Se agita apele pe internet. Peste Ocean, se coace una dintre cele mai mari tranzactii pe piata serviciilor de portal si mesagerie electronica. Inca din vara, gigantul Microsoft a pus ochii pe divizia AOL (America Online) a concernului media Time Warner, din care mai fac parte postul de televiziune CNN, canalul de filme HBO sau casa de prodeuctie si distributie cinematografica Warner Brothers.

Potrivit oficialilor celor doua companii, totul este, deocamdata, “doar in stadiu de discutie”. Miza achizitiei in care numarul doi pe piata SUA a serviciilor de mesagerie si portal, divizia MSN a Microsoft, ar urma sa preia numarul unu, AOL, sunt cei aproximativ 51,5 milioane de utilizatori americani ai serviciilor de mesagerie instant si cei circa 110 milioane de utilizatori ai serviciilor de portal, conform Nielsen/NetRatings, ambele categorii fiind mari consumatori de publicitate online. Dar lucrurile se complica, Microsoft fiind nevoit sa ia o decizie rapida. In cursa a intrat si rivalul Google, interesat de a prelua un pachet minoritar de pana la 49% din actiunile AOL, in parteneriat cu compania americana de cablu Comcast. Cele doua companii au evaluat afacerea AOL la circa 10 miliarde USD si sunt dispuse sa acorde pana la 5 miliarde pentru pachetul minoritar “si alte servicii dezvoltate impreuna”.

Google opereaza cel mai mare motor de cautare pe internet, are servicii de e-mail, harti online, si a lansat luna trecuta propriul serviciu de mesagerie instant, Google Talk, care insa nu se bucura de popularitatea Yahoo! Messenger, MSN Messenger sau AOL. In schimb, Google a ajuns la o cota peste cea a Time Warner, fiind una dintre cele mai in voga companii. De la listarea la bursa de acum un an, actiunile Google au urcat constant, compania ajungand acum la o capitalizare de peste 80 de miliarde USD, fata de cea a Time Warner, de 78 de miliarde USD. In schimb, veniturile intregului grup Time Warner s-au ridicat anul trecut 42 de miliarde USD, fata de numai 3,2 miliarde pentru Google. Tocmai cand Microsoft, pe de o parte, si Google plus Comcast, de cealalta se aflau la petit la curtea AOL, in cursa se pare ca mai intrat un competitor, Yahoo, potrivit Cnet News. Daca informatia se confirma, lucrurile devin de-a dreptul incalcite.

Google avea deja un parteneriat cu AOL pentru a posta anunturi publicitare pe portalul acestora din urma, circa 11% din veniturile sale venind de pe urma acestui acord. La randul lor, Microsoft si Yahoo! au dezvoltat o platforma comuna, pentru a le permite serviciilor lor de mesagerie instant sa comunice intre ele. “Acesta este cu siguranta un punct critic pentru domeniul mesageriei instant si credem ca acordul cu Microsoft ne va ajuta sa avansam catre o noua etapa in era comunicatiilor IP (Internet Protocol)”, crede directorul executiv al Yahoo, Terry Semel. Mai mult, gigantul software, patronat de Bill Gates, va integra un serviciu de mesagerie avansata, dezvoltat impreuna cu Siemens, in viitoarea suita Office. Serviciul va conecta nu numai mesageriile instant ale utilizatorilor, ci si e-mail-ul, telefonul de la serviciu sau cel mobil, permitand comunicarea intre acestea. O parte dintre facilitati se vor regasi si pe noua platforma comuna a Yahoo! si MSN Messenger. Astfel, numarul doi si numarul trei pe piata serviciilor de mesagerie instant de peste Ocean vor cumula circa 49,2 milioane de utilizatori in SUA, aproape cat AOL. La nivel mondial insa, potrivit datelor ComScore Media Metrix pe luna august, conduce detasat MSN Messenger, cu 185 milioane de utilizatori de mesagerie instant, urmat de Yahoo Messenger cu 82,1 milioane si AOL Instant Messenger cu 61,2 milioane.

De ce ar mai avea nevoie atat Microsoft, cat si Yahoo sa cheltuie bani pe achizitionarea AOL? Miza nu sunt numai consumatorii de publicitate online din randul utilizatorilor serviciilor de internet. Skype, primul serviciu de telefonie gratuita pe internet, a lansat o adevarata goana pentru fidelizarea unor astfel de utilizatori, chiar la nivel de companii. Practic, atat magazinul online Ebay, care a cumparat Skype, cat si Google, Microsoft sau Yahoo incearca sa devina adevarati operatori de telecomunicatii.

Citeste si:

Bataie la varf

Milioane utilizatori mesagerie in SUA in lume

America Online 51,5 61,2
Yahoo! 21,9 82,1
MSN 27,3 185

Cu toate ca la nivel mondial sunt peste AOL, Microsoft si Yahoo par atrasi de cota de piata din SUA a acestui serviciu.

Sursa: Nielsen/NetRatings, ComScore Media Metrix