Daca in urma cu cateva luni de zile, imediat dupa vizita la Paris a premierului chinez Wen Jiabao, francezii se aratau entuziasmati de contractele banoase promise de colosul asiatic, in domeniul energiei nucleare, al aviatiei civile si al transportului feroviar, acum bucuria pare sa se stinga incetul cu incetul.

Prima lovitura a venit pentru sectorul transportului feroviar. Chinezii, care intentioneaza sa construiasca o linie de mare viteza intre Beijing si Shanghai, obtinusera in luna noiembrie garantii de sprijin din partea Frantei (prin grupul Alstom) si Germaniei (grupul Siemens). Acum cateva zile insa, oficialii chinezi au declarat ca nu vor mai apela la nimeni, intrucat detin tehnologia necesara construirii unui asemenea proiect.

Areva este cea de-a doua descumpanire a francezilor. Oferta Westinghouse a fost declarata in mod oficial ca fiind preferabila, lucru de inteles daca ne gandim ca americanii vand planurile celor patru reactoare cu aproximativ 2 miliarde de dolari, in vreme ce Areva a cerut 8 miliarde de dolari.

Un alt motiv insa, extrem de important, pentru care chinezii au ales Westinghouse, este ceea ce se cheama "transferul de tehnologie". Reactorul Westinghouse, AP 1000, ce nu a mai fost construit pana acum, va fi livrat chinezilor cu tot cu planurile sale, pe cand proiectul Areva ar fi urmat sa ramana strict secret. In aceste conditii, singurele castiguri realizate de Franta de pe urma dezvoltarii Chinei vor fi reprezentate de vanzarile Airbus, care se mentin la cote inalte.