EADS, parintele Airbus, a mai castigat o batalie in razboiul cu rivalul traditional Boeing, prin obtinerea statului de "ofertant favorit" pentru un contract cu Royal Air Force, privind furnizarea unei flote intregi de avioane de realimentare cu combustibil, in valoare totala de 25 de miliarde de dolari.

Contractul este esential pentru EADS, care reuseste astfel sa patrunda pe teritoriul Boeing, pana acum furnizorul traditional de "cisterne aeriene".

Acest anunt vine la mai bine de un an de negocieri la sange, in care autoritatile britanice au amenintat de nenumarate ori cu renuntarea la o astfel de comanda.

Programul EADS, AirTanker, fusese ales inca din ianuarie 2004, insa neintelegerile privind finatarea, precum si hartuirea continua a americanilor de la Boeing care au facut tot posibilul sa nu piarda o astfel de ocazie, au dus la intarzierea semnarii contractului.

In prima varianta a contractului se specifica un numar de 12 aeronave A330 modificate dupa specificatiile beneficiarului, insa numarul lor a crescut acum, nefiind insa precizat de autoritati.

Pe aceasta piata extrem de concurentiala, marele premiu ramane contractul cu US Air Force, care este asteptat sa lanseze o comanda de 500 de aeronve pana spre sfarsitul deceniului.

Boeing castigase initial o pre-comanda de 100 de unitati 767 transformate in tankere, insa recentele dezvaluiri privind actele de coruptie grosolana la nivel inalt, atat in randurile fortelor aeriene americane cat si in managementul companiei din Seattle, au aruncat intregul acord intr-un con de umbra.