Autoritatile locale se ocupa de majoritatea investitiilor publice in infrastructura, de la drumuri la canalizare si spitale. Spre exemplu, in Franta, primariile si consiliile locale sunt responsabile pentru 70% din proiectele de infrastructura.

Astfel, in timp ce liderii europeni incearca sa convina masuri de stimulare a cresterii economice si reducere a somajului, ajuns la maxime istorice, autotitatile locale au pierdut accesul la finantare, din cauza neincrederii generate de criza datoriilor de stat si implementarii noilor reguli de capital in sistemul bancar.

Autoritatile locale si guvernele regionale din Europa se bazeaza pe imprumuturi bancare pentru finantare, spre deosebire de institutiile publice locale din Statele Unite, care emit obligatiuni. Bancile europene reduc insa creditarea municipala in paralel cu restrangerea generalizata a operatiunilor, incercand sa scada risurile din portofolii pentru a se adapta noilor reglementari internationale.

In Spania, accesul dificil la credit pentru guvernele regionale si municipalitati a determinat guvernul central sa creeze un fond de 35 miliarde euro pentru a nu bloca activitatea economica prin neplata datoriilor catre furnizorii din teritoriu.

In Franta, primariile si spitalele au necesitati anuale de finantare de aproximativ 20-22 miliarde euro si vor inregistra in acest an un deficit de finantare de 10 miliarde euro, potrivit unui studiu al Asociatiei Primarilor Francezi.

Daca golul nu va fi acoperit cumva, situatia economica oricum dificila va fi agravata de pagubele suferite de multimea de firme si companii de constructii si servicii care traiesc aproape exclusiv din contracte cu primarii si autoritati locale.

Autoritatile locale franceze pot imprumuta bani numai pentru a finanta investitii, nu si pentru plata cheltuielilor de zi cu zi. Guvernul de la Paris a promis ca va actiona ca punte pentru acoperirea deficitului de finantare, dupa ce a oferit anul trecut imprumuturi de 5 miliarde euro autoritatilor locale.

Dezbaterea austeritate versus crestere care a cuprins Europa in contextul crizei datoriilor de stat contribuie la blocajul pietelor de credit pentru primarii si autoritati locale. Unii economisti si politicieni considera ca municipalitatile trebuie sa "stranga cureaua" simultan cu gnvernele nationale, care au promis ca isi vor reduce deficitele bugetare si datoriile.

Autoritatile locale, acuzate ca au risipit banii

Autoritatile locale sunt acuzate chiar ca au risipit banii pe proiecte de infrastructura in perioade cand accesul la credite era inlesnit. Spre exemplu, Franta are 30.000 de intersectii cu sens giratoriu, de patru ori mai multe decat Germania, multe fiind amplasate pe drumuri secundare in afara oraselor, unde traficul nu este niciodata suficient de dens incat sa justifice astfel de proiecte.

Presedintele francez Francois Hollande, investit in luna mai, respinge ideea predecesorului sau, Nicolas Sarkozy, ca primariile ar trebui sa urmeze exemplul guvernului central de a nu inlocui jumatate dintre functionarii publici care ies la pensie. Hollande nu a indicat insa cum s-ar putea finanta municipalitatile.

Contactat de WSJ, un purtator de cuvant al ministerului francez al Finantelor a refuzat sa comenteze.
In luna octombrie a anului trecut, grupul financiar franco-belgian Dexia a ajuns in pragul colapsului. Dexia controla 40% din piata de credit pentru autoritatile locale franceze. Indopata cu obligatiuni pe termen lung a caror achizitie a fost finantata prin credite pe termen scurt, Dexia a ajuns in situatia de a nu mai gasi finantare pe piete si a fost nevoita sa solicite ajutoare de stat. Banca a incetat sa acorde noi imprumuturi catre primarii si autoritati locale.

Fondul de 5 miliarde euro pus la dispozitie de guvernul de la Paris a fost epuizat rapid, iar statul a decis sa creeze o banca de credite municipale sub umbrela Casei de Economii si Consemnatiuni si diviziei bancare a Postei de stat. Planurile progreseaza insa lent si nu au fost inca aprobate de Comisia Europeana.

Citeste si:

Bancile ramase pe piata franceza a creditelor pentru autoritati locale sunt reticente sa acorde noi imprumuturi. In trecut, municipalitatile erau vazute ca pariuri sigure pentru banci, care ofereau finantare de pana la 30 de ani, insa noile reglementari bancare internationale au schimbat fundamenal ecuatia.

Bancile europene pastreaza majoritatea imprumuturilor, evitand sa le grupeze la pachet in valori mobiliare spre tranzactionare pe piete. Pe langa impunerea unor rezerve de capital mai consistente pentru a acoperi riscurile din portofoliile de credit, noile reglementari internationale impiedica de asemenea institutiile financiare europene sa apeleze la practica traditionala de a finanta creditele pe termen lung prin emisiuni dese de capital.

"Nu mai putem finanta credite pe termen lung prin resurse pe termen scurt", a declarat Frederic Oudea, directorul general al Societe Generale si presedintele federatiei bancare franceze.

Limitarea creditelor catre primarii si autoritati locale

Credit Agricole si Caisse d'Epargne, divizia de imprumuturi municipale a grupului BPCE, au anuntat ca vor limita noile credite catre primarii si autoritati locale la echivalentul sumelor incasate in contul creantelor existente.

Secretarul general al divizie regionale a Credit Agricole, Philippe Brassac, incurajeaza autoritatile locale sa-si plaseze depozitele la banci, pentru a deveni din nou clienti atractivi. Insa legea impune primariilor sa-si tina banii la Trezoreria Frantei.

Cateva guverne locale mari, precum cele din regiunile Parisului si Lyonului, pot accesa direct pietele financiare prin emisiuni de obligatiuni. Marsilia, al treilea oras din Franta ca marime, vrea sa atraga astfel 150 milioane euro.

"Pentru multe guverne locale, piata obligatiunilor va ramane inaccesibila pentru mult timp", noteaza un director din Credit Agricole.

Majoritatea statelor europene nu ofera avantaje fiscale care sa incurajeze dezvoltarea unei piete a obligatiunilor municipale, precum in Statele Unite, unde dobanzile acestor instrumente sunt in majoritatea cazurilor scutite de taxe.

Unele primarii franceze au trimis misiuni in China in speranta ca vor gasi finantare.

Desi presa si mediul online din China sugereaza ca opinia publica este impotriva utilizarii banilor statului pentru salvarea Europei, oficialitatile de la Beijing considera proiectele europene de infrastructura un pariu mai sigur decat obligatiunile de stat, spun surse bancare europene cu experienta in relatiile cu parteneri de afaceri chinezi.

Criza din Europa a generat oportunitati pentru investitorii chinezi. Grupul China Three Gorges Corp. a castigat in decembrie licitatia pentru o participatie de 21% la compania de utilitati Energias de Portugal. In acest an, fondul de stat China Investment Corp. a cumparat peste 8% din compania britanica de utilitati Thames Water.