Producatorii europeni de automobile vor produce in curand automobile dotate cu un sistem revolutionar de apel catre serviciile de urgenta. Guvernele din Uniunea Europeana nu sunt inca pregatite pentru a emite legi si reguli in acest sens, a apreciat Comisia Europeana saptamana trecuta. Pana in 2009, toate masinile care vor fi produse in Uniunea Europeana vor fi dotate cu sistemul "eCall". Acest echipament va suna in caz de accident la 112 (serviciul de urgenta din UE). Cercetatorii din domeniul industriei de IT vor sa creeze un sistem automat de urgenta numit "eCall" care sa aiba functionarea garantata din punct de vedere hardware, cat si software.

Aceasta problema reprezinta un adevarat test pentru industrie, intrucat, asemenea sistemelor mecanice de securitate, eCall trebuie sa functioneze la si mai ales dupa un accident. Automobilele moderne au din ce in ce mai multe componente electronice, multe dintre ele implementeaza sisteme de securitate precum airbag-urile sau ABS-ul. Din pacate, numarul de erori din aceste sisteme creste in mod exponential in functie de numarul si complexitatea sistemelor. Este natural ca acest lucru sa se intample intrucat cu cat sunt mai multe compo-nente cu atat se pot strica mai multe, iar proba-bili-tatea de functionare a intregului ansamblu scade dramatic. Conform Clubului Automobilistilor Germani (ADAC), o treime dintre defectiuni-le automobilelor se datoreaza componentelor electronice, iar dintre acestea 80% se datoreaza defectelor software. Problema este extrem de dificila deoarece costurile sunt foarte ridicate intrucat sis-temele trebuie testate in toate conditiile, iar acestea nu trebuie sa contina nici o eroare.

Astfel, componentele atat hardware, cat si soft-ware trebuie sa satisfaca cerintele maximale, pentru a putea avea siguranta necesara. In momentul de fata, nici un producator de automobile nu poate oferi un asemenea tip de garantie de functionare. Sistemul eCall va trebui sa indeplineasca standarde nemaivazute in intreaga industrie, intrucat acest sistem este unul automat de salvare al vietilor oamenilor in cazul unui accident, iar acest lucru va trebui realizat pana in 2009. In cazul unui accident, sistemul eCall din masina va trebui sa functioneze corect si sa sune la 112, unde va trimite coordonatele accidentului, precum si datele de identificare a masinii. Acest sistem nu are voie sa se defecteze si functioneaza in timp real. Nu numai componentele sistemului trebuie sa functioneze corect, cum ar fi telefonul mobil, procesorul sau sistemele electronice, ci intreg ansamblul trebuie sa functioneze fara eroare.

Pentru implementarea eCall patru lucruri sunt cruciale: bus-ul FlexRay (sistemul de comuni-care al automobilelor vii-toare), procesoarele, sistemul de ope- rare si aplicatiile. Un proiect de cercetare al Verisoft, companie fondata de Ministerul Cercetarii si Educatiei din Germania, se bazeaza pe studierea matematica a posibilelor erori din sistemele informatice. Cu ajutorul acestui nou tip de verificari matematice, pot fi depistate erorile inca din faza de proiectare. "Sunt in general multumita de progresul eCall, si in special din punct de vedere al industriei", a remarcat Viviane Reding, UE Technology Commissioner. "Oricum, daca statele membre ale UE nu reactioneaza pozitiv si nu investesc in infrastructura serviciilor de urgenta vom fi obligati sa intarziem implementarea serviciului eCall".