Anual, in jur de 4 milioane de romani (adica unu din cinci) primesc o amenda din cauza incalcarii regulilor de circulatie. Si tot un roman din cinci injura statul pentru ca trebuie sa stea pe la cozi infernale pentru a plati aceasta amenda. Pentru a-i scapa de problema, MCTI dorea in 2004 sa construiasca un portal pentru plata online a amenzilor.

Anii trec, problemele ramin

Portalul pentru amenzi si documente (PAD) ar fi trebuit lansat de MCTI in 2004, fiind, in fapt, o extindere a proiectului initiat in 2002. Acesta avea ca obiectiv reducerea intr-o cit mai mare masura a prezentei cetatenilor in fata ghiseelor institutiilor care se ocupa cu declararea pierderii, distrugerii sau furturilor de documente, respectiv cu punerea la dispozitia cetatenilor a unei modalitati de a declara si a verifica daca un anumit document figureaza in baza de date intr-una din starile pierdut, distrus sau furat si cu preluarea platii amenzilor contraventionale prin mijloace electronice. Introducerea portalului pentru plata amenzilor de circulatie a fost gindita pentru simplificarea si fluentizarea procesului de achitare a acestor obligatii. Proiectul care ar fi trebuit finalizat anul trecut realiza in principal extinderea interactiunii dintre administratia publica si cetateni. Statistica arata ca, la nivelul anului 2004, 7.000 de cetateni si-au platit taxele si impozitele locale prin Internet Banking, POS si ATM.

Metode de plata

In 2004, cind proiectul a fost prezentat, se spunea ca plata amenzilor se va face online. Romanul accesa portalul, completa formularul de plata si totul ajungea acolo unde trebuia. Astfel, fiecare cetatean putea chiar sa-si plateasca in termen de 48 de ore amenda, achitind in acest fel doar jumatate din valoarea acesteia. Asta daca si dorea acest lucru. Din pacate, termenul initial nu a fost respectat. „Portalul pentru amenzi si documente are doua componente: una pentru cetateni, iar cea de-a doua se refera la comunicarea intre institutii. In prezent, proiectul-pilot este in faza de testare de catre institutiile implicate“, sustine Delia Jega, purtator de cuvint al MCTI. •