Rata de crestere inregistrata anul trecut in volum a fost de circa 10%, comparativ cu 2007. “Estimam ca anul acesta vanzarile de telefoane mobile vor stagna. Mai mult de atat nu putem previziona in momentul de fata. O situatie mai clara vom avea dupa o evaluare a primelor luni din an”, a declarat, pentru Wall-Street, Alexandru Munteanu.

In primul trimestru din 2009, Germanos nu a inregistrat schimbari foarte mari la nivelul vanzarilor, insa reprezentantul companiei nu exclude posibilitatea ca in urmatoarele trimestre sa se observe o inasprire a situatiei, in contextul economic actual.

“Cifrele de pana acum ne arata ca vom avea un an cel putin la fel de bun ca 2008, insa luam in calcul si o inasprire a crizei economice. Dar, din cauza impredictibilitatii evolutiei conditiilor economice generale, la acest moment ne limitam prognozele la maxim un trimestru”, spune Munteanu.

Cele mai bine vandute telefoane in primele luni ale acestui an de Germanos au fost cele mainstream, cu preturi in jurul valorii de 100 euro. Majoritatea celor care au optat pentru un telefon mainstream a fost influentata si de ofertele de abonamente, care au facut preturile de achizitie ale terminalelor mult mai accesibile.

In 2009, vanzarile cele mai mari vor fi realizate de telefoanele din aceasta categorie cu conectare. Acest gen de oferte (inclusiv cele de retentie) vor face vanzarile anul acesta, pentru ca se asteapta ca perioada de utilizare a unui telefon mobil sa creasca, cu atat mai mult cu cat anul acesta producatorii de telefonie mobila au programate mult mai putine lansari decat anul trecut, potrivit declaratiilor facute de reprezentantul Germanos. In plus, in 2009, criteriile de cumparare vor fi altele decat pana acum – necesitate si cost de achizitie, garantie acordata, functionalitati.

In ceea ce priveste trend-ul general al pietei, in contextul actual al economiei, se observa o crestere a vanzarilor pe segmentul de telefoane dual SIM, avand in vedere ca rata de penetrare a serviciilor de telefonie mobila a atins deja 130%, potrivit ANC.

“Este evident ca, avand doua-trei SIM-uri active, in dorinta simplificarii comunicarii, dar si a reinnoirii aparatului utilizat, tot mai multi cumparatori aleg terminalele dual SIM, desi in acest moment gama este relativ stransa – dintre marcile producatoare de talie internationala, doar Samsung are in portofoliu aceste timpuri de produse”, explica directorul comercial al Germanos.

De asemenea, tendinta pietei este strans legata si de perioada de incertitudine economica, in care utilizatorii de telefoane mobile cauta sa economiseasca cat mai mult.

“Estimam ca telefoanele din segmentul super-premium isi vor diminua ponderea in vanzari, cumparatorii optand pentru terminale cu functionalitati similare sau apropiate, dar la preturi mai accesibile. Astfel, marea provocare pentru producatori este sa ofere terminale cu functii avansate, la preturi tot mai competitive”, adauga Munteanu.

Potrivit acestuia, sectorul telecom va fi unul dintre domeniile cel mai putin afectate de criza economica actuala, telefonia mobila nu va inregistra scaderile spectaculoase din alte domenii. Alexandru Munteanu considera ca aceasta industrie va fi afectata intr-o mai mica masura datorita faptului ca telefoanele mobile au devenit “deja demult o necesitate”.

Segmentul care va inregistra scaderi in vanzari pe parcursul acestui an va fi cel al smartphone-urilor. Factorii care vor influenta acest sector de telefonie mobila tin de costul si constrangerile bugetare ale companiilor, care sunt principalii achizitori, dar si a utilizatorilor individuali. Intrucat terminalele din aceasta categorie nu fac parte din cea a produselor de stricta necesitate, precum telefoanele din segmentul low-cost si mainstream, smartphone-urile vor fi serios afectate de reducerile de cheltuieli.

Profilul utilizatorului de smartphone in Romania este cel cu venituri peste medie – in general este un utilizator finantat de compania pentru care lucreaza, avand in vedere relationarea cu serviciile de transmisii de date wireless.

Germanos este cel mai mare retailer telecom din Romania si face parte din grupul Cosmote. Principalii concurenti pe care ii are compania pe piata locala sunt Fonomat, EuroGSM, Say si Avenir-Telecom.