Insa functionalitatea e-mail-ului a fost devalorizata de abuzurile sub forma spam-ului, virusilor si phishing-ului. Aproape am ajuns intr-un moment in care sa ne gandim serios sa renuntam la e-mail.

Cand au aparut prima data spammerii pe Internet, utilizatorii e-mail au fost deseori pacaliti de e-mail-uri frauduloase. Infamele e-mail-uri false PayPal si Citibank, printre altele, au zguduit lumea online. Acum insa, am ajuns sa vedem o situatie contrara: utilizatorii e-mail considera tot mai mult e-mail-urile "bune" ca frauduloase, indicand faptul ca au devenit mult mai sceptici in ceea ce priveste legalitatea e-mail-urilor.

De fapt, a avut loc o schimbare notabila in competentele utilizatorilor, dupa cum arata testul MailFrontier Phishing IQ Test. Testul Phishing IQ, aplicat pana acum la mai mult de 500.000 de persoane, testeaza abilitatea utilizatorilor de a identifica o serie de exemple de e-mail, atat frauduloase cat si legale.

Respondentii au identificat in proportie de 82% e-mail-urile phishing. Dar au identificat corect e-mail-urile legale in proportie de doar 52%. Aceste rezultate sugereaza ca utilizatorii e-mail sunt tot mai buni in descoperirea schemelor phishing si devin tot mai sceptici cand vine vorba de e-mail-urile legale.

Date suplimentare sustin aceasta descoperire. Firma de analiza Gartner a lansat in iunie un raport, din care reiese ca mai mult de 80% din clientii online din SUA au declarat ca teama de atacurile online le-a afectat increderea in e-mail-urilor provenite din partea unor companii sau persoane necunoscute. Dintre acesti clienti, 85% sterg e-mail-urile suspecte fara a le deschide.

Citeste si:

Un lucru este clar: e-mail-ul a ajuns la un moment de cumpana. Daca scepticismul cu privire la e-mail se va mentine, va avea un impact semnificativ asupra tranzactiilor si comunicatiilor online. In cazul bancilor, acest scepticism va avea impact asupra serviciilor online banking, iar in cazul distribuitorilor va avea impact asupra e-commerce - intr-un moment in care aceasta activitate Web a devenit de baza.
De fapt, nu doar institutiile mari sunt afectate de aceste amenintari. De exemplu, Plumas Bank, cu doar 12 filiale in Nevada si Oregon, se confrunta cu o crestere a amenitarilor e-mail, deteriorand comunicatiile online cu clientii.

Pe partea de distributie, raportul Gartner noteaza ca unul din trei respondenti au declarat ca au facut mai putine cumparaturi online decat in mod normal din cauza temerilor privind securitate. Desi viitorul e-mail-ului este departe de a se termina, nu este la fel de luminos pe cat ar trebui sa fie. Exista inca posibilitatea de a stabili o egalitate sanatoasa intre scepticism si increderea in Internet si in comunicatia e-mail.
Tehnologia este disponibila azi. Organizatiile nu ar trebui sa accepte solutii "destul de bune", ci doar daca asigura cea mai mare protectie absoluta.

Educatia este cheia. Organizatiile business, companiile private si administratiile guvernamentale sunt proactive in educarea utilizatorilor e-mail asupra riscului fraudei prin e-mail. De la lucrarea Operation Spam Zombie creata de Federal Trade Commision pana la campaniile de educare initiate de institutiile financiare, se atrage atentia asupra amenintarilor prin e-mail.

Nu in ultimul rand, standardele din industrie trebuie sa ajunga la un acord. Suntem de acord ca autentificarea este o parte vitala. Insa, este timpul sa ne aliniem la un singur standard si sa mergem mai departe astfel incat implementarile sa poate fi larg raspandite.
Este resposabilitatea fiecaruia - persoane, intreprinderi private si guverne - sa pastram e-mail-ul in cea mai valoroasa forma a sa.