Piata totala pentru bunurile de folosinta indelungata a fost de 392 milioane euro in ultimul trimestru din 2010, in timp ce valoarea pentru intregul an a fost de 1,23 mld. euro. Sectoarele Foto si Electronice de larg consum au avut un alt trimestru pozitiv, crescand cu 18,4% si respectiv 4,8%.

Vanzarile de electrocasnice mici au fost relativ stabile, totalul de 23 milioane euro fiind doar cu -0,6% mai slab decat in trimestrul patru 2009.

Electrocasnicele Mari (-6,8%) si Sectorul IT (-8,2%) si-au mentinut tendinta de scadere.

Sectorul Telecom (-29,7%) si cel de Echipamente de birou (-39,5%) nu au dat niciun semn de revenire in ultimul trimestru al anului. Pentru sectoarele Telecom si de Echipamente de birou, 2010 a fost un an deosebit de slab in care au scazut cu un uimitor procent de -30%, comparativ cu 2009, an deja afectat de criza.

Foto - cel mai perfomant sector in T4

Cel mai performant sector a fost cel foto. Cu o crestere de aproape 8% de la an la an, sectorul Foto este primul care prezinta semne clare de redresare, dupa un foarte dificil an 2009.

Vanzarile de Craciun au fost deosebit de bune pentru segmentul compact aducand o crestere de 18% in T4 2010 versus T4 2009. Decembrie a fost marcat de preturi de chilipir, vanzarile de compacte cu preturi mai mici de 100 Euro a crescut la 70% din totalul vanzarilor in unitati.

Starul anului trecut - ramele foto - au avut de asemenea vanzari ridicate. Cu toate acestea, performanta nu a reusit sa o egaleze pe cea din decembrie anul trecut, cand aceste dispozitive erau in voga pe piata.

Electronicele de larg consum - redresare timida

Finalul celui de-al doilea an de criza a marcat inca o experienta provocatoare pentru sectorul electronicelor de larg consum. Cu toate acestea, spre deosebire de 2009, imaginea de ansamblu nu s-a prezentat prea rau. 2010 a fost un an de stagnare, atingand o valoare de vanzari similara cu cea a anului precedent - 270 milioane euro. Dupa un start slab in 2010, segmentul electronicelor de larg consum a avut parte de o recuperare timida, de la trimestru la trimestru.

Ultimele trei luni ale anului au adus o crestere a vanzarilor de aproape 5%, performanta generala fiind de exact 100 milioane EUR. Inca o data, sezonul Craciunului a marcat sectorul Electronicelor de larg consum ca fiind unul dintre cele mai dinamice sectoare monitorizate in cadrul GfK TEMAX. In special vanzarile de TV si alte produse potrivite pentru cadouri, cum ar fi Media Player-ele portabile sau Consolele de jocuri video au performat mai bine sau similar in T4 2010 fata de T4 2009.

in ciuda recesiunii pe tot parcursul anului, precum si in T4, cresterea volumului categoriei Flat TV a compensat declinul multora dintre categoriile traditionale precum Combine Audio, Camere video sau DVD Playere/Recordere. Impulsul in cresterea vanzarilor de TV a fost dat in T2 de evenimentele reprezentate de Cupa Mondiala si cresterea de TVA; a continuat in T3 si T4 pe baza diverselor promotii, dar mai mult datorita efervescentei unui segment inovativ. Anul acesta, pentru consumatorul roman noile tehnologii, precum cea LED, au devenit accesibile in ceea ce priveste pretul. De asemenea, lansarea 3D TV si TV cu functii inteligente a fost un subiect fierbinte.

Cel mai probabil, interesul pentru 3D se va mentine si anul viitor, dar deficitul de continut 3D, in combinatie cu pretul ridicat al acestor aparate vor mentine acest produs la un volum de vanzari considerabil redus. Totusi, urmand tendinta globala si o rata din ce in ce mai ridicata de penetrare a Internetului in Romania, anul viitor ne putem astepta ca Web TV-ul sa castige in popularitate pe masura ce va exista cerere de continut internet din partea consumatorilor.

Citeste si:

In ceea ce priveste alte produse, anul viitor va ramane o provocare. Datorita ratelor mari de digitalizare si inovare in alte piete, cum ar fi IT si Telecom, sectorul electronicelor "traditionale" se confrunta cu o concurenta sporita. Cum bugetul alocat pentru electronicele de larg consum in Romania este inca unul mic, consumatorul va face o alegere pentru produsul care ofera cele mai valoroase beneficii percepute.

