Euro s-a impus in ultimii zece ani in portofelele a milioane de europeni fara sa reuseasca insa sa cucereasca simpatia acestora si nici a pietelor financiare, care ii pun in prezent existenta sub semnul intrebarii, comenteaza AFP.
Utilizata din 1999 pe pietele financiare, moneda unica a fost lansata in 12 state europene la 1 ianuarie 2002, data la care francii, marcile germane si alte monede si-au incetat existenta, noteaza Mediafax.

In prezent, zona euro include 332 de milioane de persoane din 17 tari. La jumatatea acestui an, era in circulatie 14,2 miliarde de bancnote si 95,5 miliarde de monede, in valoare de 870 miliarde de euro, potrivit datelor Bancii Centrale Europene (BCE).

Liderii politici si economistii nu inceteaza sa sublinieze beneficiile monedei unice.

"Mai multe oportunitati, preturi stabile pentru consumatori, mai multa siguranta pentru companii si piete, un semn tangibil al identitatii europene", se arata pe site-ul Comisiei Europene.

Odata cu declansarea crizei datoriilor in Grecia, in 2010, si extinderea ulterioara in toata zona euro, vechile resentimente au revenit la suprafata, euroscepticii sunt la moda, iar neincrederea intre tarile nordice si cele sudice nu a fost niciodata mai mare.

Nemultumiti de euro

In pofida avantajelor de netagaduit in privinta circulatiei libere, consumatorii nu au fost niciodata prea multumiti de moneda euro, perceputa initial ca fiind similara cu cresterea semnificativa a preturilor, a declarat Andre Sapir, analist la centrul Bruegel pentru cercetari in domeniul politicilor economice europene.

Intr-un moment in care identitatea europeana ar fi trebuit cimentata prin euro, aceasta a primit o lovitura serioasa prin criza datoriilor si negocierile interminabile pentru gasirea solutiilor, germanii acuzand grecii de lene, in timp ce italienii si francezii au regasit recent accente germanofobe.

Companiile, in special cele din Germania, subliniaza cu mai multa putere beneficiile euro decat populatia.

Industria auto din Germania, de exemplu, economiseste de la introducerea monedei unice 300-500 milioane de euro pe an, in privinta costurilor tranzactiilor, a declarat Jurgen Pieper, analist la banca germana Metzler.

Euro nu este insa decat unul dintre vectorii economiei europene, deja integrata in mare parte, in urma Tratatului de la Maastricht si deschiderea frontierelor in spatiul Schengen, in 1993, extinderea UE catre Europa de Est din 2004 si procesul de mondializare, a aratat Sapir.

"Criza datoriilor a scos in evidenta deficientele institutionale din zona euro", a declarat Philip Whyte, analist la Centrul pentru Reforme Europene din Londra.

Absenta integrarii bugetare si a supravegherii bancare a condus la importante dezechilibre financiare.

Statele din zona euro s-au pus de acord in decembrie sa intareasca disciplina bugetara, prin amendarea Constitutiei.

Sfarsitul euro?

Nimeni nu se gandeste serios la revenirea la vechile monede nationale, chiar daca nostalgia castiga teren, in special intre germani, care au fost foarte atasati de marca, sinonima cu un miracol economic dupa Al Doilea Razboi Mondial.

Sfarsitul euro ar fi o catastrofa pentru bancile europene, din cauza deprecierii previzibile a monedelor din sudul Europei, cu datorii mari, potrivit analistilor.

Germania, a carei moneda s-ar aprecia considerabil, ar avea de suferit din cauza scaderii competitivitatii exporturilor.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Internațional »


Setari Cookie-uri