PepsiCo va primi initial in schimbul operatiunilor 5% din actiunile Tingyi-Asahi Beverages, companie detinuta in joint-venture de Tingyi si grupul japonez Asahi Holdings. Participatia este evaluata la 55 milioane de dolari.

Grupul american isi poate majora participatia la 20% pana in 2015, an in care China ar trebui sa devina cea mai mare piata a bauturilor imbuteliate din lume, potrivit proiectiilor industriei de profil. Tingyi are o capitalizare de piata de 15 miliarde de dolari, dupa ce a crescut de circa 20 de ori in ultimii 10 ani.

Operatiunile de imbuteliere ale PepsiCo din China, care au o valoare nominala de 600 milioane de dolari, merg in pierdere de doi ani din cauza cresterii costurilor cu materiile prime si competitiei dure cu Coca-Cola Co, care are in China o cota de piata de trei ori mai mare decat cea a Pepsi.

Volumul vanzarilor Coca-Cola in China a crescut in trimestrul al treilea cu 11%, datorita unei bauturi dezvoltate de grup special pentru piata chineza care a depasit recent pragul de vanzari de un miliard de dolari pe an.

Analistii considera ca Pepsi si-a schimbat strategia, dorind sa se alieze cu jucatori locali in loc sa incerce sa concureze cu Coca-Cola, un rival mult mai mare pe aceasta piata.

"Este oare un semnal ca Pepsi se retrage, ca nu pot intra intr-o confruntare unu la unu cu Coca-Cola pe cea mai mare piata din lume? Cred ca asa pare", comenteaza pentru Reuters directorul general al companiei de consultanta Bevmark, Tom Pirko.

Acordul cu Tingyi va extinde oferta de bauturi a companiei chineze si va oferi PepsiCo o retea mai larga de distributie. De asemenea, grupul american va scapa de operatiuni care merg in pierdere si va dobandi o participatie intr-o companie care va creste puternic in China in urmatorii ani.

Citeste si:

Alianta Pepsi-Tingyi va controla circa 20% din piata chineza a bauturilor racoritoare, depasind Coca-Cola, care este in prezent lider cu o cota de 17%, potrivit datelor Euromonitor International. Pepsi are in prezent o cota de 5,5%, ocupand locul al patrulea.

Unii analisti vad insa decizia Pepsi drept o "capitulare", amintind de un acord similar incheiat de companie cu Suntory Holdings in Japonia, care nu a rezultat intr-o crestere semnificativa a cotei de piata.

Marile companii din intreaga lume sunt atrase tot mai mult de piata chineza, cu o populatie de peste un miliard si o economie in crestere puternica.

Tranzactia Pepsi/Tingyi merge intr-o directie rar intalnita in industria produselor de larg consum, de preluare a operatiunilor unei corproatii globale de catre un jucator local, si subliniaza puterea si influenta tot mai mare a companiilor chineze.

Potrivit acordului, Tingyi va produce si distribui bauturi PepsiCo prin actualele operatiuni de imbuteliere ale grupului american. Pepsi va continua sa se ocupe de branding si marketing, iar compania chineza va incepe sa vanda sucurile proprii sub marca Tropicana.