Pe fondul intrevederii presedintelui Chinei, Hu Jintao, la Washington, cu presedintele american George W. Bush, exportatorii chinezi si-au manifestat nervozitatea ca valuta tarii lor isi va continua aprecierea, iar reactia lor consta in angajarea intr-o cursa pentru obtinerea unor bunuri de mai buna calitate, bunuri care vor intra in competitie cu produsele fabricate in Europa si in SUA, scrie jurnalistul Keith Bradsher, citat de Rompres.

Oficiali de la Washington si Bruxelles au cerut Chinei timp mai multi ani sa permita monedei sale, yuanul, sa creasca in valoare. Acest lucru ar face exporturile din China mai scumpe pe pietele straine si ar face produsele straine mai competitive in China.

Insa, parca ilustrand pericolul situatiei de a obtine ceea ce vrei, numeroase companii chineze afirma ca reactia lor fata de o intarire treptata a yuanului fata de luna iulie a anului trecut a constat in accelerarea procesului de indreptare a lor spre bunuri mai bine realizate ce aduc mai mult profit, de la pantofi si pana la masini.

Drept consecinta, in loc de a se mai afla in competitie cu tari precum Thailanda si Indonezia, China concureaza acum cu tari din sudul Europei si cu Coreea de Sud, ajungand ca, in cele din urma, sa fie comparabila cu Germania, Japonia si SUA.

Huasheng Industrial & Trading Co., o companie din provincia Hunan, care are 15.000 de angajati care produce bluze, pantaloni si fuste din in, a investit in echipamente mai bune pentru cusut si taiat, trecand de la statutul de furnizor pentru Wal-Mart la a produce haine pentru Gap, Perry Ellis si Liz Claiborne, afirma Jeff Mo, vicepresedintele companiei Hunan Huasheng. "Suntem acum in competitie cu coreenii', precizeaza acesta.

Light Holdings Footwear din Guangzhou, o firma producatoare de incaltaminte de materiale sintetice, creste si ea calitatea produselor sale. "Viitorii nostri concurenti vor fi italienii, pentru ca se ocupa cu furnizarea de pantofi pentru cumparatorii cu standarde ridicate', explica Leo Cheng, directorul general-adjunct al companiei.

Cea mai vasta industrie, cea producatoare de masini, se pregateste si ea pentru transformare. Pana anul trecut, China a exportat, in principal, masini extrem de putin costisitoare, cu preturi de sub 5.000 de dolari, spre tari din Africa si Orientul Mijlociu " in special in Siria.

Insa Honda a inceput vara trecuta sa exporte masini spre Europa " masini produse intr-o fabrica din apropiere de Guangzhou, in sud-estul Chinei, in vreme ce o serie de companii chineze - Chery, Geely, Lifan si Automotive din Shanghai - se pregatesc sa inceapa realizarea transporturilor spre SUA si Europa in urmatorii doi ani.

In vreme ce miscarea spre o calitate mai buna a produselor chinezesti reprezinta un imbold spre competitie pentru tarile industrializate, ea ar putea contribui in indeplinirea unui alt obiectiv prioritar al vizitei in SUA a presedintelui Hu " protejarea drepturilor de autor - copyright, a patentelor si a proprietatii intelectuale. Companiile chineze ar putea dori sa se bucure de o asemenea protectie, pe masura ce incep sa dezvolte marci valoroase si modele proprii.

Huasheng din Hunan obisnuia sa produca o cantitate de marfuri care depasea comanda facuta de companiile occidentale al caror nume le purtau produsele, vanzand pe plan local marfuri suplimentare. insa compania chineza intelege acum importanta brand-urilor pentru vanzarea produselor pentru un cost mai mare decat cel al producerii; ea a incetat supra-fabricarea si nici macar nu mai pune etichete cu numele marcilor pe multe dintre produse.

Oficialii SUA au vorbit recent mai putin despre valoarea monedei si mai mult despre proprietatea intelectuala. insa, in China, valoarea monedei ramane preocuparea principala. Multi experti sunt de parere ca salariile mai mari ar forta China sa produca marfuri cu preturi crescute, chiar in conditiile in care valoarea yuanului nu ar mai creste. intr-adevar, chiar daca daca yuanul nu ar avea o valoare mai mare, exportatorii chinezi ar avea profituri chiar mai mari de investit in dezvoltarea marfurilor de mai buna calitate, explica Peter Morici, profesor in domeniul afacerilor la Universitatea din Maryland.

Cresterea salariilor ar putea forta, in mod treptat, companiile chineze sa se indrepte spre produse mai valoroase. Insa multi oameni de afaceri sunt de parere ca aceasta crestere cunoscuta de moneda nationala " si in special nesiguranta legata de nivelul pana la care va continua yuanul sa creasca " pare sa ofere un nou avant spre aceasta schimbare.

Mo a afirmat ca salariile din Changsha, un oras din centrul Chinei, in care isi are sediul compania Huasheng, au crescut cu 15 la suta pe an si au ajuns la suma de 100 de dolari pe luna pentru multi dintre muncitorii din fabrici. Aceasta este o rata mai rapida a cresterii salariilor chiar si decat cea din zonele mai industrializate.

Insa aprecierea yuanului a accentuat efectul cresterii salariilor, scazand profiturile pentru vanzarile companiei Huasheng pana la valoarea de sub 1 la suta. Daca yuanul se va intari in continuare, profiturile companiei ar putea fi compromise in totalitate, obligand la un demers riscant de crestere a preturilor in dolari, in ciuda unei rezistente puternice din partea cumparatorilor, mai spune Mo.

Bineinteles, companiile chineze care cresc preturile si sufera o scadere a vanzarilor ca raspuns la aprecierea yuanului ar putea contribui la inchiderea deficitului comercial dintre SUA si China, care face ca importurile SUA actuale sa fie de sase ori mai mari decat exporta SUA.

China a avut un surplus de 23,18 miliarde de dolari in primul trimestru al acestui an, in vreme ce anul trecut surplusul fusese de doar 16,48 miliarde de dolari, in ciuda faptului ca, de obicei, cel mai mari surplusuri apar in cel de al doilea si al treilea trimestru " cand sunt furnizate bunurile pentru sarbatori. SUA au avut un deficit comercial global in valoare de 134,33 miliarde de dolari pentru lunile ianuarie si februarie.

Organizatia Mondiala a Comertului (OMC) a deschis miercuri o dezbatere privitoare la rata de schimb din China, afirmand ca un control mai lax ar putea ajuta Beijingul sa combata inflatia. "Un regim mai flexibil al ratelor de schimb ar putea permite Chinei sa adopte o politica monetara mai independenta, care ar fi mai potrivita pentru a asigura o rata a inflatiei scazuta si stabila', a explicat OMC in primul sau raport privitor la politica comerciala a Chinei.