Barilul de petrol Brent, extras din Marea Nordului pentru contractele cu livrarea in iunie, a atins ieri, pentru prima data in istoria comercializarii sale, pragul de 74 de dolari.

Inca de la primele ore ale diminetii cotatiile acestuia au inceput sa urce, in numai doua ore castigand 0,5 centi fata de valoarea de inchidere de miercuri, de 73,95 dolari. Aproape de ora pranzului valoarea acestuia urcase la 74,22 dolari - cel mai inalt nivel de la listarea sa la Bursa din 1988 - pentru ca ulterior sa scada la 73,70 dolari barilul.

Sortimentul "light sweet crude", cu livrarea in mai, s-a mentinut si el la peste 72 de dolari in Asia, dupa ce miercuri a atins la sfarsitul sedintei de la New York 72,40 dolari, cel mai ridicat nivel de la introducerea sa la Bursa in 1983.

Pretul petrolului s-a triplat fata de nivelul de la inceputul anului 2002 si se apropie de nivelul maxim, atins in 1980, la un an dupa revolutia din Iran, de peste 80 dolari pe baril, ajustat cu rata inflatiei.

In acest context, Fondul Monetar International si-a exprimat ingrijorarea privind impactul cresterii pretului petrolului asupra economiei mondiale.
Totodata, institutia a solicitat autoritatilor americane sa ia in considerare o majorare a taxelor pentru benzina, pentru a limita avansul cererii, in conditiile in care SUA consuma un sfert din productia mondiala de petrol.

Pretul combustibililor se apropie de niveluri record si in Europa, determinand majorari ale costurilor companiilor de transport si diminuari importante pentru marjele de profitabilitate ale retailerilor de combustibili.

Posibile explicatii:

1. Diminuarea stocurilor americane

O prima explicatie a acestei spirale ametitoare a cotatiilor la petrol, avansata de catre specialistii americani citati de Reuters, ar fi teama de o penurie de combustibil pe piata americana in aceasta vara, dupa ce Departamentul american al Energiei (DoE) a anuntat ca stocurile de petrol au scazut cu 800.000 de barili, ajungand la 345,2 milioane de barili in saptamana ce s-a incheiat pe 14 aprilie. Stocurile de benzina au scazut si ele cu 5,4 milioane de barili, pana la 202,5 milioane de barili, in conditiile in care previziunile mizau pe o scadere de cel mult 2,2 milioane de barili. Motivul acestei diminuari a stocurilor americane nu tine insa de importul de titei sau de tensiunile geopolitice, ci de noile norme de mediu adoptate de SUA, care au incetinit productia rafinariilor ce sunt obligate de acum sa includa si etanolul in compozitia benzinei.

2. Conflictele din Nigeria

Nigeria, principalul furnizor al Statelor Unite de titei bogat in benzina, si-a diminuat productia cu 20% datorita atacurilor recente ale militantilor separatisti din sudul tarii. Printre companiile petroliere afectate de aceste conflicte se numara Shell si ExxonMobil. Militantii separatisti, din cadrul Miscarii de Eliberare a Deltei Nigerului, vor sa obtina un control mai mare asupra campurilor petrolifere.

3. Tensiunile dintre Statele Unite si Iran

Citeste si:

Unul dintre cei mai importanti factori care a determinat insa explozia preturilor la petrol este escaladarea tensiunilor dintre Statele Unite si Iran. Piata nu exclude o interventie militara a Statelor Unite in conditiile in care Teheranul refuza sa renunte la programul de imbogatire a uraniului. Pentru a turna si mai mult gaz pe foc, secretarul de stat american Condoleezza Rice a declarat ca o ofensiva militara a Washingtonului poate fi declansata imediat in numele dreptului la autoaparare, daca insistentele ONU se vor dovedi zadarnice. "Suntem pregatiti sa utilizam masuri politice, economice si de alta natura care ne stau la dispozitie pentru a convinge Iranul", a declarat Condoleezza Rice.

Scenarii apocaliptice

O inrautatire a relatiilor dintre Statele Unite si Iran ar putea determina Teheranul sa suspende exportul de petrol, sau, si mai rau, sustin expertii, sa blocheze Stramtoarea Ormuz, prin care se deruleaza cea mai mare parte a traficului petrolier. S-ar ajunge in acest caz la preturi de pana la 150 de dolari barilul de petrol...

Numai izbucnirea conflictului armat, sustin specialistii, ar putea arunca in aer piata, cu preturi de pana la 100 de dolari.

In spatele tensiunilor geopolitice planeaza insa si perspective meteorologice foarte sumbre pentru Statele Unite. Laboratoarele de specialitate anunta deja un sezon al uraganelor extrem de activ. O repetare a dezastrelor de anul trecut, cand uraganele Katrina si Rita au spulberat platformele din Golful Mexic, ar putea impune un curs de 80 de dolari barilul si o medie la 70 de dolari...

Ahmadinejad bulverseaza piata

Atacand pentru prima data sectorul titeiului, presedintele iranian, Mahmoud Ahmadinejad, le-a adeverit ieri cele mai sumbre temeri petrolistilor: el a declarat ca petrolul este comercializat la un pret mult mai mic decat adevarata sa valoare. Iar singurii care profita de acest fapt sunt tarile dezvoltate, ''care nu produc petrol, ci numai vand produse derivate, la un pret de zeci de ori mai mare decat pretul de cumparare'', a declarat acesta potrivit Associated Press.

''Tarile dezvoltate sunt cei mai mari beneficiari ai valorii adaugate a produselor petroliere'', a spus Ahmadinejad.

General Motors, prima victima a spiralei petrolului

Cresterea pretului petrolului cu un dolar pe baril are ca efect majorarea costurilor de logistica ale General Motors (GM) cu patru milioane de dolari, a declarat Bo Andersson, seful Departamentului de achizitii in cadrul celui mai mare producator de automobile din lume, citat de Reuters.

Aprecierea costurilor de transport ale componentelor auto la fabricile GM are loc intr-o perioada in care grupul se confrunta deja cu cresterea preturilor materiilor prime, precum aluminiul si otelul. Costurile GM sunt, in medie, de circa 550 de dolari pe vehicul, in cazul otelului, si o suma mai ridicata pentru aluminiu, a carui cotatie a ajuns la cel mai ridicat nivel din ultimii 20 de ani, a spus Andersson. Scumpirea carburantilor a afectat vanzarile de vehicule de teren pe piata americana, o nisa profitabila pentru GM, care conteaza pe succesul unei noi linii de modele SUV pentru imbunatatirea profitabilitatii.