In anii trecuti, Microsoft Corp. ar fi putut ingheta competitorii si grabi investitorii doar mentionand numele unei piete pe care o domina. Azi, Google Inc. este ca o caracatica care umple de spaima si invidie orice potential competitor.
In modu-i caracteristic, Google a ales un moment neobisnuit - jumatatea lunii august - pentru a zgudui lumea tehnologica cu un val de anunturi. Prima data, Google a confirmat ca a achizitionat o compania nou infiintata de telefonie mobila, Android Inc. Apoi a venit stirea surprinzatoare ca isi va suplimenta capitalul cu 4 miliarde $ printr-o a doua oferta publica de actiuni. Apoi, pe 24 august, compania a anuntat ca intra in afacerea de telefonie pe Internet si mesagerie instant. Nu este de mirare ca observatori din Silicon Valley pana in Bangalore se intreaba acelasi lucru: Ce urmareste Google?

Nimic anume, daca intrebi compania Google. Dar daca privesti lucrurile prin prisma angajarilor recente, investitiilor si achizitiilor facute de companie, poti sa-ti faci o oarecare imagine asupra unde se indreapta Google. Este vorba de ambitia companiei. Se pare ca Google face incursiuni in absolut orice, de la acces Internet Wi-Fi si dispozitive mobile pana la sisteme de operare si e-commerce.

Insa Google trebuie sa faca fata unor provocari serioase. Dar daca ambitiile foarte mari ale companiei se vor realiza, Google se va afla pe un curs de coliziune cu unii jucatori foarte importanti de pe piata. Compania concureaza deja cu Microsoft Corp. si Yahoo! Inc. Acum se pare ca va intra in competitie si cu giganti precum eBay, Motorola, Nokia, SBC Communications si Verizon. Daca esti o companiei tehnologica nou infiintata si lucrezi la tehnologii similare cu cele la care lucreaza priceputii angajati ai Google, ai doua optiuni : incearca sa fii cumparat de Google sau renunta la afacere.
Daca gigantul Google isi pune in aplicare toate initiativele, atunci va fi Google versus toata lumea. Iata o imagine asupra unde se indreapta Google:



- Google vs. Verizon. Jucarea unui rol important in modul in care consumatorii se conecteaza la Internet este un pas important pentru gigantul in cautare. Il poate ajuta sa intareasca legatura dintre navigatorii Web si companiile Internet, oferindu-i in acelasi timp un mod de a-si prezenta produsele si serviciile. Cu siguranta Google ravneste la un asemenea rol, dar nu a aratat nici un interes in a imita alti giganti - adunand milioane de abonati precum America Online sau incheind parteneriate cu gigantii telecom, precum Yahoo.

Google si-ar putea face simtita prezenta in arena prin cateva miscari putin observate. In aprilie, Google a facut echipa cu o companiei wireless nou infiintata, Feea Inc., pentru a sponsoriza o zona Wi-Fi in San Francisco. Google a declarat ca si-a luat misiunea de a oferi un acces mai bun la informatii. Unii analisti sunt de parere ca Google ofera puncte de acces Wi-Fi cu scopul nu doar de a obtine mai multi utilizatori, dar si de a atrage mai bine reclamele locale.
Intre timp, in iulie, Google a investit in Current Communications Group LLC, o companie care ofera acces broadband prin retelele de electricitate. Compania ofera serviciul pe cateva piete din SUA. Verizon si SBC au luat nota de acest lucru.
- Google vs. Motorola.

In anii trecuti Google a vorbit despre un telefon mobil care sa permita utilizatorilor sa efectueze usor cautari pe Net si sa obtina datele direct pe dispozitiv. Desi exista un spatiu competitional foarte aglomerat, cu jucatori puternici precum Nokia si Motorola, Google vrea sa-si incerce norocul, multumita producatorilor de telefoane din Taiwan care doresc sa produca telefoane mai ieftine pentru oricine este interesat sa intre pe piata.

Recentele achizitii facute de companie, arata ca aceasta lucreaza la o platforma software pentru telefoane mobile. in iulie, compania a achizitionat firma Android, fondata de Andy Rubin. O alta firma infiintata de Rubin a fost Danger Inc., care a dezvoltat popularul dispozitiv de comunicatii Hiptop. Desi se cunosc foarte putine lucruri despre Android, surse familiare acesteia spun ca inginerii sai au lucrat la un moment dat la un sistem de operare pentru telefoane mobile. Pe aceasi linie se inscrie si achizitia firmei Dodgeball, din luna mai. Aceasta a dezvoltat un software de networking social pentru dispozitive mobile. Un utilizator Dodgeball, de exemplu, ar putea contacta un grup de prieteni dintr-o anumita vecinatate cu un singur mesaj pe un telefon mobil. Google nu a precizat cum intentioneaza sa utilizeze tehnologiile Dodgeball si Android.


- Google vs. Microsoft. Google a inceput sa adune ingineri talentati cu o experienta bogata in doua domenii puternice pentru Microsoft : browsere si sisteme de operare. Unele surse apropiate companiei spun ca unii dintre acesti ingineri lucreaza la un sistem de operare Internet care ar putea concura cu Microsoft Windows. Desi Google ar putea oferi un sistem de operare doar peste cativa ani, acest lucru pare plauzibil prin prisma talentelor angajate. Daca intr-adevar Google intentioneaza sa creeze un sistem de operare, acesta va lovi direct la baza compania Microsoft.

La fel de importante au fost si angajarile facute de Google in domeniul browser. In ultimul an a angajat cativa dezvoltatori ai browser-ului Firefox.

- Google vs. eBay. Google nu a amenintat serios pe nimeni in domeniul comertului online, pana acum. Site-ul sau de cautare shopping, Froggle, nu s-a distins prea mult, reusind sa adune doar o fractiune monora din vizitatorii care aleg serviciile concurente, precum Yahoo! Shopping. Dar Google lucreaza la o platforma de plati online, care ar putea sa o aduca in competitie directa cu serviciul PayPal al eBay.
O alta posibilitate: Google ar putea sa permita persoanelor sa posteze obiecte pentru vanzare pe Froogle. Angajarea recenta a lui Louis Monier, fost director pentru tehnologia avansata de cautare a eBay, a lasat loc acestor speculatii.

Google are ambitii mari, dar intrebarea este care dintre aceste proiecte vor obtine resurse in interiorul Google si vor vedea lumina zilei.


Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri