In primele noua luni din an, vanzarile de bunuri de folosinta indelungata au fost de 842 de milioane de euro, in scadere cu 17,1% fata de perioada similara din2009.

Doar sectorul foto (+9%) si cel al electronicelor de larg consum (+0,1%) au avut vanzari mai bune decat in T3 2009, insa piata electronicelor de larg consum este puternic influentata de o singura categorie, cea a televizoarelor.

Foto:
Vanzarile de aparate foto digitale si rame foto digitale, au fost in trimestrul al treilea din acest an de 10 milioane de euro cu 9% mai mari decat anul trecut.

Pe de alta parte, in primele noua luni au ajuns la vanzari de 26 de milioane de euro, mai mult cu 3,9% fata de ianuarie-septembrie 2009.

Electronice de larg consum:
Piata de televizoare a ajuns intre iulie si septembrie la vanzari de 59 milioane de euro, in crestere cu 0,1% fata de trimestrul al treilea din 2009, in timp ce pe primele noua luni, vanzarile de televizoare au scazut cu 2,3% la 170 de milioane de euro.

Aparatele cu ecran plat continua sa creasca in importanta pe piata, inregistrand un salt de 12% in T3 2010 fata de perioada similara a anului trecut, tendinta aratand ca preferinta consumatorilor este orientata spre achizitionarea unui LCD ca al doilea televizor, reducand achizitiile de televizoare cu tub carodic cu diagonala de 21 de centimetri.

Televizoarele cu ecran plat mediu (32") reprezinta aproape jumatate din totalul vanzarilor LCD de pe piata.

Ecranele de dimensiuni mai mari, functionand pe baza noilor tehnologii - cum ar fi tehnologia LED care acum reprezinta 14% din valoarea LCD-urilor

Electrocasnice mici:
Piata romaneasca a electrocasnicelor mici a scazut cu 4,1% la 19 milioane de euro in T3 2010 comparativ cu iulie-septembrie 2009.

Pe baza cresterii cererii pe piata, produse cum ar fi fiarele de calcat, categoria aparatelor electrice de ras si de epilat si aspiratoarele au atins in T3 2010 cea mai mare valoare a anului, dar au fost inca sub valoarea din T3 2009.

In schimb, vanzarile de aparate de tuns si aparate de preparare a bauturilor calde au fost mai mari decat in trimestrul similar al anului trecut. Evolutia pozitiva a pietei aparatelor de preparare a bauturilor calde se datoreaza in special expresoarelor.

Pe de alta parte, aparatele pentru prepararea alimentelor care pana acum cresteau in comparatie cu 2009 au inceput sa scada din acest trimestru.

Citeste si:

Electrocasnice mari:
Vanzarile de electrocasnice mari (masini de spalat, frigidere, aragaze) au fost de 91 milioane de euro in T3, mai mari cu 23% fata de aprilie-iunie, dar in scadere cu 6,7% fata de iulie-septembrie anul trecut.Aceste evolutii au subliniat importanta tuturor campaniior buy back si a promotiilor aferente incepute in acest an.

Piata romaneasca a electrocasnicelor mari este condusa de masini de spalat si frigidere, aceste doua produse reprezentand aproape doua treimi din toate vanzarile de pe aceasta piata.

IT:
Produsele IT au scazut cu 8,4% fata de aceeasi perioada a anului 2009, piata ajungand la 79 de milioane euro.

Notebook-urile, care reprezinta doua treimi din acest sector, au inregistrat o performanta pozitiva, in timp ce calculatoarele desktop si monitoarele au inregistrat o scadere comparativ cu anul trecut.

Telecom:
Vanzarile de telefoane mobile si accesorii s-au micsorat cu 32,8% la 41 de milioane de euro in trimestrul al treilea, in timp ce in primele noua luni au fost de 122 de milioane de euro, mai putin cu 32,2 % fata de ianuarie-septembrie 2009.

Smartphone-urile castiga continuu cota de piata in fata telefoanelor traditionale, iar scaderea vertiginoasa a preturilor acestora duce la diminuarea importanta a valorii vanzarilor.

Echipamentele de birou:
Acest segment continua sa se confrunte cu efectele crizei, in al treilea trimestru din 2010, scazand la sase milioane de euro, cu 37,2% mai putin comparativ cu perioada similara a anului 2009.

Pe segmentul Business to Consumer, scaderea a fost echilibrata de perioada de reincepere a scolii, in timp ce in canalul Business to Business, companiile au fost nevoite, din cauza reducerilor de buget, sa regandeasca planul de achizitii pentru solutii de imprimare, alegand optiuni mai putin costisitoare.

Sursa: GfK TEMAX® Romania, GfK Retail and Technology