Fondul Monetar International (FMI) nu trebuie considerat un substitut pentru angajamentele solide pe care trebuie sa si le asume Europa, iar guvernele europene trebuie sa preia cea mai mare parte din eventualele pierderi pe imprumuturile de urgenta destinate statelor din zona euro, a declarat un oficial american de rang inalt.

In pofida reputatiei serioase a FMI - nicio tara nu a intrat vreodata in insolventa in timpul derularii unui acord de finantare cu Fondul si niciun guvern nu a pierdut bani imprumutand institutia - exista temeri privind expunerea tot mai consistenta a creditorului pe zona euro.

Volumul imprumuturilor catre blocul monetar ar creste puternic daca Italia sau Spania ar solicita ajutor, deoarece volumul de finantare necesar pentru economii atat de mari ar fi de un cu totul alt ordin de marime fata de imprumuturile catre Grecia, Irlanda si Portugalia.

Marile economii emergente, care se arata dispuse sa creasca finantarea acordata FMI, au ridicat de asemenea semne de intrebare, in conducerea institutiei, privind riscurile care ameninta capitalul fondului, au declarat pentru Reuters surse oficiale apropiate guvernelor respective.

Si membrii Congresului SUA au inceput sa dea semne de nervozitate in privinta riscurilor la care este expus FMI.

Intr-o intalnrie cu directorul general al FMI, Christine Lagarde, patru congresmeni americani si-au exprimat nelinistea privind riscurile pe care si le-ar asuma Fondul odata cu implicarea mai agresiva in Europa.

O solicitare din partea Italiei sau Spaniei pentru sprijin de la FMI ar pune SUA, care are drept de veto pe majoritatea deciziilor de creditare ale institutiei, intr-o pozitie dificila.

Populatia din SUA este inca nemultumita de bailout-urile uriase acordate de guvern bancilor in urma crizei financiare din 2007-2009, iar temerile ca datoria de stat uriasa a tarii reprezinta un risc greu de gestionat sunt tot mai prezente in randul alegatorilor. Din moment ce presedintele Barack Obama va incerca in luna noiembrie a anului viitor sa castige un nou mandat, Casa Alba nu se grabeste sa-si asume rolul de salvator al Europei, iar mesajul administratiei SUA pentru liderii zonei euro a fost, in ultimii doi ani, "luptati cu banii vostri".

Totodata, congresmenii republicani incearca sa retraga imprumutul de 108 miliarde de dolari aprobat de SUA pentu FMI in 2009, miscare care ar reduce capacitatea Washingtonului de a influenta conditiile atasate creditelor FMI.

"Daca SUA vrea sa ajute Europa sa gaseasca calea de iesire din criza datoriilor de stat trebuie sa fie un lider economic global puternic, nu doar un creditor de ultima sansa. Membrii administratiei Obama trebuie sa-si canalizeze toate eforturile pe consolidarea economiei SUA si echilibrarea bugetului, si nu sa se imprumute in continuare de la China pentru a plati datoriile scapate de sub control din Europa", a scris vineri, in Wall Street Journal, senatorul republican Jim DeMint.

El a aratat ca va incerca sa forteze un nou vot in Congres pentru a impiedica Trezoreria sa finanteze acordurile de salvare ale tarilor din zona euro. Senatul a votat in iunie impotriva unei astfel de propuneri din partea lui DeMint, cu 55 de voturi contra si 44 pentru.

Citeste si:

Domenico Lombardi, fost oficial in Consiliul Executiv al FMI, a declarat ca institutia nu va fi impiedicata sa imprumute tarile din Europa chiar daca imprumutul aprobat in 2009 de SUA dispare, deoacere este in interesul comunitatii internationale sa se asigure de rezolvarea crizei datoriilor de stat.

Imprumuturile FMI se bucura de prioritate la rambursare fata de datoriile tarilor catre creditori privati, insa volumul urias al fondurilor de care este nevoie in zona euro creste riscul unui default (intrare in insolventa - n.r.) pe un acord cu Fondul.

FMI mai are resurse financiare de circa 380 miliarde de dolari, cifra depasita semnificativ de nevoile de refinantare ale Italiei si Spaniei pentru anul viitor, de 340 miliarde euro, respectiv 120 miliarde euro.

"Problema cu aceste tari este ca se ajunge in punctul in care datoriile sunt atat de mari incat intrarea in default pe un credit de la FMI a devenit suficient de atractiva ca solutie de reducere a datoriilor. Nu spun ca zona euro va actiona impotriva intereselor Fondului, dar, cand vine vorba de reducerea datoriilor, va fi respectat statutul preferential al FMI?", comenteaza Raghuram Rajan, fost economist sef al FMI.

Summit-ul UE de vineri s-a incheiat cu un acord intre 26 dintre cei 27 de lideri europeni pentru incheierea unui tratat de integrare fiscala si coordonare a politicilor economice.

Totodata, sefii de stat sau de guvern din UE au convenit sa cotizeze cu 200 miliarde euro la capitalul FMI, prin bancile centrale nationale, pentru a consolida resursele anticriza ale institutiei. Finantarea nu ar creste cotele de vot ale Europei in conducerea FMI.

Exista doua modalitati a finanta Fondul - prin contributie la resursele generale ale institutiei sau printr-un asa-numit cont administrat. Orice imprumut efectuat de FMI din resursele generale ar imparti riscul de default intre toti membrii FMI, in timp ce creditele acordate din conturi administrate limiteaza pierderile la tarile contributoare la contul respectiv.

Pana acum, Europa a indicat ca este mai simplu din punct de vedere juridic sa contribuie la trezoreria de resurse generale ale FMI.

SUA prefera insa a doua optiune, care ar plasa tot riscul finantarilor acordate din cei 200 miliarde euro pe umerii UE.