Printre cei mai importanti actori ai acestei zone s-ar numara, in afara de Japonia, China, India, Coreea de Sud si Australia. Desi proiectul - care nu este unul nou - a fost respins in repetate randuri, datorita, in principal, protectionismului japonez, de aceasta data pare sa aiba mai multe sanse de succes dat fiind ca el este propus direct de catre Tokyo.

Zona de liber-schimb imaginata de catre Guvernul de la Tokyo ar urma sa cuprinda Japonia, China, India, cele 10 tari ale Asociatiei natiunilor din sud-estul asiatic (ASEAN), precum si Australia si Noua-Zeelanda, a indicat un inalt responsabil al Ministerului Economiei si Comertului, Takeshi Fujimoto, citat de agentiile de presa europene. "Scopul nostru este acela de a accelera integrarea economica a Asiei de Est, care deja a inceput sa se deruleze", a comentat acesta.

"Acordul de parteneriat economic cu Asia de Est", care urmeaza sa fie detaliat la sfarsitul acestei saptamani de catre ministrul japonez al Economiei, Toshihiro Nikai, va include peste trei miliarde de oameni, adica jumatate din populatia planetei.

Imensa piata care va fi creata va genera un produs intern brut de aproximativ 9.100 de miliarde de dolari, adica un sfert din economia mondiala.

Posibile dificultati

Proiectul crearii unei astfel de zone economice nu este nou. El a mai fost propus in trecut de mai multe state asiatice, insa a fost respins de fiecare data, dovedindu-se aproape imposibil de realizat, atat datorita divergentelor politice cat si a strategiilor economice diferite. Cel mai mare dusman al acestor proiecte a fost insa pana acum tocmai Japonia, iar asta fiindca Guvernul de la Tokyo nu a acceptat niciodata o liberalizare a pietei agricole.

Si in cadrul proiectului actual analistii au remarcat o fisura care ar putea impiedica finalizarea sa cu succes: Taiwanul, care este totusi unul dintre actorii economici majori ai regiunii, a fost exclus din calcule pentru a nu incalca interesele Chinei.

Mai mult, presa japoneza, reluata de Xinhua, ar avea ca principal scop recuperarea distantei care desparte Tokyo de Beijing ori Seul, in materie de acorduri de liber-schimb.

"Coreea de Sud si China au elaborat tot timpul strategii sau si-au fixat obiective pentru a incheia parteneriate economice. Japonia nu poate sa ramana in urma la acest capitol. Ea trebuie sa fie motorul integrarii economice din regiune", a declarat Fujimoto. Sansele pentru crearea unei astfel de zone, care din punct de vedere economic ar putea schimba echilibrul mondial prin impunerea unor noi actori si deschiderea unor noi piete, cu un potential fabulos, tin, pe de o parte, de perfectarea negocierilor dintre Japonia si ASEAN, iar pe de alta parte de clarificarea relatiilor dintre Taiwan si China, relatii care la ora actuala sunt extrem de tensionate.