Vanzarile de televizoare din noua generatie au crescut in Romania de cateva ori in acest an fata de 2004. In acelasi timp, pretul lor a scazut de doua-trei ori. Diagonala mare, volumul mic si avantajele tehnologiei incep sa-i cucereasca pe romani.

Un televizor cu plasma costa, acum trei ani, cam cat o garsoniera, adica circa 10.000 de dolari. Ecranele de dimensiuni considerabile erau doar mostre ale noii tehnologii in magazinele specializate in produse electronice si electrocasnice. Produse in fata carora romanul de rand statea si visa. Cine nu si-ar dori in sufragerie, prins pe perete, un televizor cu o diagonala de un metru, in fata caruia sa nu il doara ochii?! In acest an, retailerii din domeniu au amenajat adevarate show-roomuri ale noii tehnologii, cu ecrane amplasate peste tot in magazine si cu preturi care pornesc, in functie de marca si diagonala, chiar si de la 1.000 de euro, foarte aproape de voluminoasele televizoare clasice, cu tub catodic. Ecranele cu plasma si LCD apar chiar in ofertele tiparite ale magazinelor, de multe ori chiar pe prima pagina. Pe posturile TV au inceput sa ruleze reclame pentru astfel de produse.

Ponderea lor in vanzarile totale de televizoare este din ce in ce mai mare. Acum doi ani, Domo vindea doar 22 de plasme si doua LCD-uri. Anul trecut, reusea sa ajunga la 78 de bucati, iar in 2005 a vandut 665, totalizand 1,35 de milioane de euro fara TVA. Hipermarketul Carrefour a avut anul acesta vanzari record in domeniu: 135 de plasme si 350 de LCD-uri. Dar daca pretul mediu era, in 2003, de 250-300 de milioane, acum a coborat la 90-100 de milioane.

Explozia vanzarilor pe segment este explicata nu doar de pretul cam de doua-trei ori mai mic decat anul trecut, dar si de o serie de avantaje tehnologice. Diagonalele sunt mult mai mari (depasesc un metru), televizoarele fiind mult mai usoare si mai subtiri fata de cele cu tub. “In comparatie cu televizoarele clasice, sunt mai usor de adaptat la orice tip de mobilier si pot fi montate si pe perete. In acealasi timp, calitatea imaginii este in favoarea acestei categorii de produse si, spre deosebire de televizoarele clasice, ofera posibilitatea vizionarii de la distante mici, fara a afecta vederea”, explica Marcela Stancu, Product Manager Domo.

Plasmele si LCD-urile au creat practic o noua piata, in care se poate vorbi deja de o segmentare a ofertei. Fiecare magazin are in oferta, in medie, intre opt si zece modele de la Sony, Philips si Panasonic, la Hitachi, Platinium sau Gerico. “Daca marcile recunoscute sunt cautate de cat mai multi dintre clienti, brandurile no-name sunt, de asemenea, bine vandute, ca urmare a preturilor mai mici la care sunt disponibile. Astfel, segmentarea ofertei se face in functie de notorietatea brandului: branduri recunoscute pe piata (marci premium; medium) si brandurile no-name”, spune Raul Filip, manager de vanzari si marketing Altex. O alta segmentare se poate face dupa diagonala, 90% din vanzari fiind televizoare cu peste 75 cm diagonala. Aici, apare si o diferenta intre plasme (cu diagonale foarte mari, dar cu durata de viata limitata la aproximativ 10.000 de ore) si LCD (cu diagonale mai mici, dar mult mai durabile). LCD-urile vin puternic din urma si deja ultimele tipuri, aproape la fel de mari ca plasmele, inclina balanta in favoarea ecranelor popular numite “cu cristale lichide”.

Sursa: http://www.capital.ro/index.php?a=22550&shift=1