Tranzactia AirAsia incheie salonul aerian de la Paris, care a confirmat revenirea puternica a cererii din partea operatorilor din Asia.

Contractul record marcheaza succesul deciziei Airbus de a moderniza modelul A320, cea mai bine vanduta aeronava a grupului, si pune presiune pe rivalul american Boeing.

Valoarea intelegerii cu AirAsia a eclipsat un contract de 16 miliarde de dolari, insumand 180 de avioane, din partea Indigo India, care reprezenta miercuri, la momentul semnarii, cea mai mare comanda din istoria aeronauticii civile dupa numarul de avioane. O intelegere preliminara intre Airbus si Indigo a fost semnata la inceputul anului.

Actiunile grupului EADS, care controleaza Airbus, au crescut joi cu 1,6%, peste evolutia pietei. Cea mai mare comanda din istorie pentru aeronave A320 este insa a treia ca valoare pentru Airbus, in urma unor contracte pentru aeronave mai mari din partea Emirates si Qatar Airways.

Qatar avea intentia de a cumpara cinci aeronave de dimensiuni mari A380 in aceasta saptamana, insa o tranzactie nu s-a materializat inca. Portalul de stiri din industria aeronautica Flightglobal a anuntat divergente intre Qatar Airways si Airbus cu privire la planurile grupului european de a reproiecta modelul de mari dimensiuni A350-1000.

A320neo este o versiune a celei mai bine vandute aeronave din portofoliul Airbus, A320, insa ofera economii de combustibil fata de vechiul model, urmand sa fie echipata din 2015 cu noi motoare. Tranzactia AirAsia este o noua dovada in privinta ritmului diferit al recuperarii economice, care a condus la o majorare a cererii de avioane, mai ales in sectorul low-cost.

Citeste si:

Indicand modul in care transportul ieftin transforma industria aeriana, AirAsia si IndiGo sunt in prezent cei mai mari clienti operatori aerieni ai Airbus, fiind devansati pe ansamblu doar de comapaniile americane de leasing ILFC si GECAS.

O alta companie aeriana din India, GoAir, a confirmat o comanda anuntata anterior, de 72 de avioane A320neo.

Airbus a anuntat comenzi ferme sau preliminare pentru 545 de aeronave A320neo. Incluzand tranzactii de dinaintea salonului aerian, exista indicii ca va ajunge aproape de 1.000 de comenzi pentru acest model pana la sfarsitul saptamanii. Succesul Airbus este vazut ca o demonstratie de forta a grupului european, aflat in concurenta directa cu Boeing pe piata aeronavelor de dimensiuni mai mici, estimata la 2.000 de miliarde de dolari pe o perioada de 20 de ani.

Afluxul de comenzi ar putea pune presiune pe Boeing sa se decida daca va echipa din 2016 cu noi motoare modelul 737, concurentul direct al A320, sau va astepta cativa ani pentru a construi un nou model, cu beneficii mai mari, considera analistii.

Boeing a anuntat ca va lua o decizie pana la sfarsitul anului si a precizat ca aceasta nu va fi determinata de actiunile Airbus. Pierderea unor clienti ar putea determina insa grupul american sa ia o hotarare mai rapid, afirma analistii.

American Airlines, care opereaza o flota formata exclusiv din aeronave Boeing, discuta cu Airbus achizitia a cel putin 100 de avioane de dimensiuni mai mici, potrivit Bloomberg.