Pesimismul legat de vanzarile din Europa a fost o tema recurenta in randul companiilor americane si europene care au raportat rezultatele financiare aferente primului trimestru, in ultimele doua saptamani, informeaza Mediafax.

In spatele cifrelor se afla o tendinta clara de bifurcare a economiei, respectiv redresare in Germania si tarile nordice, combinata cu noi scaderi ale vanzarilor in Italia, Spania, Grecia si Portugalia.

"Germania, Olanda, Marea Britanie si tarile nordice au avut performante destul de bune ale comenzilor, in timp ce sudul Europei este intr-o situatie mai dificila. Are loc o ruptura in privinta activitatilor economice", a declarat Keith Sherin, vicepresedinte si director Financiar la General Electric.

Comenzile grupului elvetian de inginerie ABB au crescut in primul trimestru cu 14% in Germania, 12% in Marea Britanie si 21% in Suedia, fata de aceeasi perioada a anului trecut. In Italia, comenzile ABB au scazut cu 26%.

Producatorul francez de alimente Danone a anuntat ca tendinta negativa a vanzarilor inregistrata in primul trimestru in sudul Europei va continua si in trimestrul al doilea.

Grupul industrial francez Schneider nu se asteapta la o redresare a vanzarilor inainte de trimestrul al patrulea, partial din cauza masurilor guvernamentale de austeritate, care vor afecta cererea.

Perspectivele negative ale companiilor in sudul Europei reflecta estimarile analistilor care anticipeaza ca economiile Spaniei, Greciei si Portugaliei se vor contracta in acest an si cel viitor, in timp ce avansul PIB-ului Italiei va incetini in 2012 si va stagna in 2013.

Multe companii analizeaza in aceste conditii reduceri de costuri si restrangerea operatiunilor.

Citeste si:

Grupul auto italian Fiat, dependent in mare masura de piata sa locala, a anuntat ca se va retine de la investitii din cauza cererii scazute.

"Trebuie sa ne pastram resursele si sa protejam compania, pana obtinem o mai mare claritate privind evolutia pietei", a declarat directorul general Sergio Marchionne.

Unele companii incearca masuri inovative, care sa le permita sa ramana prezente in sudul Europei, astfel incat sa poata profita de posibila redresare economica fara sa inregistreze pana atunci pierderi uriase.

Grupul Carrefour, cel mai mare retailer din Europa, a anuntat ca va aplica in sudul Europei un plan de reducere a costurilor si de promovare a produselor mai ieftine, sub brand propriu.

Aceasta este o veste proasta pentru furnizorii de produse de marca, precum Danone.

Unii analisti au sugerat ca declinul unor piete ca Portugalia si Spania reprezinta o oportunitate pentru ca grupurile internationale sa faca achizitii ieftine, dar problema este sa estimezi cand va avea loc redresarea.