Dupa doua luni de greve care au degenerat in proteste violente si s-au soldat cu 48 de decese, miscarile muncitorilor din minerit au inceput sa se raspandeasca spre alte sectoare ale economiei Africii de Sud, cea mai mare din Africa.

Grupul petrolier Shell a anuntat vineri ca nu mai poate onora contractele de livrare de carburanti in zona Johannesburg din cauza unei greve a camionagiilor, care dureaza de doua saptamani, potrivit agentiei Reuters.

In noaptea de joi spre vineri, protestele violente ale grevistilor au fost marcate de un nou deces, politia impuscand un miner.

Potrivit Associated Press, preluata de Washington Post, liderul sindical de la Amplats a declarat ca 12.000 de mineri au fost anuntati prin email sau SMS ca au fost concediati din cauza participarii la greva neautorizata.

Contactati de AP, reprezentantii companiei au refuzat pentru moment sa comenteze informatiile, pregatind un comunicat de presa.

Aproximativ 20.000 de angajati ai Amplats sunt in greva generala inca din 12 septembrie, revendicand majorari salariale.

Africa de Sud produce 75% din necesarul mondial de platina.

Potrivit BBC, Amplats a suferit pierderi de peste 80 milioane de dolari din cauza grevei din Africa de Sud, la care participa 28.000 de angajati.

Protestele, cele mai violente greve de la sfarsitul apartheid-ului, reprezinta o mare problema pentru presedintele Jacob Zuma, a carui formatiune politica, Congresul African National, are legaturi stranse cu sindicatele.

Zuma a fost criticat pentru reactia "moale" la criza, in special dupa ziua de 16 august, cand fortele de ordine au ucis 34 de grevisti la mina de platina Marikana, detinuta de compania britanica Lonmin.

Moneda locala (randul) a scazut cu 2% vineri fata de dolar, aproape de minimul ultimilor 3 ani, din cauza temerilor investitorilor ca guvernul nu face fata protestelor.

In perioada premergatoare alegerilor din decembrie, puterea pare preocupata mai degraba de divergentele politice din interior si de mentinerea legaturilor cu sindicatele decat de stabilizarea economiei.

Moody's a retrogradat saptamana trecuta ratingul Africii de Sud, iar grevele tot mai raspandite din sectorul minier si alte ramuri ale economiei ameninta sa franeze cresterea economica intr-o perioada oricum dificila.
Ministrul Finantelor, Pravi Gordhan, a anuntat deja ca va reduce prognoza de crestere economica pentru acest an odata cu rectificarea bugetara pregatita pentru 24 octombrie. In prezent, estimarea oficiala presupune o crestere de 2,7% a PIB in 2012, putin probabila in contextul actual.

Citeste si:

In prezent, peste 75.000 de mineri participa la greve, majoritatea neautorizate. Numarul reprezinta 15% din forta de munca din sectorul minier sud-african, care genereaza 6% din PIB.

Vienri, protestatarii dintr-un oras minier din apropierea minei Amplats de la Rustenburg au baricadar strazile cu bolovani si cauciucuri incendiate, supravegheati de un contingent de politisti echipati pentru lupte de strada, insotiti de vehicule blindate.

In ultimele zile, protestatarii au incendiat un centru de instruire profesionala al Amplats si doua benzi de transportare a minereului, pagube care vor necesita investitii costisitoare odata ce conflictele de munca se vor fi rezolvat, iar compania va dori sa reporneasca operatiunile.

AngloGold Ashanti, cel mai mare producator de aur din Africa de Sud, a pierdut aproape intreaga capacitate de productie din cauza grevelor spontane, iar urmatorii doi jucatori de pe piata se confrunta de asemenea cu probleme serioase.

GoldFields, al patrulea producator de aur din lume, a evacuat marti 5.000 de grevisti din campusul angajatilor companiei, pentru a evita intimidarea minerilor care nu iau parte la proteste, potrivit BBC.

Grevele dau semne de raspandire catre industria manufacturiera, care generaza 15% din PIB-ul tarii, iar protestele camionagiilor ameninta sa blocheze activitatea economica.

"Exista rezerve de carburant in intreaga tara, deci problema nu este aceasta, ci livrarea in conditii de siguranta catre centrele de distributie si retail", a anuntat Shell dupa ce a invocat situatia de forta majora, suspendand contractele din motive care nu tin de companie.

Celelalte companii petroliere nu au ajuns inca in situatia Shell, insa sunt vulnerabile la extinderea grevelor.
Sindicatul transportatorilor, care a declansat o greva la care participa 20.000 de camionagii, a cerut colegilor din sectorul feroviar si cel maritim sa se alature protestelor.

Productia de carbune nu este inca afectata de greve, insa izbucnirea unor conflicte de munca in acest sector ar avea consecinte dezastruoase pentru economie, din moment ce 85% din productia de electricitate a Africii de Sud depinde de carbuni.

Multe supermarketuri si companii de logistica au de asemenea probleme de aprovizionare din cauza grevei camionagiilor.

General Motors a anuntat ca productia de la fabrica de automobile din Port Elizabeth a fost afectata de greve, iar muncitorii fabricii Toyota de la Durban au revenit vineri la munca dupa 4 zile de proteste, obtinand o majorare salariala de 5,4%.

(sursa foto: AngloPlatinum)