Din datele analizate de Autoritate reiese ca primii trei operatori de telefonie din Romania, respectiv Orange, Vodafone si Cosmote au inregistrat un numar mediu dublu de convorbiri efectuate in interval de o ora dupa producerea cutremurului fata de intervalul de o ora anterior si un numar de intentii de efectuare de apeluri de 3 pana la de 10 ori mai mare in aceleasi perioade.

In cazul retelelor de telefonie fixa nu s-au inregistrat congestii de trafic, cu exceptia centralelor de tranzit ale Romtelecom din Bucuresti, Bacau si Galati, unde depasirea medie a capacitatii centralelor a fost intre 10% si 16%.

Astfel, Romtelecom a inregistrat un numar triplu de convorbiri efectuate cu succes in interval de o ora dupa producerea cutremurului fata de intervalul de o ora anterior, iar UPC si Telemobil au inregistrat un numar mediu dublu de convorbiri efectuate.

Zonele din Romania unde dupa cutremur s-au inregistrat cele mai multe incercari de efectuare de apeluri au fost Bucuresti, centrul Munteniei, Dobrogea si Moldova, adica zonele in care seismul s-a resimtit cel mai puternic.

Numarul de apeluri transmise catre operatorul numarului unic de urgenta 112 a crescut cu 50% in intervalul de o ora dupa producerea cutremurului fata de intervalul de o ora anterior. Operatorii au obligatia de a finaliza cu prioritate apelurile catre 112 ale utilizatorilor proprii si sustin ca, in masura posibilitatilor tehnice, au respectat aceasta obligatie. Confirmarea acestor afirmatii necesita o serie de teste si investigatii suplimentare, pe care ANCOM le va derula in perioada urmatoare.

"Unele convorbiri aflate in desfasurare la momentul declansarii cutremurului s-au intrerupt. Acest lucru a fost cauzat de faptul ca, in timpul cutremurului, unele legaturi radio s-au intrerupt din cauza balansului echipamentelor, dar au revenit la normal dupa seism. Majoritatea dificultatilor intampinate de utilizatorii care incercau sa dea telefon s-au produs in prima ora dupa cutremur si au fost cauzate de congestiile masive inregistrate in cazul telefoniei mobile”, a declarat Catalin Marinescu, presedintele ANCOM.

Intr-o situatie reala de dezastru, comunicarea prin intermediul retelelor comerciale de telefonie mobila este nesigura in perioada imediat urmatoare catastrofei, adauga Marinescu.

"Retelele comerciale de telefonie nu pot fi dimensionate pentru numarul maxim de apeluri pe care ar putea sa le efectueze simultan toti utilizatorii lor, pentru ca atunci costurile ar deveni imense. In situatii extreme, cum au fost atacurile teroriste din 11 septembrie 2001 de la New York, cele de la Londra si de la Madrid, retelele de telefonie au fost supraincarcate si multi utilizatori nu au putut da telefon. In asemenea situatii, se recomanda ca utilizatorii de telefonie sa se limiteze la apelurile strict necesare si cu adevarat urgente”, a explicat presedintele ANCOM.

Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii recomanda crearea unor planuri de asigurare a continuitatii serviciilor la fiecare operator si integrarea lor la nivel national prin Ministerul Comunicatiilor si Societatii Informationale, desfasurarea unor exercitii periodice (o data la doi ani) care sa testeze viabilitatea acestor planuri, dar si dezvoltarea unor programe de educare a populatiei privind comportamentul in situatii de urgenta.

Retelele de telefonie, blocate in urma cutremurului

Retelele de telefonie, blocate in urma cutremurului