Gartner a anuntat ca aproape 315 milioane de telefoane mobile au fost vandute in al patrulea trimestru din 2008, in scadere cu 5% fata de anul anterior, dupa ce producatorii au incercat sa faca fata increderii scazute a consumatorilor din pietele mature si emergente, anunta Wall Street Journal.

In ultimele trei luni din 2008, ambele piete atat dezvoltate, cat si emergente au cunoscut o crestere cu 2% fata de trimestrul anterior, a declarat Carolina Milanesi din cadrul Gartner. “Eforturile de reducere a stocurilor se vor intesifica in primele trei luni din acest an si vor continua si in al doilea trimestru”, a adaugat aceasta.

“La aceasta data preconizam o crestere in 2010, care va fi destul de moderata”, a declarat Milanesi.

Milanesi a declarat ca accentul in piata de telefonie mobila s-a mutat de la componentele hardware spre serviciile de software si aplicatii.
Industria de telefonie mobila a inregistrat o crestere pentru 2008, cu vanzari catre utilizatori finali in crestere cu 6%, depasind 1,22 miliarde unitati, desi cererea a scazut la sfarsitul anului, dupa ce criza econimica a inceput sa afecteze consumatorii.

Milanesi a declarat ca datorita portofoliului diversificat de produse, cel mai mare producator de telefoane mobile - Nokia - va fi bine pozitionat cand piata isi va reveni. Cota de piata a Nokia a scazut la 37,7% de la 40,4%.

Milanesi a adaugat ca Nokia trebuie sa prezinte produse mult mai interesante in segmentul smartphone. “De la lansarea modelului N95 acestia nu au mai prezentat modele importante, si este exact de ceea ce au nevoie pentru a obtine profit”, a declarat analista.

Producatorul sud-corean Samsung Electronics si-a marit in 2008 cota de piata la 18,3% fata de 13,4%, cat era in perioada similara a anului anterior, iar succesul este datorat interfatelor touch pe care producatorul le-a introdus. Cota de piata a LG Electronics a crescut la 8,9% de la 7,1%.

Sony Ericsson, compania cu capital mixt detinuta de Sony si Ericsson, a resimtit o scadere a cotei de piata de la 9% la 7,5%. “Dupa ce player-ele de muzica si camerele video au devenit din ce in ce mai intalnite in portofoliul competitorilor, a fost mult mai greu pentru modelele Cybershot si Walkman de la Sony Ericsson sa se mentina pe piata”, anunta Gartner.

Cota de piata a Motorola a scazut la 6,9% fata 11,9%, din cauza portofoliului lipsit de produse ce contin caracteristici precum 3G, ecran tactil si GPS, mai anunta compania de cercetare.

In Europa, Orientul Mijlociu si Africa, vanzarile de telefoane mobile din trimestrul al treilea au scazut cu 3,5% fata de anul anterior, la 59,3 milioane de unitati, dupa ce consumatorii au devenit mai prudenti in privinta cheltuielilor. Vanzarile in Japonia au scazut cu 31%, in special din cauza preturilor de vanzare ridicate, iar cele din America de Nord au ramas la fel in comparatie cu anul trecut, la 49,1 milioane unitati.