Aproape jumatate din romanii cu varsta peste 15 ani detin un telefon mobil, rezulta din studiul Mercury Omnibus, realizat de Mercury Research. Incidenta este mai mare in mediul urban (60%) si in randul tinerilor care au intre 15 si 29 de ani (82%). La polul opus se gasesc persoanele din mediul rural (doar 40% detin un astfel de aparat) si cele care au peste 60 de ani (8%). Precizam ca interviurile pentru Mercury Omnibus s-au desfasurat in perioada 25 iulie – 1 august a.c. si au vizat un esantion reprezentativ la nivel national, constituit din 1.311 respondenti, cu varsta peste 15 ani.

Potrivit rezultatelor cercetarii, aproximativ opt din zece posesori de telefon mobil au folosit in ultimul an serviciul SMS (mesaje scrise), in timp ce 17% au apelat la MMS (multimedia – imagini, sunete, secvente video). SMS-urile sunt mai populare in randul tinerilor, majoritatea celor cu telefon mobil (96%) trimitand cel putin un mesaj scris in ultimele 12 luni. In ceea ce priveste MMS-urile, barbatii manifesta un interes sporit fata de acest serviciu (23%), comparativ cu femeile (10%). Pentru persoanele care obisnuiesc sa trimita SMS-uri, frecventa de utilizare a acestui serviciu este, de regula, zilnic (in 34% din cazuri) sau de cateva ori pe saptamana (33%). MMS-urile se trimit mai rar, cei mai multi respondenti (41%) afirmand ca recurg la aceasta metoda de comunicare mai rar de o luna. Cele mai multe mesaje scrise sunt destinate prietenilor din anturaj (82%), membrilor familiei (65%) si iubitei/iubitului (38%). Pe lista destinatarilor, colegii de serviciu (31%) si cei de scoala (21%) sunt urmatorii beneficiari ai mesajelor trimise. Cei care comunica in scris cu familia trimit in special mesaje punctuale/operationale (82%), la fel ca si cei care comunica cu colegi de serviciu sau cu simple cunostinte. Prietenii si colegii de scoala primesc in egala masura mesaje operationale/punctuale, dar si amuzante. Andreea Stanescu, Senior Director, Consumer Market la Connex, afirma ca traficul SMS este in continua crestere, asa cum se observa si pe pietele europene mature. In prima jumatate a acestui an, traficul de SMS a crescut cu 90% fata de aceeasi perioada a anului trecut. De asemenea, si numarul de utilizatori de SMS este mai mare cu 50%. In ceea ce priveste MMS-ul, traficul a crescut de 20 de ori fata de primul semestru al anului trecut. Cresterea numarului de SMS-uri se explica prin faptul ca, dupa voce, SMS-ul este cel mai utilizat mijloc de comunicare oferit de telefonia mobila. Principalele atuuri al acestuia sunt omniprezenta si simplitatea. “SMS-ul este disponibil oriunde, oricand si de pe orice model de telefon, este usor de folosit, cu un tarif simplu care nu depinde de ora. In plus, este discret, neconventional si rapid”, argumenteaza Andreea Stanescu.

O data cu raspandirea telefoniei mobile, si SMS-ul cunoaste o adoptie sporita. In acelasi timp, pe masura ce numarul telefoanelor mobile creste in randul tinerilor, se observa o sporire a gradului de utilizare a SMS, ca mijloc de comunicare neconventionala. MMS-ul este un serviciu in plina crestere, cu atat mai mult cu cat este direct dependent de modelele de telefoane mai avansate, cu camera incorporata. “Connex isi propune sa mareasca permanent proportia pe care o reprezinta telefoanele compatibile MMS in cadrul portofoliului sau de terminale. Din modelele pe care le vindem in magazinele proprii, 80% au MMS”, afirma Andreea Stanescu. In reteaua Connex, circa 20% din mesajele scrise sau multimedia sunt trimise catre exterior. Utilizatorii serviciului SMS se comporta la fel si in roaming, neexistand diferente mari intre numarul de apeluri si cel de mesaje scrise, atunci cand acestia se afla in tara. Anul trecut, s-au trimis 460 de milioane de SMS-uri nationale in reteaua Orange, iar in primele sapte luni ale acestui an s-a ajuns deja la acelasi numar de mesaje. “Aproximativ 10% din totalul SMS-urilor sunt internationale. In ceea ce priveste mesajele scrise transmise prin roaming, de la inceputul anului si pana in luna iulie, s-a inregistrat o crestere spectaculoasa, de peste 50%, fata de perioada corespunzatoare a anului trecut,” aflam de la Alina Balsanu, Senior Product Manager la Orange Romania. Conform principalilor operatori de telefonie mobila, mesajele scrise sau cele sub forma de imagini se trimit in perioade diferite ale zilei, in functie de tipul de client. Astfel, cei din segmentul business trimit mesaje mai mult in timpul diminetii, iar ceilalti, in special seara. Ca perioada a anului, traficul creste semnificativ de sarbatori.

Citeste si:

Ce spun statisticile oficiale

• In primele sase luni ale anului 2004 – singurele date oficiale disponibile in acest moment -, in Romania s-a inregistrat o crestere a ratei de penetrare a telefoniei mobile cu 18,75% fata de intregul an 2003. • Atat traficul de voce, cat si numarul de SMS-uri si MMS-uri transmise in prima jumatate a anului trecut inregistreaza valori comparabile cu cele realizate pe parcursul anului 2003. • In primele sase luni ale anului 2004, traficul de voce, inclusiv roaming, reprezinta 65,5% din traficul total realizat in 2003. • In aceeasi perioada, numarul de mesaje scrise trimise reprezinta 93% din totalul celor trimise in 2003. • Mesajele multimedia trimise au fost de trei ori mai multe decat in 2003.

Sursa: Autoritatea Nationala de Reglementare In Comunicatii (ANRC)