Investitiile in cinematografie, energii regenerabile sau in lotul olimpic sunt doar cateva avantaje pe care Romania le poate cultiva, pentru a dezvolta aceasta sursa de influenta la masa negocierilor internationale, se arata in studiul citat. Dar, pentru a avea cu adevarat un cuvant de spus, Romania trebuie sa inregistreze progrese pe toate palierele puterii intangibile, de la cresterea companiilor locale, la consolidarea institutiilor care garanteaza implementarea legilor si libertatile civile, sau la investitiile in educatie si turism.

„Brandul de tara al Romaniei se aseaza pe niste piloni consolidati de puterea intangibila pe care o exercita tara noastra la nivel regional si international. Suntem in acest moment intr-o pozitie cu un potential extraordinar de crestere, iar acest lucru s-a vazut foarte bine in urma cu o saptamana, cand mii de turisti straini s-au lasat cuceriti de atmosfera unica a strazilor bucurestene”, apreciaza Bogdan Ion, country managing partner, Ernst & Young Romania.

Soft power sau „a doua fata a puterii”

Puterea tangibila exprimata prin amenintari sau recompense economice si militare a devenit tot mai contra-productiva astazi – lucru ilustrat de recenta Primavara araba. De cealalta parte, puterea intangibila, sau soft power, castiga mult teren, fiind vazuta acum drept un indicator important al puterii unei natiuni. Soft power reflecta abilitatea de a modela preferintele celorlalti, prin valori intangibile, precum cultura, personalitati, institutii si politici, generand astfel acceptare si beneficii in raport cu alte state.

Soft Power Index inglobeaza un numar de 13 variabile ce contureaza cele trei dimensiuni ale puterii intangibile exercitate de o natiune. in primul rand, imaginea globala a unui stat masoara popularitatea si atractivitatea culturii sale la nivel international, prin variabile precum exportul de produse media (film, muzica, scenarii si carti), numarul medaliilor olimpice castigate, numarul cetatenilor care sunt personalitati mondiale, sau numarul companiilor locale admirate in lume.

In al doilea rand, integritatea globala ilustreaza gradul in care adera un stat la un cod moral sau etic. Lumea intreaga respecta tarile care isi protejeaza cetatenii, care garanteaza libertatile sociale si politice, care isi investesc locuitorii cu putere in mod egal si isi trateaza vecinii cu respect. Aceste aspecte pozitioneaza statele drept modele de urmat, cu un cuvant greu de spus in probleme de politica si drept international. Indicatori precum respectarea legilor, indicele libertatilor civile, prezenta la vot, sau emisiile de dioxid de carbon sunt luati in considerare in aceasta categorie.

Citeste si:

Si, de asemenea, integrarea globala masoara cat de interconectata este o tara cu restul lumii. Numarul celor care vin sa viziteze, sa studieze sau sa munceasca intr-o tara si cat de bine reuseste aceasta sa comunice cu restul lumii sunt indicatori ai integrarii sale la nivel global si ai capacitatii sale de influentare, prin parghiile astfel create. Indicele analizeaza in aceasta categorie activitatea turistilor straini, clasificarea universitatilor locale la nivel international sau fluenta cu care foloseste populatia limba engleza.

China conduce clasamentul tarilor emergente

China conduce detasat clasamentul tarilor emergente (vezi tabel, click pentru marire), cu 10 puncte inaintea Indiei. Cu toate acestea, evolutia puterii intangibile in cazul Chinei nu a tinut pasul cu cresterea galopanta a fortei sale economice, fiind chiar in usoara scadere in perioada 2005-2010. Pozitia Chinei in clasament este in principal determinata de cresterea corporatiilor locale, a industriei turismului, datorita investitiei in propulsarea universitatilor sale si a interesului tot mai mare pentru limba chineza la nivel global. Puterea sa economica i-a permis sa dedice resurse imense investitiilor in puterea intangibila – spre exemplu, doar in ultimii ani, China a infiintat mii de centre culturale si lingvistice in intreaga lume, care-i disemineaza limba si valorile culturale.

Mai mult, sprijinul pe care il ofera studentilor internationali a ridicat numarul studentilor straini care studiaza in China la 250.000. Desi guvernul chinez pare determinat sa-si puna in miscare intregul mecanism economic pentru a creste influenta sa intangibila, modelul sau autoritar de crestere si dezinteresul pentru protejarea mediului inconjurator prezinta putin interes pentru tarile democratice. In plus, 60% din oamenii de afaceri chinezi cu averi peste 10 milioane de dolari se gandesc sa emigreze, sau au facut-o deja , desi investitorii vestici merg tot mai mult spre est pentru a-si dezvolta afacerile.

SUA raman o putere incontestabila la nivelul puterii intangibile

In mod paradoxal, ar fi de asteptat ca ultimii sase ani sa fi afectat puterea intangibila a Statelor Unite. SUA au fost vazute drept raspunzatoare pentru criza financiara globala, declansandu-se discutii aprinse privind performanta institutiilor de pe Wall Street, a politicienilor sau organismelor de reglementare – fara a mai mentiona controversatul conflict din Irak. Desi a inceput sa piarda teren din 2008, Statele Unite raman o putere incontestabila si puternic dominatoare la nivel intangibil, inregistrand un index de 87 de puncte in 2010, la 37 de puncte de urmatoarea clasata – Franta.

Ca urmare a evolutiilor din ultimii ani, SUA au inregistrat punctaje tot mai mici pe componenta de Integritate globala, in special in privinta respectarii legilor, emisiile de carbon si prezenta la vot. Scorul a fost insa contrabalansat de punctaje foarte mari pe celelalte doua componente – (1) Integrare globala: indicatori precum imigratia, clasificarea universitatilor si (2) Imagine globala: prin indicatorul personalitati internationale – au ridicat puternic indicele SUA in clasamentul mondial.

Ernst & Young este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 152.000 de angajati in 700 de birouri din 140 de tari si venituri de 22,9 miliarde dolari in anul 2011. In Romania, Ernst & Young este unul dintre liderii de pe piata serviciilor profesionale de consultanta, compania fiind infiintata, in anul 1992.