Ultima ciocnire majora intre un presedinte francez si o companie privind inchideri de fabrici si concedieri a avut loc in 2008, aminteste Bloomberg intr-o analiza. Atunci, predecesorul lui Hollande, Nicolas Sarkozy, promitea ca va impiedica ArcelorMittal sa inchida o fabrica din nord-estul Frantei si sa dea afara angajatii. Un an mai tarziu, unitatea era scoasa din uz.

Dupa inchiderea uzinei ArcelorMittal, decizie in urma careia 571 de persoane si-au pierdut locurile de munca, in fata fabricii a aparut o piatra pe care scrie "Aici zac promisiunile lui Nicolas Sarkozy".

Peugeot, cel mai mare constructor auto francez si al doilea din Europa, a anuntat saptamana trecuta ca va inchide, in 2014, fabrica de la Aulnay, va reduce productia unitatii de la Rennes si va suplimenta planul de concedieri cu 8.000 de angajati, fata de cele 6.000 de disponibilizari anuntate inca de anul trecut.

Peugeot are peste 200.000 de angajati la nivel mondial, dintre care 100.000 in Franta.

Hollande, ales presedinte in luna mai si datorita promisiunilor ca va preveni concedieri masive, a declarat sambata ca va face presiuni asupra PSA pentru renegocierea planului de reorganizare. Guvernul pregateste pentru sfarsitul lunii iulie un raport privind situatia companiei, precum si masuri de sustinere a industriei auto franceze.

Totusi, realitatile economice - industria auto europeana este in scadere abrupta, Peugeot cheltuieste 200 milioane euro pe luna din rezerve, iar constructorii auto de pe continent se plang de supracapacitatea de productie - vor impiedica administratia sa atinga obiectivele asumate de Hollande.

"Statul nu are parghiile necesare pentru a face presiuni la Peugeot. Sa vedem planul (pregatit de guvern - n.r.)", comenetaza un analist francez.

In plus, compania nu are spatiu de manevra pentru modificarea proiectului de reorganizare. Moody's atribuie Peugeot ratingul "Ba1", in categoria "junk", pe care l-a plasat saptamana trecuta sub evaluare in vederea unei noi retrogradari, relateaza Mediafax.

Actiunile companiei au scazut vineri cu 7,7%, la minimul ultimilor 23 de ani, din cauza temerilor ca guvernul va bloca planul de reorganizare si ar putea nationaliza compania.

Citeste si:

Contactat de Bloomberg, un reprezentant al producatorului auto a refuzat sa comenteze remarcile lui Hollande.

Directorul general al PSA, Philippe Varin, a declarat vineri la RTL ca este pregatit sa prezinte guvernului in detaliu situatia financiara a companiei, pentru a demonstra ca costul fortei de munca este prea ridicat in Franta. Seful Peugeot considera ca cea mai buna solutie ar fi un nou program de tipul "rabla", cu subventionarea de catre stat a schimbarii autoturismelor vechi cu unele noi.

Actiunile companiei au revenit luni in urcare, avansand cu 0,5% la Paris. Capitalizarea de piata a Peugeot a scazut cu 75% in ultimele 12 luni, la numai 2,3 miliarde euro.

Dependenta companiei de vanzarile din Franta si de pietele din sudul Europei presupune o vulnerabilitate ridicata la criza din zona euro, spre deosebire de rivalii francezi de la Renault, care au un parteneriat cu grupul japonez Nissan si o prezenta solida pe pietele emergente, sau de concurentul italian Fiat, care pare sa depasasca cu bine pierderile de pe continent datorita subsidiarei americane Chrysler.

Hollande, investit pe 15 mai, este prins intre revendicarile sindicatelor care l-au sprijinit la alegeri si proiectele de reorganizare ale marilor companii franceze, care incearca sa-si ajusteze afacerile la situatia economica dificila. Air France-KLM, cea mai mare companie europeana de transport aerian, pregateste 5.000 de concedieri, iar grupul farmaceutic Sanofi ar putea reduce personalul cu peste 2.000 de pozitii.

Economia franceza a stagnat in primul trimestru al acestui an, iar Banca Frantei estimeaza ca PIB-ul a scazut in trimestrul al doilea pentru prima data dupa recesiunea din 2009.

Numarul somerilor din Franta era de 2,92 milioane in luna mai, cel mai ridicat nivel din 1999, iar rata somajului este de 10%.