Totusi, piata romaneasca a cunoscut o crestere mult mai vioaie a numarului de telefoane mobile, fata de tarile europene, unde s-a ajuns la o oarecare saturatie, stimulata doar de competitia dura pentru clienti dintre marile companii. Astfel, daca in 2003 mai putin de o treime (32%) din populatia Romaniei avea "celulare", in 2004, 47% din romani aveau telefoane mobile. Pana la sfarsitul acestui an Ministerul Comunicatiilor estimeaza ca aproape doua treimi (60%) din romani vor avea mobil.

Pana la aparitia acestui studiu, oficialii din comunicatii sustineau ca Romania se afla la nivelul mediei europene in ce priveste penetrarea telefoniei. In timp ce ritmul de crestere al apetitului pentru telefonul mobil pare a sterge diferentele, in telefonia fixa ne-am consolidat o pozitie de codasa, cu o acoperire de numai 20,4% din populatie. La sfarsitul anului trecut, rata de penetrare a telefoniei mobile era de 47%, numarul de cartele SIM active fiind de 10,2 milioane. Conform unor estimari recente, piata romaneasca de telefonie mobila a depasit, in luna iunie, pragul de penetrare de 50%, iar pentru sfarsitul anului este estimat un nivel de 60%.

Analistii pietei de telecomunicatii spun ca nu trebuie sa avem incredere in anunturile operatorilor de telefonie care folosesc termenul de clienti sau utilizatori. Aceasta deoarece o persoana poate sa aiba in posesie mai multe telefoane mobile active. In Luxemburg, rata telefoniei mobile este de 122%, ceea ce nu inseamna ca toti locuitorii acestui stat folosesc celularul.

Raportul CE arata ca doar Suedia mai depaseste pragul de 100% (103%) in ceea ce priveste rata telefoniei mobile. Daca in tarile dezvoltate rata ridicata de penetrare a telefoniei mobile este explicabila prin posibilitatile materiale ale populatiei, in tarile nou intrate in Uniunea Europeana, dezvoltarea telefoniei mobile se explica prin faptul ca aceasta a fost o alternativa reala la retele fixe, a caror dezvoltare nu a putut tine pasul cu cerintele consumatorilor.

Preferinta pentru cartele preplatite ne diferentiaza de UE, dar ne apropie de America Latina.

De altfel dupa intrarea celor 10 noi state in Uniunea Europeana, rata de penetrare a telefoniei mobile la nivelul UE a crescut de la 81% la 87%. Daca tine cont doar de cele 15 tari membre ale UE inainte de 2004, rata de penetrare a telefoniei mobile a crescut anul trecut fata de 2003 doar de la 81% la 83%.

Dintre tarile nou intrate dupa 1 mai 2004 in Uniunea Europeana, cehii (99%) sunt cei care se dau in vant dupa telefoane mobile. In schimb polonezii (cu 51% rata de pentrare sunt cei mai apropiati de noi). Romanii prefera insa cartela telefonica in locul abonamentului, spre deosebire de restul europenilor, atitudine care se mai regaseste in America Latina, spun analistii.

"In Uniunea Europeana numarul de abonati este mai mare decat numarul de utilizatori de cartele preplatite. In Romania se intampla invers, situatie pe care a mai intalnit-o doar la tarile Americii Latine" ne spune analistul in telecomunicatii, Nicolae Oaca. Conform datelor Autoritatii Nationale pentru Reglementare in Comunicatii (ANRC), numarul cartelelor preplatite (din totalul SIM-urilor active) era de 64% la sfarsitul anului trecut, fata de 61% la sfarsitul lui 2003. Daca pentru operatori o cartela preplatita are avantajul de a atrage noi clienti si banii practic in avans, totusi aceasta nu aduce un venit constant ca in cazul abonamentelor si nici nu fidelizeaza clientul fata de o companie. Aceasta deoarece o persoana poate sa aiba un SIM activ doar o perioada de timp.

Competitie in doi pe clienti

Ieri, Orange Romania a anuntat intr-un comunicat, ca a depasit pragul de sase milioane de clienti, dupa ce in luna ianuarie ajunsese la un nivel de cinci milioane de abonati. Mai mult de un milion de clienti au preferat serviciile Orange de la inceputul acestui an.

Principalul concurent al Orange in Romania este compania MobiFon, furnizorul serviciului GSM Connex. MobiFon a fost infiintata in anul 1996 si si-a inceput activitatea comerciala in data de 15 aprilie 1997. La finele lunii martie, compania inregistra 5,023 milioane de utilizatori, comparativ cu 3,67 milioane in urma cu 12 luni. Connex a anuntat la sfarsitul lunii iunie ca a depasit 5,2 milioane de clienti.