Electrocasnicele mici - scadere incetinita

Trimestrul patru din 2010 a atins aproape valoarea inregistrata in perioada similara a lui 2009, prezentand o descrestere cu 0,6%. Categoria aparatelor pentru prepararea alimentelor nu mai este un punct de atractie, locul acesteia fiind luat de categoria aparatelor pentru prepararea de bauturi calde - cerere mare pentru expresoarele care folosesc capsule sustinute de reduceri de pret -, aparate de tuns si fierbatoare. In cadrul acestei categorii, robotii de bucatarie raman produsele cele mai influente, puternica lor scadere contribuind la declinul intregului segment. Aspiratoarele au inregistrat cifre pozitive in ultimul trimestru al anului, datorita numarului in crestere al aspiratoarelor fara sac, vandute in aceste luni la un pret mediu mai mic. Chiar si asa, luand in considerare intregul an, segmentul aspiratoarelor este unul care a performat negativ in comparatie cu anul precedent. Fiarele de calcat sufera cel mai mult, nefiind sustinute de promotii semnificative.

Desi ultimul trimestru al anului a inregistrat cresteri la aparatele electrice de ras, scaderea epilatoarelor este mai puternica si face ca balanta sa incline spre o diminuare a categoriei de aparate electrice de ras si epilat, pastrand acelasi trend descendent pentru intregul an.
Per ansamblu, piata electrocasnicelor mici a suferit un usor declin de 2,8% in 2010.

„Mediul politic si-a pus din nou amprenta asupra comportamentului consumatorilor. Reducerile drastice de salarii in sectorul public si cresterile de taxe au fost resimtite puternic de catre consumatori. Influentati de teama de a-si pierde locurile de munca sau de a nu avea suficienti bani pentru a trai, oamenii sunt rezervati atunci cand cumpara produse din categoria electrocasnicelor mici, achizitionand bunuri doar daca au cu adevarat nevoie sau cautand promotii“, declara Ciprian Hatneanu, director GfK Retail and Technology.

Electrocasnicele mari - influentate de necesitate

In 2010, piata electrocasnicelor mari a atins o valoare de 308 mil EUR, fiind a doua cea mai mare piata dintre sectoarele auditate GfK TEMAX. Al doilea an de criza a adus, cu toate acestea, un declin de aproape 7% comparativ cu 2009; cererea a fost timida, deoarece oamenii au cumparat doar ceea ce era absolut necesar pe aceasta piata. In concluzie, nu dorinta de a schimba un aparat inca functional cu unul modern sau cu unul premium a condus comportamentul de cumparare al consumatorilor in 2010. Necesitatea a fost factorul determinant si in decembrie, cand vanzarile de congelatoare au prezentat rate pozitive de crestere.

IT - rata de descrestere ramane stabila

In al patrulea trimestru al anului 2010, rata de declin a sectorului IT, comparativ cu acelasi trimestru din 2009, a fost de -8,2%, la aproximativ acelasi nivel ca in T3. Dezvoltarea totala pentru 2010 este inca negativa, cu o scadere de -20% in comparatie cu anul precedent. Piata segmentului cheie, Notebook-urile, arata semne de revenire, cu o crestere usoara a valorii.
In ciuda unei anumite incetiniri, cifra de afaceri a celor mai multe dintre celelalte categorii de produse este totusi inca in scadere, ceea ce cauzeaza declinul pietei de IT totale.

Telecom - Smartphone-urile: sub lumina reflectoarelor

Piata telecomunicatiilor a continuat trendul negativ, cu scaderi de doua cifre de -29,7%, si a avut o valoare de 51 milioane EUR in al patrulea trimestru din 2010. Smartphone-urile sunt pe un trend ascendent, cu o crestere de doua cifre, pe masura ce inovarea la nivel hardware cat si la cel software se intensifica, creand astfel mai multa valoare adaugata si atractivitate pentru utilizatorul final. Pe de alta parte, telefoanele mobile sunt inca pe un trend descendent in ceea ce priveste cifra de afaceri.
Echipamentele de birou - imprimantele ?i multifunc?ionalele raman intr-un trend negativ

Piata printerelor a suferit un declin de 39,5% in al patrulea trimestru din 2010, comparativ cu acelasi trimestru al anului 2009. Atingand o valoare de 8 milioane EUR, piata echipamentelor de birou a inregistrat o evolutie negativa din cauza scaderii indicelui de pret al celor mai importanti producatori. Aceasta situatie a fost efectul promotiilor efectuate in trimestrul al patrulea 2010, realizate special pentru a face produsele mai atractive pentru consumatori. Desi imprimantele prezinta un nivel ridicat de avansare tehnologica, retailerii s-au confruntat cu o putere de cumparare scazuta a consumatorilor, care s-a reflectat in cifre mici atat in unitati cat si in valoarea vanzarilor.

Piata echipamentelor de birou urmeaza tendinta intregii piete de IT, dar nu exista nici o indoiala ca cercetarea si dezvoltarea privind tehnologia de imprimare care se reflecta in caracteristici mai performante vor contribui in viitorul apropiat la cresterea in importanta a acestui segment pe piata romaneasca.