Explozia Internetului ca mijloc de informare in masa, in Romania, se materializeaza de cativa ani incoace prin suprematia publicatiilor „de stiri“ online si prin ascensiunea rapida pe care o cunosc site-urile de nisa. In fata acestei realitati, editorii online si agentiile de publicitate care iau in serios potentialul economic al spatiului virtual incep, in prezent, sa se miste si sa caute instrumente care sa masoare evolutia lor, dupa tipicul celorlalte mijloace de informare - presa scrisa si audiovizualul. Doar ca socoteala de-acasa nu se potriveste cu aceea din targ.

La inceputul anilor 2000, practica dominanta era aceea in care, pentru a supravietui pe piata, publicatiile online existente contactau direct companiile, in speranta ca, pe baza propriilor lor date despre audienta, vor reusi sa obtina o reclama-doua. Piata a evoluat insa, in pas cu tehnologia, iar noile sisteme de plasare si monitorizare a publicitatii in domeniul online au devenit un instrument comun de dezvoltare.

De cativa ani, marii brokeri de publicitate online si-au stabilit propriile metode de auditare a site-urilor din portofoliu - o situatie normala pentru concurentialitate, potrivit lui Calin Rotarus, online sales director al regiei de publicitate ARBOMedia. Aceste metode nu sunt insa suficiente pentru cresterea solida a pietei, deoarece exista o mare varietate de date care ii tulbura pe clienti si care le ridica acestora semne de intrebare privind buna-credinta a retelelor de publicitate.

Optimistii si resemnatii

Dupa trei ani de la infiintarea departamentului online al Biroului Roman de Audit al Tirajelor (BRAT), retelele de publicitate online au apelat pentru prima data, cu cateva luni in urma, la aceasta institutie, pentru a realiza un studiu demografic independent privind consumatorii de informatie online. Este vorba despre un studiu cu o metodologie unica pentru intreaga piata, dupa tiparul celor realizate de BRAT in domeniul presei scrise si care sa urmeze o structura longitudinala - altfel spus, care sa poata permite evaluarea in timp a progreselor inregistrate de site-urile urmarite. Independent fiind, un astfel de studiu ar elimina contradictiile majore existente intre datele oferite de marii brokeri, contradictii ce ingreuneaza felul in care diversele companii isi impart bugetele de publicitate.

Saptamana trecuta, la BRAT a avut loc o sedinta speciala, in cadrul careia au fost analizate mai multe oferte de metodologie pentru respectivul studiu, insa, potrivit lui Alin Alecu, director executiv al Biroului, discutiile s-au terminat fara un rezultat concret, deoarece „toate metodologiile au puncte slabe si dorim sa testam si altele, nu neaparat online, pe care sa ni le permitem financiar... Dorim ca studiul sa inceapa cat mai rapid“. Singura izbanda a fost ca partile au convenit sa elaboreze sau sa identifice solutia metodologica optima - fie una proprie, fie una externa, „eficienta financiar“.

Rezultatele se lasa, deci, asteptate. Daca ARBOMedia, prin Calin Rotarus, spera in prealabil ca „studiul sa inceapa undeva in toamna acestui an“, celalalt mare actor al pietei, netBridge Investments, parea resemnat. „Am sustinut din rasputeri acest proiect, din mai a.c., dar a murit in fasa“, a afirmat Orlando Nicoara, director general al netBridge, editura web care opereaza si agentia de publicitate online Boom.ro. Potrivit lui Nicoara, toate mesajele transmise la BRAT pe aceasta tema au ramas fara raspuns.

La fel de rezervat, dar din alte motive, pare si Alin Alecu. In pofida asigurarilor venite din partea agentiilor de publicitate, privind usurinta cu care poate fi creionat portretul utilizatorului unei pagini web, Alecu spune ca „studiul online nu garanteaza ca persoanele care raspund reflecta universul studiat... Trebuie gasite solutii care sa limiteze posibilitatea de manipulare a cifrelor si sa garanteze ca piata va folosi aceste cifre“. Directorul BRAT raspunde daca studiul „va incepe in aceasta toamna“, dar sugereaza ca intarzierile ar fi cauzate de agentiile de publicitate: „Pana acum, acestea se contraziceau reciproc in date... Agentiile au mare nevoie de cifre, dar vor mai intai garantii ca acestea sunt corecte“.

Citeste si:

Masurarea bruta si cea calitativa

Din punctul de vedere al unor companii precum ARBOMedia, un astfel de studiu este esential pentru ca piata sa inceapa sa intre in normalitate. Potrivit lui Doru Panaitescu, online sales manager al companiei, studiul ar trebui completat de alte masuri de organizare a pietei, care tin nu doar de masurarea calitatii audientei, ci si de masurarea bruta a acesteia. Piata are nevoie de standarde profesionale de distribuire a bugetelor de publicitate online, precum si de monitorizarea de catre un tert a site-urilor pe care agentiile le au in portofoliu.

Asemenea masuri, care pentru moment par a fi un ideal indepartat, ar completa datele oferite de un studiu demografic al BRAT si ar permite o crestere exploziva, dupa exemplul oferit de Marea Britanie. Acolo, piata online era intr-o situatie critica pana in urma cu doi-trei ani, dar a crescut spectaculos dupa introducerea studiilor comune, afirma Panaitescu.
Nici netBridge nu sta cu mainile in san si a anuntat, saptamana trecuta, lansarea serviciului T3, pe care il prezinta drept „un serviciu avansat de analiza a activitatii si vizitatorilor pe site-urile din Romania, auditat de Ernst&Young“.

Crestere spectaculoasa, fara bani

Nevoia unor studii independente privind audienta publicatiilor online este sustinuta de cresterile fulminante inregistrate in domeniu pe parcursul ultimilor ani. Potrivit unor recente rapoarte internationale, ritmul rapid de crestere al Internetului in Romania se afla deja peste cel inregistrat in UE si SUA si, conform modelelor stabilite de tarile occidentale, va incetini abia peste doi-trei ani, cand se va plasa undeva intre ritmurile de crestere ale celor doua zone.

Potrivit datelor netBridge Investments, care detine si serviciul Trafic.ro de monitorizare a traficului pe site-urile romanesti, numarul de utilizatori romani de Internet a depasit patru milioane in mai 2005 - comparativ cu aproximativ 2.250.000 in septembrie 2004. Dupa o perioada de scadere in cursul verii, pusa de specialistii netBridge pe seama inunda-tiilor, numarul a inceput din nou sa creasca si „are sanse sa se apropie de cinci milioane pana la sfarsitul anului.“

Desi la inceputul anului specialistii se asteptau ca publicitatea online sa depaseasca, pana in decembrie 2005, 1% din bugetele alocate in acest sens de companii, in prezent netBridge considera ca volumul nu va depasi 0,5-0,7% din total.