Piata de comunicatii electronice a inregistrat la finalul anului 2009 valoarea de 4,010 miliarde euro, in timp ce piata serviciilor postale a atins valoarea de 414 milioane euro, potrivit datelor ANCOM.

Cifrele indica o valoare cumulata pe cele doua piete in scadere cu aproximativ 12,5% fata de anul 2008, cand a fost inregistrata o valoare de aproximativ 5 miliarde euro.

"Este dificil de creionat o imagine exacta a modului in care telecomul romanesc a parcurs anul 2009, primul an in care efectele crizei economice mondiale s-au materializat. Cert este faptul ca este primul an in care multi furnizori de servicii sau retele de comunicatii electronice au preferat sa raporteze cifrele de afaceri si sa nu isi mai auditeze veniturile pentru a transmite catre Autoritate doar veniturile rezultate din servicii sau retele de comunicatii", a declarat Catalin Marinescu, presedintele ANCOM.

Primii cinci operatori care furnizeaza retele sau servicii de comunicatii electronice au inregistrat in anul 2009 o cifra de afaceri de aproximativ 3,491 miliarde euro, adica 87% din totalul acestei piete. Datele centralizate de ANCOM au provenit de la un numar total de 2.036 furnizori de servicii de comunicatii electronice si servicii postale.

Citeste si:

In ciuda scaderii inregistrate la nivel valoric, piata de comunicatii electronice a avut, pe parcursul anului 2009, o serie de cresteri semnificative pe anumite segmente din punct de vedere al consumului.

Astfel, la data de 31 decembrie 2009 se inregistrau 2,8 milioane conexiuni de acces la Internet in banda larga la puncte fixe, in crestere cu 12% fata de aceeasi perioada a anului 2008, in timp ce numarul conexiunilor de acces la Internet in banda larga la puncte mobile atingea cifra de 2,5 milioane, insemnand o crestere de 66% fata de finalul lui 2008.

"In contextul scaderii veniturilor operatorilor in anul 2009 si al reducerii bugetului de cheltuieli al ANCOM, am luat decizia ca in acest an Autoritatea sa nu perceapa tariful de monitorizare datorat de operatori. Ne propunem astfel ca operatorii sa fie incurajati sa isi continue investitiile in extinderea retelelor si in inovatie, astfel incat utilizatorii sa poate beneficia de servicii de tot mai buna calitate si mai ieftine, in contextul economic mai putin favorabil. Speram ca aceasta masura sa contribuie la revenirea pe crestere a pietei de comunicatii in acest an", a adaugat presedintele Autoritatii.

Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii este institutia care protejeaza interesele utilizatorilor de comunicatii din Romania, prin promovarea concurentei pe piata de comunicatii, administrarea resurselor limitate, incurajarea investitiilor eficiente in infrastructura si a inovatiei.