirile si mesajelor in roaming.

In decembrie, grupul de autoritati nationale ce reglementeaza telecomunicatiile (ERG) lansase o ancheta despre tarifele de roaming pe care operatorii si le aplica mutual. In mai, acelasi grup a inceput examinarea pietelor nationale. Concluziile sunt dure: “La ora actuala, tarifele de detaliu sunt foarte ridicate, fara a fi clar justificate.”

Citeste si:

“Credem ca o industrie competitiva ar trebui sa permita consumatorilor sa considere serviciile de roaming ca un atu si nu ca o constrangere”, spune Viviane Reding, comisar insarcinat cu Societatea Informationala la Bruxelles. “Cercetam foarte indeaproape acest subiect. Deocamdata, nu gandim in termeni de reglementare. Speram ca printr-o mica incitare si cu o adevarata initiativa de transparenta, piata se va regulariza de la sine si operatorii vor intelege ca e mult mai bine sa ofere consumatorilor un serviciu, decat sa li se recomande sa-si inchida telefonul mobil cand calatoresc.”

“Credem ca o industrie competitiva ar trebui sa permita consumatorilor sa considere serviciile de roaming ca un atu si nu ca o constrangere.”

Viviane Reding, comisar insarcinat cu Societatea Informationala la Bruxelles

Site Internet cu tarife comparative

Lansand un avertisment operatorilor de telefonie mobila, Comisia Europeana a promis saptamana trecuta ca va deschide un site Internet unde vor figura diferitele tarife de roaming, in speranta ca aceasta transparenta ii va incita pe clienti sa-si schimbe operatorul daca acesta practica tarife prea mari. In februarie, Bruxelles incriminase deja practicile a doi dintre principalii operatori europeni: Vodafone si T-Mobile.
Companiile straine achita tarife de interoperare pentru a putea folosi retelele T-Mobile sau Vodafone, pentru ca abonatii lor sa poata telefona cand se afla in acele tari.
Comisia Europeana estimase ca aceste tarife mari sunt un prejudiciu pentru consumatori, pentru ca ele se repercuteaza direct in abonamentele clientilor acelor operatori pe care T-Mobile si Vodafone ii taxeaza prea mult.